Cand eram mic obisnuiam sa cutreier campurile din jurul Ploiestiului cu vecinii de-o varsta cu mine. Cautam pietre, flori, insecte, dar cel mai entuziasmat eram cand gaseam o fotografie veche si construiam o poveste in jurul ei. Faceam asta zilnic, toata vara, de dimineata pana seara. Nu aveam o grija pe lume. Am crescut putin, am inceput scoala si nu mai aveam cand si cu cine sa ma plimb. Am inlocuit vecinii cu Cercetasii si am inceput sa particip la drumetii, dar nu era la fel. Lipsea experimentul. Multi ani mai tarziu, am reinceput sa descopar senzatia din copilarie cand am condus Jeep Renegade. Am descoperit o comunitate de oameni pasionati, carora nu le stau multe obstacole in cale.
Anii au trecut si spiritul corporatist ma tine mai mult in jurul orasului decat in afara lui. Cand am avut ocazia de a merge alaturi de colegii mei intr-un teambuilding la munte, am acceptat instant, mai ales ca in perioada respectiva aveam programat la test modelul Wrangler. In ziua cu pricina, dupa ce am asezat artistic bagajele pentru 3 oameni in portbagajul si asa ingramadit de soft top, ne-am urcat si am pornit la drum. Stiam destinatia, stiam ca exista mai multe metode de a ajunge acolo, dar nu stiam pe unde ne va duce traseul.
La drum cu Wrangler
In Bucuresti, pana la iesirea din oras, Wranglerul nu se afla in elementul lui. Este greoi, lent, pare voluminos si cere atentie constanta din partea soferului. Partea buna este ca ceilalti participanti la trafic il considera la fel de impozant si ii ofera spatiu de manevra. Ramane la fel de obositor si pe drumurile nationale unde trebuie sa rulezi cu mai mult de 50km/h. Habitaclul modular este o idee foarte faina, dar compromite putin izolarea fonica si mediul exterior isi face simtita prezenta destul de pronuntat. Avand si o inaltime destul de mare si o forma specifica, virajele nu sunt la fel de delicioase ca intr-o Giulia Quadrifoglio, chiar opusul. Bordul este foarte simplu desenat si ofera exact strictul necesar: ventilatie, volan, cateva butoane si un sistem de entertainment rudimentar. Nu te astepta sa gasesti Android Auto sau Apple CarPlay de fabrica, dar este ok sa fie asa, platforma a fost lansata in 2006 si un inlocuitor mult mai tehnologizat este deja disponibil. Scaunele nu sunt cele mai comode sau primitoare, iar pasagerii din spate sunt foarte inghesuiti, deci evita Jeep Wrangler in 2 usi daca iti doresti o masina pentru drum lung.
Punctul forte al Wrangler-ului apare in momentul in care asfaltul se termina. Suspensia preia primele socuri imediat, fara efort, iar pe masura ce drumul se inrautateste experienta devine si mai interesanta pentru sofer. Traseul ne-a purtat prin cateva satuce parca uitate de timp si progres, apoi pe o bucata de drum forestier deschisa circulatiei publice, unde am pus la incercare modul 4×4. Chiar daca multe masini moderne incearca sa iti ia ochii cu moduri si setari pentru offroad, Jeep-ul ramane conservator si la acest aspect si cuplajele se fac mecanic. Ne-am oprit din loc in loc pentru poze si pauze in care sa ne incarcam plamanii cu aer “bio” de padure. Nu am trecut prin probe extreme, dar senzatia la volan in timp ce traversam o bucata de drum inundata de un parau era ca pot trece prin si peste orice.
Nu am cum sa nu fiu fascinat de ansamblul propulsor – cutie. Motorul diesel de 2.766 cmc si 200 CP este mereu prezent fonic in habitaclu, avand un ton similar unui diesel utilitar, dar te obisnuiesti cu sunetul specific, cu timpul. Cutia automata cu 5 viteze este si ea simpla, fara ambreiaje duble, padele la volan sau alte functii care sa o faca mai putin spartana. In conditii de trafic schimbarile de treapta sunt foarte lenese, dar pe offroad este mereu in treapta potrivita pentru a avea rezerve de cuplu la dispozitie (460 Nm de la 1.600 rpm). Indiferent de rampa atacata sau cat de dificil este traseul, motorul pare ca are mereu putere si cuplu la dispozitie si nu dezamageste.
Concluzii
Aproape toti colegii au ajuns inaintea noastra la destinatie, preferand ruta cu mai mult asfalt, dar noi am avut un traseu mai spectaculos vizual si mult mai interesant. Wrangler nu este cel mai comod sau economic SUV, dar fix asta este farmecul lui. Pana la urma, unui Jeep adevarat nu ii place sa fie salvatorul tau din trafic sau GT-ul perfect, dar te va distra si te va duce pe unde multe alte masini 4×4 vor ajunge doar in fotografiile de presa. ADN-ul spartan al micului Willys inca poate fi gasit in urmasul sau indepartat si asta intrece orice minus de confort. Pentru o experienta cu adevarat Jeep, ia cu tine un cort si condu pe drumuri forestiere pana iti gasesti locul perfect de campare. Daca nu te simti pregatit pentru stilul de viata pe care il impune un Wrangler, exista si alternative mai putin spartane.
Configuratia testata: Wrangler Rubicon, 2.8 CRD – 200 cp, vopsea Bright White, Dual Top (hard top si soft top). Pret configuratie: 41.727 euro (TVA inclus).