Una dintre cele mai mari dileme, printre pasionații de mașini, este ce motor sună cel mai bine. Unii se poziționează în tabăra V8, alții se gândesc la V12, dar eu țin partea unui simplu V6: „vioara din Arese”, faimosul propulsor Busso. De fiecare dată când se strâng mai mulți posesori de Alfa Romeo, unul dintre ei garantat va avea sub capotă un Busso mai mare sau mai mic și îl va tura pentru plăcerea auditivă a Alfiștilor. Mulțumită lui Tudor am reușit să aud simfonia V6-lui in ritmul meu, pe drumurile virajate ale Transbucegiului.
Alfa Romeo 156, lansat în 1997, reprezintă un capitol semnificativ din istoria producătorului italian. Proiectat de echipa Centro Stile sub îndrumarea lui Walter de Silva, modelul 156 a fost lăudat pentru liniile sale elegante și dinamice, marcând trecerea la un design rotunjit, modern. Pe lângă aspectul său, Alfa Romeo 156 a fost apreciat pentru caracteristicile sportive ale șasiului și pentru gama variată de motorizări disponibile.
Istoria Busso
Legendarul motor V6 al italienilor, poreclit Busso după numele inginerului care l-a proiectat, a apărut sub formă de prototip încă din 1968. Din cauza crizei petrolului, de-abia în 1979 a ajuns într-o mașină de producție, respectiv pe Alfa 6. În forma inițială avea 2.492 cmc, 6 carburatoare individuale Dell’Orto și dezvolta 156 cai putere, transmiși către puntea spate. Pentru o perioadă, Alfa 6 a fost cel mai rapid sedan cu 4 uși produs in Italia.
Câțiva ani mai târziu, motorul și-a găsit loc sub capota sportivei Alfetta GTV. Mai aerodinamică și mai ușoară, noua caroserie i-a permis motorului Busso să își arate potențialul. Bine, a ajutat și injecția electronică Bosch, în locul celor 6 carburatoare individuale cu personalitate. Performanțele combinației șasiu-motor au consolidat reputația Alfa Romeo în lumea curselor, pentru anii ce au urmat.
Motorul și-a continuat evoluția, primind versiuni turbo, 24v în loc de 12 și capacitate de până la 3.179 cmc. După 27 de ani în producție, în care și-a găsit loc într-o varietate de modele, Busso s-a retras în glorie, alături de Alfa Romeo GT.
Specificații Alfa Romeo 156
Mașina lui Tudor a fost produsă in 1997 și este 156-le cu numărul 2.344. Varianta motorului Busso de sub capotă este cea de 2.492 cmc și dezvoltă 190 cai putere și 222 Nm. În momentul lansării, producătorul promitea că atinge 100 km/h într-un sprint de 7.3 secunde, cifră pe care o atinge fără probleme și astăzi. Pe parcursul anilor, 156-le a fost revopsit Nero Ametista și a primit o admisie de carbon, suspensii sport Eibach și alte mici modificări care să îl întinerească. Proprietarul curent a readus interiorul la versiunea pre facelift, cu scaune de piele maro, a adăugat un kit estetic GTA (format din bară față, bară spate și praguri) și jantele din imagini, care provin de pe un 156 GTA facelift.
La câteva zile după test, mașina a primit discuri mari și etriere Brembo de MiTo QV, plus jante tip cercuri/potcoave de la 156 GTA.
Cum e viața în spatele volanului?
Ai așteptări mari când te urci la volanul unei Alfa, mai ales dacă sub capotă ai un motor care cere ture mari. Unul dintre primele lucruri pe care l-am observat a fost că mașina are o personalitate puternică, mai aproape de a unui Grand Tourer decât de a unei mașini de oraș. Aș vrea să povestesc despre agilitate și timpi de răspuns rapizi, dar Alfa 156 este mai degrabă în elementul lui pe autostradă, la viteze legale doar pe anumite porțiuni ale Autobahn-ului. Este destul de rigid și sunetul motorului te încurajează să accelerezi din ce in ce mai mult, dar te ține alert tot drumul.
Chiar dacă nu ai o putere foarte mare, după standarde moderne, ea este livrată liniar, alături de un sunet care te învăluie din toate părțile. Greutatea motorului pune presiune mai multă pe puntea față, dar nu atât de mult încât virajele să fie neplăcute sau nesigure. Având Transbucegiul aproape doar pentru mine, m-am bucurat de câteva reprize de accelerare, ecoul evacuării îndulcind experiența. Timoneria este precisă și plăcută la fiecare schimbare de treaptă, dar îi lipsește un feedback auditiv care să completeze mișcarea. Pentru greutatea și vitezele la care poate ajunge, cred că inginerii ar fi trebuit să o doteze de la început cu niște discuri și etriere mai mari, dar atâta timp cât îi înțelegi limitele, te distrezi și cu frânele standard.
Nu ai moduri de condus sau setări pompoase ale suspensiilor sau frânelor, așa că senzațiile pe care ți le oferă mașina depind exclusiv de cum apeși pe pedală. Există un sistem de control al stabilității, dar nici nu am căutat să văd dacă este decuplabil, nici nu a intervenit pe parcursul testului. Consumul a fost undeva la 20 litri la suta de km, dar să aștepți eficiență din partea unei astfel de mașini ar fi un sacrilegiu.
Concluzii
Alfa Romeo 156 este o opțiune practică, cu un strop de excentricitate specifică italienilor. Poziția de condus este perfectă și confortul este comparabil cu al rivalilor germani, dar nu o vei alege din motive raționale ci pur emoționale: o alegi pentru sunetul care îți ridică firele de păr de pe mână de fiecare dată când o pornești.
Prețul de achiziție al unei Alfa 156 cu motor Busso încă este destul de mic, iar costurile de întreținere sunt decente. Dacă vrei să îți adaugi o astfel de bijuterie în garaj, acum este momentul!
2 comments