Viața e prea scurtă că să conduci mașini plictisitoare. Cu această propoziție începea un articol scris de Adrian Cobzasu, despre două mașini frumoase și temperamentale: Alfa Romeo 4C și 1300-GT Junior. Aflat pentru prima oară la volanul unui SUV BMW cu motor mare, aceleași cuvinte îmi rulau prin minte ca un patefon stricat. Viitorul este electric, e clar, dar nu sunt pregătit să uit dulcea simfonie a celor 6 cilindri de sub capota X4-lui M40i! Este timp suficient pentru o ultimă odă în cinstea benzinei, a turației și a pistoanelor!
Câteva cuvinte despre BMW X4 M40i
X4 își dorește să fie un model special, dar fără controversele din spatele fața Seriei 4. Nările sunt mari, dar corect proporționate comparativ cu restul părții frontale. Bara are prize de aer generoase, dar nu este exagerat de agresivă iar farurile laser cu accente albastre contrastează bine cu roșul mașinii, nu doar luminează excelent. Spatele are cel mai mult potențial de a lansa discuții, dar nici aici nu au exagerat designerii: nu este la fel de „vulgar” ca fratele mai mare, X6, ci are o personalitate mult mai cuminte. Chiar dacă își arată toba de eșapament fără rușine, sub fusta spate.
Un BMW X4 pornește de la 53.788 €, iar versiunea M40i de la 72.769 €. Modelul testat are un preț de lista de 93.888 €, dintre care 21.119 € au fost doar dotările opționale. Dintre echipamentele standard aș menționa sistemul de recuperare a energiei la frânare, frânele și diferențialul M Sport, bordul îmbrăcat în Sensatec și pachetul M Aerodinamic cu ornamente Shadow Line. Exteriorul a fost ales în nuanța Roșu Piemont iar interiorul mizează pe contrastul dintre pielea Cognac și elementele negre. Din lista bogată de opționale menționez doar șasiul adaptiv (718 €), trapa panoramică (1537 €), ornamentele din fibră de carbon (871 €), sistemele de protecție activă (359 €), farurile BMW Laserlight (1025 €), sistemul Heads Up Display (preferatul meu, merită fiecare cent din cei 1230 €), sistemul audio Harman Kardon (718 €) și scaunele sport M (1015 €). Poți vedea toate detaliile în configuratorul BMW folosind codul b4dtg7vn.
Configurația ideală pentru mine nu ar varia mult față de cea propusă de BMW România. Aș înlocui culoarea cu Albastru Phytonic și aș adaugă pachetul Shadow Line extins (256 €). Jantele ar rămâne pe 21″, dar aș alege modelul Individual V-spoke tip 726I pe care le-aș trimite rapid la revopsit electrostatic în nuanța Gunmetal Grey. În interior aș păstra totul exact așa cum este, dar aș adăuga sistemul de încărcare fără fir a telefonului mobil (461 €).
Cum e viața în spatele volanului?
M-am întrebat pe parcursul testului unde începe teritoriul M. Poate fi considerat modelul X4 M40i un M adevărat sau este doar o găselniță de marketing? Puristii vor spune că diferențele față de un X4M sunt imense, dar eu sunt ceva mai ușor de convins.
Estetic, doar 4 detalii trădează faptul că nu ai cel mai performant model din gamă: o bară față ceva mai puțin agresivă, grila fără siglă M de pe aripile față, dimensiunea discurilor de frână și tips-urile diferite ale evacuărilor. În interior, doar două lucruri diferă: cele 2 butoane M lipsă de pe volan și sigla M ne-iluminată de pe scaune. Că tot am adus vorba de sigle, în habitaclu există doar 4 sigle M vizibile: câte una pe fiecare scaun, una pe volan și una in dreptul suportului de pahare.
