N-o să încep acest articol cu clasicele fraze despre utilitatea unei camere în caz de accident, cum ea este martorul imparțial care te poate scăpa de multe belele și cea mai bună investiție pentru liniștea ta, este un discurs mult prea evident. Pot, în schimb, să îți spun că eu consider că o astfel de camera este o unealtă didactică pe care o pot folosi că să îmi îmbunătățesc comportamentul la volan și reflexele în trafic, dar și trasele pe circuit. De când am #subTURATmobilul, am tot încercat să găsesc o soluție care să poată înlocui GoPro-ul pe circuit, fără să piardă din utilitatea unui produs dezvoltat special pentru stradă. Am căutat ceva pe forumuri și prin comunități și am pregătit o listă scurtă, dar între timp am fost contactat de Falcon Electronics, distribuitorul oficial Nextbase în România, care mi-a propus să testez modelul 622GW. Întâmplător, camera era și în topul meu, deci am profitat de ocazie și revin aici cu feedback-ul meu.
Conținut pachet
În cutie am găsit camera, suportul magnetic cu GPS, un alimentator pentru priză 12V (pe care l-am aruncat rapid înapoi în pachet), un cablu USB, o mini-unealtă pentru ascuns cablurile și mai multe manuale/stickere. Pentru că vreau ca integrarea să fie cât mai invizibilă, am cumpărat și un Dash Cam Hardwire Kit, ca să pot conecta camera direct la panoul cu siguranțe al mașinii. Acesta vine cu alimentatorul, 3 tipuri diferite de adaptoare pentru panoul de siguranțe și un manual de instrucțiuni. În plus, am folosit și un card microSD Nextbase, cu viteze U3 pentru a face față filmărilor 4K.
Cei de la Nextbase au învățat ceva bun de la GoPro și au făcut un ecosistem de accesorii utile. Eu am pus ochii pe modulul cameră spate, pentru protecție completă, și modulul cameră cu vedere în cabină, pentru a nu rata momentele amuzante din timpul călătoriilor. Sper ca producătorul să adauge noi gadget-uri audio în gamă, să transforme mașina într-un studio ambulant.
Detalii tehnice Nextbase 622GW
Specificațiile oficiale sună cam așa:
- Display tactil IPS 3″ HD;
- Înregistrări 4K@30fps;
- Unghi vizualizare 140°;
- Wi-Fi Dual 2.4GHz&5GHz, Bluetooth 5.0 și GPS;
- Stabilizator digital imagine;
- Slow Motion 120fps;
- Vedere nocturnă îmbunătățită;
- Control vocal Alexa;
- Senzor G;
- Mod parcare inteligent;
- Filtru polarizare;
Sintetizând aspectele cheie, camera este dotată cu un “obiectiv” format din 6 lentile cu diafragmă f1.3 și oferă o rezoluție de până la 4K (30 fps) sau 1080p (120fps). Cu ajutorul senzorului de 8 Megapixeli și a procesorului quad-core Ambarella H22 susține fără efort puterea de procesare necesară. În fața lentilelor este integrat un filtru de polarizare reglabil, pentru a scăpa de reflexiile nedorite. Nextbase 622GW are și un stabilizator digital al imaginii, o premieră pentru camere de bord în momentul lansării. Alte funcții utile sunt Emergency SOS (trimite un mesaj către un număr prestabilit, cu informații de localizare și detalii medicale despre șofer), integrare Alexa, mod Parcare inteligent (folosește bateria camerei, nu a mașinii, pentru a sta pe standby în cazul unui impact) și QuickLink Wi-Fi pentru acces direct și rapid la fișiere și setări folosind un telefon mobil.
Montaj
Totul a început simplu, cu pregătirea cablului alimentatorului, astfel încât să rămână lungimea potrivită în dreptul oglinzii, fără să fie prea mult cablu expus. Cu ajutorul uneltei pentru ascuns cabluri am făcut fix asta, profitând de spațiul din spatele plafonului. Am coborât pe stâlp, folosind ghidajele existente ale mașinii, apoi am îngrămădit modulul alimentatorului în spațiul de lângă panoul cu siguranțe și am încheiat montajul cu conectarea la o siguranță care primește curent doar după punerea contactului, că să preîntâmpin orice posibilă pierdere de curent. Timp total alocat montajului: 10 minute.
Pentru configurarea inițială am avut de lucrat doar câteva secunde pe ecranul camerei, apoi am sincronizat aplicația mobilă. Ecranul tactil este suficient de mare și preia comenzile bine, dar am găsit toate setările organizate mult mai util în aplicație. Timp total alocat configurării: 15 minute, incluzând un update de soft.
