Dacă acum câteva decenii era acceptabil ca fiecare model din gama unui producător auto să fie diferențiat doar prin dimensiune, acum este nevoie de o identitate individuală unică, puternică. Luxul, la fel ca orice concept din jurul nostru, se schimbă și evoluează odată cu noi iar Seria 7, model puternic legat de tehnologie și confort încă de la prima apariție din ’77, trebuia să riște, să iasă din zona de confort și să devină o reinterpretare care încalcă arhaicele convenții ale acestui concept. Astfel s-a născut noul „septar”, cod G70, care își dorește mai mult să fie un incitator al simțurilor decât să fie o mașină banală. Noul model poate fi propulsat 100% electric (numit i7 xDrive60, cazul de față) sau de motorizări termice cu varii grade de asistare electrică (de la 740d și ai săi 299 CP, până la M760e cu 571 cai hrăniți cu un amestec de wați și benzină). În curând va fi disponibilă și o versiune i7 M70 xDrive cu 600 CP și 1.000 Nm, care promite să propulseze limuzina germană de la 0 la 100 km/h in mai puțin de 4 secunde.
Monolitul – despre exterior
Sunt conștient că aspectul exterior este un punct controversat. Echipa de designeri BMW a îmbrățișat un stil masiv, agresiv, diferit de liniile conservatoare cu care ne obișnuisem. La prima vedere, îmi place. Este un bloc masiv de aluminiu în care au fost sculptate volume fine care sunt puse în valoare mult mai bine în condiții reale decât pot reda pixelii. Are niște proporții care o aduc mai aproape de surioara mai mare, Rolls-Royce Ghost, cu o urmă de Darth Vader în design-ul barei față. Farurile de zi subțiri, moderne, cu cristale Swarovski ies în evidență prin jocul de lumini diafane care apare în timpul staționării. Grila față este puțin mai mare decât pe generația anterioară, dar se încadrează perfect pentru dimensiunile monolitice alte noului model și include sistemele pentru conducere asistată (Radar, LiDAR, etc).
Din lateral, stilul este mai degrabă evolutiv decât revoluționar. BMW i7 este disponibil exclusiv în versiunea cu ampatament lung și designerii au profitat de acest lucru pentru a avea un profil curat, minimalist, cu ușoare note sportive. Rămâne la fel de impunător ca din față. Elementul distinctiv, Hofmeister Kink, este masiv, cu propriul parasolar electric și sticlă texturată cu model. Spatele este masiv, futurist, cu proporții de yacht pentru uscat.
Rollercoaster – despre interior
Habitaclul a fost desenat ca o experiență Disneyland personalizată. Totul pare să aibă întâi rolul de a îți lua privirea, apoi scop funcțional. Practic, dacă nu ești șofer, orice călătorie este un tur într-un rollercoaster 4DX, pe fotolii îmbrăcate în cașmir. Tot ce simți (texturi, materiale, forme), vezi (ecrane pe portieră, ecranul de 31.3″ cu rezoluție 8K de pe plafon, jocurile de lumină, etc) sau auzi (sistemul audio Diamond Surround Sound cu 36 incinte și 1.965 W) a trecut printr-un proces de calibrare epuizant, astfel încât să fie acolo exact când și cum ai nevoie, fără să fie o distragere în rest.
Pentru a testa experiența i7 am urmat proces simplu, cu 3 pași. Primul pas, odată intrat în habitaclu, a fost să îmi întind puțin picioarele. Am activat funcția Executive Lounge de pe ecranul Touch Command de pe portieră și bancheta a început să se transforme într-un șezlong, în timp ce spătarul scaunului din față a devenit suport pentru picioare. Confortul maxim pentru domnul CEO care ar fi trebuit să stea in locul meu a fost amplificat și de un program de masaj care a început automat. Al doilea pas, odată ce am început să mă relaxez, a fost să cobor ecranul panoramic și să caut un film bun. M-am bucurat de Baby Driver și mă simțeam fix că într-o sală de cinema, toată doar pentru mine. Pasul al treilea, probabil chiar secretul succesului oamenilor din poziția cheie descrisă mai sus, este să te lași plimbat și să adormi pentru câteva minute, să îți reîncarci bateriile.
