Search

Fiat Tipo MY2016

Istorie model

Tipo, un nume cunoscut pentru pasionatii brandului Fiat, a fost folosit pentru prima oara in 1988. Imediat dupa lansare, modelul a primit distinctia de “Masina anului”, fiind apreciat pentru spatiul interior extins (in ciuda dimensiunilor compacte) si pentru gama generoasa de motorizari. Tipo a fost modelul care a readus masinile italienesti printre optiunile de cumparare ale britanicilor, multumita caroseriei galvanizate si a fiabilitatii mecanice sporite. In 1993, Tipo a primit primul facelift, care a adus cu sine si o varianta sportiva, botezata Sedicivalvole, accelerand mai rapid decat Golf GTI-ul contemporan.

In 1995, numele Tipo urma sa fie pus in camara Fiat timp de 20 de ani, pana cand proiectul Aegea a devenit pregatit pentru productia de serie. Italienii mizeaza mult pe noul model, prin urmare prezenta unui nume simbolic era vitala. Intra in scena noul Tipo, desenat la Torino cu piete internationale in gand. Sunt disponibile 3 variante de caroserie: sedan, hatchback si break, fiecare model fiind gandit pentru a imbina eficient tehnologia, spatiul interior crescut si confortul ridicat.

Informatii tehnice

Micul sedan italienesc poate fi configurat cu 4 pachete de dotari: Tipo (de la 10898€ TTI), Pop (de la 12000€ TTI), Easy (incepand cu 12891€ TTI) si Lounge (de la 13884€ TTI), in timp ce sub capota pot fi alese doua propulsoare consumatoare de benzina (1.4 95 si 1.6 110) sau doua motoare diesel (1.3 Mjet 95 sau 1.6 Mjet 120).

Pachetul Tipo ofera in mod standard aer conditionat, inchidere centralizata cu telecomanda, Radio-MP3 cu port USB, servodirectie electrica Dual Drive cu functie City, sistem Follow Me Home. La capitolul siguranta regasim sistemele ABS + EBD si ESP + BAS, alaturi de senzori de monitorizare a presiunii din pneuri. Pachetul Pop primeste in plus oglinzi retrovizoare actionate electric, cu dezaburire si airbag-uri laterale + windowbag-uri.  Urmatoarea echipare, Easy, adauga pachetului anterior geamuri posterioare actionate electric, volan si schimbator de viteze imbracate in piele, Radio-MP3 cu touchscreen, port USB, bluetooth si comenzi pe volan plus jante din otel de 16″. Echiparea de top, Lounge, se lauda in plus cu aer conditionat automat, oglinda electrocromica si cruise control.

Modelul testat este echipat cu pachetul Opening Edition (limitat, contine dotari asemanatoare celor de pe Easy, dar la pret apropiat de Pop) si poate fi comandat pentru 16100€ TTI. Propulsorul 1.6 Mjet 120 are un consum destul de mic in regim extraurban, de aproximativ 3,8l/100 km la o viteza de 90 km/h. In oras, in conditii de trafic dens, consumul mediu creste spre 8l/100 km.

Urmatoarele dotari merita mentionate: camera posterioara pentru parcare (210€ + TVA), scaune anterioare incalzite (154€ + TVA) si sistemul radio-MP3 cu navigatie si Digital Audio Broadcast (980€ + TVA). Nuantele perfecte pentru Tipo sunt Bronzo Magnetico si Grigio Colosseo, disponibile pentru 420€ + TVA fiecare.

Experienta la bord

Unul dintre redactorii site-ului The Verge a folosit o metafora interesanta pentru a descrie un gadget, care m-a dus imediat cu gandul la Tipo: Sam a asemanat o tableta cu un capac care se insurubeaza pe o sticla de vin. Stiinta a dovedit ca un astfel de capac va fi la fel de eficient ca un dop de pluta, avand chiar si beneficii in plus precum usurinta de a se desface si posibilitatea de a fi refolosit usor, plus costul redus de productie in fata principalului sau rival, dopul de pluta, privit universal de consumatori ca fiind optiunea potrivita pentru bauturile… premium.

Ei bine, eu refuz sa ma ghidez dupa dopul de pluta pentru a judeca proprietatile lichidului bahic din interiorul sticlei. La fel ma voi raporta si in cazul noului Tipo, sedanul care are sarcina dura de a convinge europenii ca Fiat a ajuns la maturitate si ca nu se mai identifica cu problemele pentru care ajunsese sa fie cunoscut. Ambalajul exterior este simpatic, designerii folosind linii agresive, musculoase pe alocuri si un mic artificiu estetic care trebuie sa iti evoce imaginea unui brand premium: grila fata, similara celei de pe Mercedes-Benz Clasa S. O nota fina, dar apreciata. Intr-un segment caracterizat de linii conservatoare, italienii merita aplauze pentru ca au avut curajul de a incerca ceva diferit.

Nu pot extinde aceleasi laude cand vine vorba de interior, insa. Toate deciziile estetice au fost luate prioritizand functionalitatea si reducerea costului, rezultand o plansa de bord simpla, lipsita de pasiunea pentru care sunt cunoscuti italienii. Timp de cateva zile, cat am avut masina la test, nu am simtit nevoia unui design mai dinamic, dar as fi apreciat un sistem de infotainment putin mai destept. Un plus il reprezinta izolarea fonica foarte buna. Am reusit sa ma strecor prin trafic fara probleme, multumita elasticitatii de care da dovada motorul. Cuplul de 320 Nm face diferenta dintre o naveta zilnica monotona si o experienta placuta, revigoranta. Mentiuni onorabile merita si servodirectia cu functie City, care inmoaie directia la comanda, alaturi de suspensiile ferme dar confortabile.

Spre deosebire de Juke si Renegade, nu am fost oprit in trafic pentru discutii si nici nu a fost pozata masina in fiecare parcare unde a stationat. Nu am avut pe constiinta oameni care sa isi fi rupt gatul pentru a urmari insistent silueta dinamica a masinii. A existat doar un dialog cu un domn taximetrist, care dorea sa afle pretul masinii, fiind dornic sa isi schimbe Loganul cu ceva mai “simpatic”.

Pana la urma, este ok sa nu atragi toate privirile cu masina, chiar este ceva ce cauti dinadins daca ai depasit prima tinerete si nu mai plangi dupa atentie, caz in care Tipo este perfect pentru tine. Revenind la metafora cu care am inceput totul, Tipo este un vin sincer, intr-o sticla cu capac care se insurubeaza si nu este nimic gresit aici. Se desface usor, se savureaza in portii mici si nu provoaca dureri de cap. Cei tineri s-ar putea sa prefere, sub euforia varstei, un vin spumant, care se precipita de fiecare data cand ii desfaci dopul de pluta. Ceva precum un Abarth 595, poate…

Note

Cuplul motorului

Izolare fonica foarte buna

Conexiunea multimedia

Elementele low-cost

Nota finala: 7/10

Multumim Fiat Romania pentru facilitarea testarii!

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
© 2018. SubTURAT.
Close
Acest site foloseste cookies pentru a iti oferi o experienta personalizata de navigare, compatibila GDPR. Sunt de acord | Nu sunt de acord | Afla mai multe despre cookies
450