Utilizare și funcții
Nextbase 622GW nu este o cameră foarte mică. Partea frontală este formată din obiectiv și montură pentru suportul de parbriz cu alimentare și GPS. Pe lateral găsești butonul de pornire/oprire și spațiul pentru card. Spatele este dominat de ecranul tactil de 3″, iar sub el se află un buton care poate fi folosit pentru salvarea manuală a clipurilor importante.
Meniul camerei este destul de intuitiv, dar prefer aplicația mobilă pentru acces mai facil la toate setările posibile. Oricum, în scenariul ideal, după configurarea inițială nu plănuiesc să schimb prea mulți parametri. În cele 4 zile de la montaj, singurul parametru pe care l-am modificat a fost sensibilitatea senzorului G în cazul modului Parcare, ca să nu mai considere că închiderea/deschiderea ușilor reprezintă o coliziune. M-am jucat puțin și cu poziția filtrului de polarizare, astfel încât să elimin cât mai multe reflexii, dar am descoperit că setarea inițială era cea mai ok. Nu am reușit să elimin reflexiile complet, doar să le micșorez.
Sunt și câteva funcții pe care nu le-am folosit sau le-am evitat complet, de exemplu integrarea asistentului vocal Alexa (am deja un asistent Google via Android Auto și nu îl folosesc, nu simt nevoia de a controla vocal camera) sau funcția de cloud upload automat (prefer să salvez eu ce date îmi sunt utile). Dacă tot am ajuns la capitolul date, trebuie să știi că 3 minute la rezoluție video maximă plus audio înregistrat îți vor ocupa 1GB, deci cu cât este mai mare cardul de memorie, cu atât mai bine. Sunetul nu este punctul forte al camerei, fiind ușor înfundat și încet, deci poți dezactiva fără stres înregistrarea lui.
Pe timp de zi aș pune calitatea camerei pe același nivel cu cea a GoPro-ului 8 pe care l-am folosit anterior la circuit. Numerele de înmatriculare și semnele de circulație sunt clare, la fel și marcajele rutiere și detaliile din fundal. Stabilizarea digitală lucrează eficient pe micile denivelări și chiar piatră cubică. Am fost plăcut surprins că deși temperaturile depășeau 45 de grade, camera nu s-a supraîncălzit și a filmat fără erori timp de mai multe ore.
Cadrele surprinse noaptea la 4K sunt clare și fundalul este surprinzător de bine definit, dar cu setările folosite apar două situații neplăcute: numerele de înmatriculare sunt puțin mai greu de citit dacă farurile luminează direct în ele sau dacă vehiculul respectiv se mișcă cu o viteză mult mai mare. Ambele se rezolva prin creșterea numărului cadrelor pe secundă, cu compromisul micșorării rezoluției. Stabilizarea digitală funcționează mai slab pe timpul nopții, având mult mai mulți factori de compensat. Camera scoate rezultate destul de ok, dar nu va face minuni în zonele prost iluminate. Nu cred că rivalii se vor descurca mai bine in această zona.
Aplicația MyNextbase Player are tot felul de funcții interesante, printre care construirea unei hărți pe baza coordonatelor GPS. Ar trebui să ajute cu unirea mai multor clipuri, dar versiunea testată de mine pe un calculator MacBook se mișcă foarte lent și este mai simplu și rapid să folosesc Premiere, așa cum am obișnuit până acum. Aplicația mobilă, disponibilă pentru telefoane dotate cu sistem de operare iOS sau Android, este destul de stabilă și e perfectă pentru a salva sau vizualiza clipuri pe fugă. Camera s-a conectat rapid la fiecare test și nu au fost probleme cu descărcarea clipurilor, spre deosebire de aplicațiile unor companii rivale.
Poți vedea mai multe mostre pe YouTube:
Concluzii
Nextbase 622GW câștigă multe puncte din partea mea pentru calitatea imaginii și variile funcții utile, iar interfața ușor de navigat și numărul mare de upgrade-uri de soft apărute pe parcursul anilor mă fac încrezător că producătorul va oferi suport modelului în continuare. Singurul reproș pe care îl găsesc camerei este prețul măricel de achiziție al ecosistemului (1.239 RON pentru dispozitiv, 180 RON kitul de alimentare și 299 RON fiecare accesoriu). Dacă nu vrei să aștepți o promoție de Black Friday și ești dispus să sacrifici anumite funcții, Nextbase mai are câteva modele interesante în gamă. Dacă banii nu reprezintă o problema și te interesează o camera de bord fără compromis, modelul 622GW este o opțiune excelentă și pentru un plus de siguranță în trafic, dar și pentru circuit! Eu, unul, de-abia aștept să îl folosesc la următorul trackday pentru a extrage detalii de telemetrie cu care să îmi îmbunătățesc timpii 🙂
1 comment