Aspectul este important, dar un model M se face remarcat mai degrabă prin performanțe dinamice. Aici, nu am ce să îi reproșez „micului” M40i. Chiar dacă seria motorului nu începe cu „B”, ca în cazul fratelui mai mare, acesta sună superb. Știu că este ajutat puțin de sunet pompat în boxe, dar este credibil și distractiv. De fiecare dată când pornești, mașina trece automat în modul „Sport” și te întâmpină o turare ușoară a motorului, ca să nu uiți că este acolo. Deloc întâmplătoare această setare, în modul respectiv propulsorul fiind cel mai guraliv, dar și cel mai potent, dezlănțuind toți cei 360 ponei de sub capotă.
Motorul urcă rapid în ture, aproape ca un propulsor aspirat, iar cutia de viteze cu 8 trepte schimbă lin și nu îți dai seama când ajungi la viteze mari. Specific modului „Sport”, reacțiile cutiei devin mai agresive: smucește când selectezi o treaptă superioară sau frânează dur la retrogradare. Este un comportament evident programat, dar asemănător sunetului „îmbunătățit” al propulsorului, este un comportament distractiv. Pentru un plus de sportivitate, sistemul Heads Up Display preia turometrul, ca atunci când vrei control manual să ai toate informațiile la îndemână.
Pe drumuri naționale ferite de trafic și cu asflatul plat, M40i-ului nu îi place să fie cuminte. Te îndeamnă să depășești limita legală constant. Dacă ești în modul Sport Plus și decuplezi controlul tracțiunii complet, uiți că ai un SUV de 2 tone și ești deodată la volanul unei mașini dezlănțuite și agile. Ai grijă, totuși, că va vrea să fugă de fund la fiecare accelerare sau viraj. Pe autostradă e lipită de sol indiferent de viteză, ceea ce e bine având în vedere dimensiunile și înălțimea sa. Sunt sigur că și tonajul, dar și anvelopele Pirelli Winter Sottozero 3 ajută pentru o mai bună stabilitate.
Testele organizate în condiții 100% legale de către cercetători independenți (nu de mine, cu o aplicație de vitezometru GPS) confirmă că și în condiții nefavorabile (sub 7 grade celsius, anvelope de iarnă), cauciucurile sfâșie asfaltul și propulsează bestia de la 0 la 100 km/h în 4.7 secunde. În oraș X4 nu este o gazelă sprintenă: poate să fie rapidă și să te bage în belele cu poliția dacă ai drum drept, dar masa (1995 kg) lucrează împotriva ei dacă trebuie să faci slalom printre mașini.
Micul SUV bavarez nu se teme să se murdărească, dar nici nu se va lua la trântă cu vre-un Wrangler. Atâta timp cât nu te aventurezi pe drumuri extreme, ar trebui să ai o experiență plăcută.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Despre interior nu voi povesti prea mult, arhitectura generală fiind similară cu cea întâlnită pe alte modele BMW, de la Seria 1 până la vârful gamei. Materialele sunt bune, plăcute atingerii și vederii, cu piele sintetică pe bord și ornamente de carbon sau aluminiu. Singurele puncte în care întâlnești plastic dur sunt aeratoarele laterale și în partea inferioară a ușilor. Plafonul vitrat este binevenit în orice mașină, chiar dacă nu se deschide decât partea din față.
Am lăudat scaunele opționale M Sport de fiecare dată când am avut ocazia. Oferă suport excelent fără să compromită confortul, în timp ce arată foarte, foarte bine. Încep să mă obișnuiesc cu pielea Cognac, parcă pot să accept un interior care nu e complet negru.
Tehnologiile disponibile sunt aproape aceleași ca pe Seria 4 Gran Coupe. Sistemul iDrive (generația 7) arată și funcționează bine, iar sincronizarea Android Auto fără fir se realizează instant, fără probleme. Sistemul audio Harman Kardon este o dotare care nu trebuie ratată. Pe parcursul testului am ascultat multe piese ale lui Mika în varianta acustică și sunetul era perfect. Pe piesa Tiny Love, vocea lui specifică era clară pe toate octavele, iar instrumentele (pian și corzi) sunt redate individual, fin. Basul poate să fie puternic, dacă preferi un playlist care ar pune acest spectru în valoare.