Din perspectiva șoferului, atracțiile sunt altele. Ai acces la un ecran multimedia generos care controlează toate funcțiile mașinii (preluat de pe BMW iX), dar experiența ta seamănă mai mult cu un kart de lux decât cu roller coaster-ul extravagant prin care trec pasagerii. Pe lângă răspunsul instantaneu al propulsorului electric, ai la dispoziție și o manetă micuță pe care scrie „BOOST”, pe care dacă o apeși deblochezi cuplul și puterea maxime timp de câteva secunde. Dacă în cazul viitoarelor modele electrice Rolls-Royce știu că va prima „eleganța” cu care va fi livrată puterea, ma bucur să văd că BMW a rămas fidel sportivității caracteristice. Scaunul se umflă și te „îmbrățișează” automat iar pasagerii vor fi împinși cu forță în scaunele lor de toți cei 544 CP și 745 Nm cuplu. BMW declară că i7 xDrive60 atinge 100 km/h în 4.7 secunde și nu vreau să ii contrazic.
Un element simpatic: Interaction Bar, o linie de cristal care integrează subtil grilele de ventilație și varii comenzi tactile pentru climă plus lumini LED specifice pentru alerte și fiecare mod de condus. Am întâlnit lumini ambientale pe multe mașini, dar integrarea propusă de BMW se remarcă fiind un element prin care mașina interacționează subtil cu tine.
Specificații
BMW i7 pornește de la 132.447 €, TVA inclus, pentru versiunea xDrive60. De acești bani vei primi o limuzină dinamică, bine echipată, nuanța Alb Alpine, cu jante pe 19″ și interiorul personalizat în una din cele 4 culori de piele sintetică Veganza, alături de ornamente din lemn de tei. Cele două motoare electrice dezvoltă împreună 544 CP, iar acumulatorul are o capacitate netă de 101 kWh. Din dotările standard le enumăr doar pe cele care mi-au atras atenția: parasolare electrice și scaune încălzite față/spate, afișaj curbat Live Cockpit cu sistem de operare versiunea 8, BMW Interaction Bar, sistem audio Bowers & Wilkins, BMW Touch Command (panouri de control în ușile spate), servicii BMW Connected Drive și DAB Tuner. Toate versiunile vin cu portiere Soft Close și plafonul panoramic fix este standard, la fel ca farurile adaptive LED. Suspensia pneumatică pe ambele punți și Integral Active Steering sunt vitale pentru deplasarea confortabilă a mașinii de 5.4 metri și 2.715 kg, deci nu va trebui să le cauți pe lista opționalelor.
Mașina testată conține aproape toate pachetele sau dotările opționale pe care ți le poți dori, dar asta se vede și în prețul de listă semnificativ mai mare: 192.994 €, TVA inclus. Exteriorul este vopsit Gri Frozen Deep metallic (3946 €), nuanță din paletarul Individual, iar în interior te răsfață un mix de Piele Merino și lână/cașmir. Caracterul dinamic este amplificat atât vizual cât și mecanic cu ajutorul pachetelor M Sport/Sport Pro (jante tip 910 pe 21″, frâne M Sport, exterior cu design M Sport, volan M, printre altele) și a suspensiei Executive Drive Pro (3659 €). Confortul, în schimb, este asigurat de scaunele Executive Lounge (parte din pachetul Interior Gran Lusso BMW Individual, 11.275 €), sistemul audio Bowers & Wilkins Diamond (5.945 €) și ușile automate (1.537 €).
Sustenabilitate
Am lăsat acest capitol la final, dar nu înseamnă că nu este unul important. Indiferent de motorizare, materia primă provine de la furnizori din zone fără conflict și energia electrică folosită în fabrică provine exclusiv din surse regenerabile. Sunt folosite materiale alternative, fibre naturale, alternative vegane la piele naturală și plastice provenite din reciclare pentru a reduce emisiile de CO2 din timpul producției și pentru a proteja resursele naturale. Vopselurile folosite sunt produse din materii prime regenerabile (deșeuri biologice), nu din țiței. Bateriile modelului i7 conțin materiale obținute din operațiuni de minerit responsabil, iar motoarele electrice nu folosesc metale rare. Misiunea de a instaura o economie circulară in producția automobilelor este la început, dar mă bucur să văd că producătorii mari încep să facă pași spre un viitor sustenabil.
În concluzie?
BMW i7 este cea mai interesantă mașină de lux care nu are sigla Rolls-Royce. Diferențele de confort și dotări dintre cele două reprezentante ale opulenței sunt mai puține ca niciodată, dar limuzina bavareză se conduce în continuare exact cum te-ai aștepta să o facă un BMW. Direcția este perfect calibrată, suspensiile absorb șocurile cu grație, dar rămân ferme atunci când ai nevoie, iar propulsorul electric răspunde instantaneu la orice capriciu. Dacă ești pasionat de tehnologie și bugetul îți permite o astfel de jucărie, BMW i7 este piesa supremă care îți lipsește din colecție.
Fotografii de Ciprian Mihai, pentru BMW Romania.
2 comments