La finalul anului trecut, urma să ajung în Italia. Planul era să vizitez mai multe muzee auto, cadoul meu pentru vârsta de 30 de ani, și o mașină închiriată ar fi eficientizat programul. Puteam ajunge la fiecare obiectiv și cu transportul public, dar ar fi fost mult mai complicat, având un timp limitat. După câteva ore pierdute pe fiecare site de închiriere, mare sau mic, puricând fiecare detaliu contractual, clauză sau beneficiu, am hotărât să apelez la serviciile firmei Centauro. Mașina, fără discuție, trebuia să fie produsă in Italia și să fie compactă, pentru a mă simți și deplasa ca un localnic. Am rezervat o Lancia Ypsilon, am pregătit bagajele și am început călătoria entuziasmat.
Ajuns la biroul firmei, surpriză, nu mai erau disponibile supermini-uri italienești, dar am primit un upgrade gratuit: un mic SUV produs în Craiova, Ford Puma. Cum urma să văd muuuuuulte mașini italienești în roadtrip-ul meu special, am acceptat rapid avantajele unei mașini moderne și am pornit la drum. Modelul primit avea echiparea de baza Titanium, cu motorul ECOBOOST Mild Hybrid de 999 cmc și 125 CP. Culoarea exterioară, Agate Black, este opțională dacă vrei să configurezi o Puma ca persoană fizică, dar probabil a fost inclusă în cerințele flotei. Prețul de lista al unei configurații similare este de 22.250 € (TVA inclus, fără voucher Rabla sau alte reduceri).
Dinamismo
Cele 4 muzee erau dispuse destul de variat în jurul orașului Milano, unde aveam cazarea. Pentru Muzeul Auto din Torino am folosit exclusiv autostrada pentru eficiența timpului. Drumul a fost liniștit, fără peisaje spectaculoase sau incidente, iar micul Ford a fost un companion plăcut: bine izolat fonic, comod, cu un consum de carburant mic pe cruise control la 130 km/h (5.7 l / 100 km). Muzeul Lamborghini din Sant’Agata Bolognese era destul de aproape de Muzeul Ferrari din Maranello, așa că le-am grupat într-o singură zi. Aici am avut un regim mixt, atât cu drumuri prin mici sate, dar și cu autostrăzi și am fost plăcut impresionat de cât de bine luminează în ceață densă farurile cu LED pe faza scurtă. Muzeul Alfa Romeo din Arese era cel mai apropiat și se poate ajunge ori pe autostrada (mai rapid, dar cu taxa), ori prin oraș.
Cel mai fain drum a fost cel dintre Como și Milano, plin de viraje. Puma are un selector care îți permite să modifici diverși parametri ai motorului și direcției, dar și lăsat în modul normal, propulsorul cu 3 cilindri a fost flexibil, distractiv și cu un sunet foarte plăcut la turații mari (zici că are cel puțin de 2 ori mai multe pistoane). Șasiul este echilibrat, ușor predispus subvirării în condiții extreme, dar plăcut în rest, iar tonajul nu se simte cu mult mai diferit decât într-un hatchback. Am profitat de faptul că (aproape) toți ceilalți șoferi au preferat autostrada și mi-au lăsat acest drum mie, pentru câteva minute de șofat sportiv. Nu ai crede, dar Puma este agil! Au fost foarte amuzante și micile sate tradiționale unde străzile, lipsite de trotuare, erau încadrate de clădiri pe ambele părți și nu eram sigur dacă voi putea să mă strecor. Privind în urmă, era suficient spațiu, dar Puma îți dă senzația că ar fi mai lat decât este in realitate.
Media de consum pentru toată călătoria a fost de 6.0 l/100 km.
Finiture
Când plănuiești să călătorești cu o Lancia Ypsilon, împachetezi totul într-un rucsac, nu iei toată casă cu tine. Portbagajul de 456 litri al Fordului ar fi făcut față la mai mult de 2 astfel de trollere mari, dar a rămas aproape nefolosit pe întreagă durată a închirierii, ceea ce e păcat pentru tot acel spațiu.