Singurul minus tehnologic al configurației de test este lipsa încărcării fără fir a telefonului mobil (și a cheii smart). Telefonul pierde autonomie rapid când folosești Android Auto sau Apple Carplay și vei recurge destul de rapid la un adaptor pentru brichetă, ceea ce strică farmecul conexiunii fără fir. Poți configura mașina și cu un spațiu cu încărcare wireless. O funcție pe care nu cred că o vei folosi de mai mult de două ori pe parcursul vieții mașinii este „Caring car”: sistemul de infotainment este programat cu diverse moduri de relaxare a șoferilor și a pasagerilor, prin jocuri de lumini, muzică și pulsații ale aerului condiționat. Util? Nu cred. Distractiv? Nu prea.
Ok, dar în condiții reale cum e BMW X4 M40i?
Trebuie să recunosc că motoarele mari au și dezavantaje. În condiții de trafic urban, conducând normal, media obținută a fost de 16 l/100 km. Consumul instant afișat era mereu mai mare de 20 l/100 km (îmi pare rău, Greta!), dar au ajutat scurtele reprize în care puteam depăși 20 km/h. Pe autostrada, cu viteza setată la 130 km/h, consumul a scăzut la 10 l/100km. Un plus al ingineriei nemțești este că habitaclul reușește să își păstreze intimitatea față de sunetele exterioare până la 170 km/h.
Formele specifice de SUV coupé vin la pachet cu o vizibilitate redusă pe lunetă, aproape zero. Chiar dacă ai foarte mulți senzori și camere, este destul de greu să parchezi lateral, iar parcarea automată a avut câteva sincope (trebuie să vireze spre stânga pentru a intra în loc, ea a decis să vireze maxim spre dreapta, de exemplu) și am decis să nu mai încerc. Locurile de parcare din mall-uri sunt ok, dar dacă vrei să parchezi stradal (unde permite legea, desigur), micul X4 pare deodată un colos neîndemânatic. Este cu 10 cm mai lat decât Seria 4 Gran Coupe și cam la fel de lung ca acesta, dar interiorul pare mai îngrămădit.
Oglinzile tip M sunt spectaculoase ca aspect, dar forma compromite vizibilitatea, iar suspensia M adaptivă este foarte plăcută atunci când vrei să te bucuri de un drum virajat și liber, dar în oraș este inutil de dură, chiar și pe modul „Comfort”.
Posesorii de animale de companie ar trebui să se uite în altă parte sau să se aștepte la zgârieturi: bancheta este poziționată destul de sus și este greu să urci animalul fără să se sprijine pe praguri.
În concluzie?
Noul BMW X4 este o mașină modernă, cu propulsoare care nu dezamăgesc indiferent de cilindree. Aspectul exterior nu este la fel de ușor de digerat ca al unui X3, dar nici nu trebuie să fie. X4 este pentru cei care își doresc mai degrabă o aventură, nu o rutină, iar pentru ei nu aș putea recomanda altă motorizare în afară de M40i. O bestie însetată de carburant și senzații tari.
Compromisul între sportivitate și utilitate este mai mult decât acceptabil, iar versiunea X4 M nu cred că își justifică nici costul suplimentar, nici sacrificiile de eficiență. Adevărul este că probabil nu vei vedea prea des asfaltul unui circuit, unde cele 200 kg în plus (față de un Seria 4 Gran Coupe configurat similar) îți vor tăia din entuziasm. Mai degrabă vei folosi mașina pentru a ajunge la petreceri exotice pe plaje private sau la cabane stilate, in munți, iar aici X4 strălucește! Chiar dacă se murdărește puțin pentru a ajunge acolo.