Nu stiu alte generatii cum sunt, dar eu si prietenii mei ne-am petrecut copilaria cu gandul la Disneyland, locul unde toate basmele si legendele prind viata. Era un loc in care puteam ajunge (daca isi permiteau parintii) oricand in cele 365 zile ale anului. Am lasat in urma universul Cars si am inceput sa caut de un loc similar, adaptat pentru varsta. Am avut ocazia sa vizitez cateva muzee si colectii private, dar pot spune ca singurul moment in care simt magia pe care o cautam in copilarie este cand calc pe domeniul Peles, in ziua Concursului de Eleganta Sinaia. Datorita atmosferei din jurul castelului, istoria se dilata si vopseaua marcata de kilometri a unei masini antebelice straluceste natural langa o cabrioleta postbelica rapida sau langa o masina romaneasca restaurata pana la cel mai ascuns surub.
Editia a 8-a a Concursului a deschis portile domeniului Regal pentru 30 participanti din 4 tari, sarbatorind simultan 50 de ani de Dacia, cu un 1100 din ultimul an de productie al modelului si doua 1300 din 1970, dar si 50 de ani de la lansarea “BMW New Six”, prin cele doua modele de lux apartinand pilotului Eduard Tontsch E3 si E9 3.0 CSL. Nu pot sa ma plang ca este replica, fiind construita cu strictete, dupa specificatiile vremii. Un contrast interesant era usor vizibil intre micutul BMW Isetta din 1959 si i8 Roadster din 2018, fiecare afisand un design futurist pentru vremea sa.
Cea mai veche masina expusa, Renault Type 2 Torpedo, rula pentru prima oara pe carosabilul Frantei in 1921, in timp ce “juniorul” Alfa Romeo 90 2.0 6V Iniezione iesea din fabrica din Milano, 66 ani mai tarziu. Sculpturile pe roti din America anilor ’60 erau in antiteza totala cu Alfa: dimensiuni impunatoare, exces de crom, motoare mari cu putere mica si multe functii de confort moderne. Nu am masurat, dar sunt 99.99% sigur ca modelul Cadillac DeVille din 1960 a fost cea mai lunga masina de la Concurs.
Revenind la masini europene, am fost distras pentru cateva minute bune de un Ghia 450 SS, un cabriolet produs in 52 exemplare de Ghia (cunoscut pentru colaborarile cu Volkswagen, DeTomaso sau Ford), din care se banuieste ca au ramas cam 20. Un alt model nascut in Italia, Fiat-ul 520 din 1928 nu isi arata varsta, laudandu-se cu refacerea traseului Raliului Sanremo la fix 90 de ani de la victoria pilotului roman Ernest Urdareanu, la bordul unui 520 similar. In cele din urma, piesa de rezistenta: Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen, unul dintre cele 83 cabriolete seria A. Modelul cu numarul de sasiu 169363 a fost fabricat in toamna anului 1937, pentru un client olandez, dar perioada postbelica il gaseste in America, apoi revine in Europa, poposeste pentru o perioada in garajul lui Bernie Ecclestone si acum este plimbat la Concursuri de Eleganta ca parte a Tiriac Collection.
La Disneyland nu am ajuns pana acum, dar prefer o sambata la Concurs, chiar si cu vreme mohorata. Am uitat complet de ploaie si vant si m-am lasat purtat intr-o calatorie magica despre masini, oameni si povesti imposibile devenite realitate, fiind inconjurat de entuziasmul colectiv al vizitatorilor, jurnalistilor si proprietarilor de masini. Daca nu ai participat pana acum la eveniment si vrei sa lasi in urma betonul si fiarele contemporane, te sfatuiesc sa nu ratezi editia din 2019 a Concursului de Eleganta!