Altfel, viața în habitaclu este chiar plăcută. Aproape toate materialele sunt calitative, cu mici compromisuri evidente pentru clasă și buget. Volanul îmbrăcat în piele ecologică moale are la îndemână comenzi pentru unitatea multimedia, cruise control și pentru ceasul de bord digital de 4.2″. Oglinzile laterale sunt reglabile și rabatabile electric, un lucru pe care nu te aștepți să îl găsești pe o mașină închiriată pentru câteva zile. Sistemul multimedia cu ecran tactil de 8″ are funcții limitate, dar utile: navigație, radio analog și digital și integrare a telefonului mobil. Teoretic, ar trebui să vină cu suport pentru Android Auto, dar nu am avut cablul potrivit pentru a testa.
Città delle automobili
Singurul dezavantaj al unei mașini cu dimensiuni (sesizabil) mai mari decât ale unei Lancia Ypsilon apare în orașele italiene (și poate doar acolo) cu arhitectură veche. Hotelul unde eram cazați nu avea o parcare proprie și a trebuit să apelăm la una privată din apropiere, o construcție subterană destul de veche unde locurile erau trasate mai degrabă pentru un supermini, nu pentru un SUV de segment B. Înțeleg de ce umblă vorba că italienilor nu le pasă cum parchează, dacă toate parcările sunt la fel de înghesuite.
Milano este un oraș viu, plin de artă și cultură, plus un centru al pasionaților de automobile și scutere. Mă așteptăm să fie o experiență neplăcută, dar timpul petrecut în trafic nu a fost deranjant, Puma fiind o mașină modernă, comodă și eficientă (atâta timp cât sistemul Auto-Start-Stop e lăsat să își facă treaba). Nu am avut ocazia să testez sistemul de asistență pre-coliziune, dar sunt sigur că își face treaba cu brio, să nu uităm că micul Puma are punctaj maxim la testele EuroNCAP. Trebuie să recunosc că majoritatea explorărilor citadine au fost făcute la pas.
În doar 20.000 km, orașul și-a pus amprenta pe exteriorul zâmbitor, cu față de pisica Cheshire, al mașinii. Am preluat Fordul cu zgârieturi și o crăpătură pe bara față (unde pare că a fost un impact cu o mașină galbenă) și portiera șoferului înfundată. Mici semne de iubire, imposibil de evitat în marile capitale europene. Sunt mândru că am reușit să nu adaug altele.
La prova definitiva
Am avut Puma alături pentru aproximativ 1000 kilometri de drum italienesc perfect plat și am trăit experiență “la dolce vita”, dar cu arome românești. Ca mașină închiriată, mai ales în bugetul alocat, Puma este o opțiune excelentă și doar un pasionat de @italience ca mine s-ar supără dacă ar primi-o. Dar și mie mi-a trecut rapid, imediat ce am intrat pe autostradă și puteam să discut liniștit cu pasagera din dreapta.
SUV-ul celor de la Ford este o opțiune modernă care sfidează puțin convenția a ce ar trebui să însemne low cost: arată bine (unii ar spune că seamănă cu Porsche Macan, ceea ce nu e rău), materialele folosite sunt decente și rezistente la uzură, ai disponibile standard majoritatea funcțiilor de confort sau siguranță de care are nevoie un automobil contemporan și poți adaugă multe alte opțiuni. De exemplu, eu aș configura un Puma așa: pornind de la echiparea ST-Line V, cu propulsorul 1.0l EcoBoost Hybrid (mHEV) de 155 CP și cutie automată, aș adăuga jante pe 19″, trapă panoramică, pachetul de iarnă (neapărat, include parbriz, scaune și volan încălzite) și haion cu deschidere electrică, cu un preț de listă de 36.200 € (TVA inclus, fără voucher Rabla sau alte reduceri).
Costul total pentru 4 zile de închiriere a fost 129 €, incluzând asigurare completă, un șofer secundar și predare express. Au fost blocați alți 100 € drept garanție pentru carburant, dar au fost returnați la predarea mașinii. Un plin de benzină a costat ~50 €. Restul taxelor de drum depind de destinație și este responsabilitatea ta să le plătești, altfel vei fi amendat automat.