Dacă acum 10 ani m-ai fi întrebat care cred că este viitorul automobilelor, aș fi mizat pe democratizarea sedanului de clasa medie. Poate am fost eu mereu îndrăgostit de Seria 5 și îmi doream în subconștient să am unul, dar aș fi pariat greșit oricum. Popularitatea sedanului este în cădere liberă, iar crossoverul este din ce în ce mai popular și începe să atace clasa hatchback și să o transforme în mini SUV-uri.
Până la urmă, ăsta este pasul logic, nu? Pornești de la o platformă de succes și adaugi mai mult spațiu în interior, o gardă la sol ridicată și suspensii mai moi care să te scape de grija gropilor din carosabil, asta pare a fi formula perfectă pe care aproape toți producătorii au aplicat-o pentru a avea un model prezent în segmentul crossoverelor mici. Nissan Juke și Renault Captur au ajuns deja la a două generație, în timp ce Volkswagen de-abia s-a aliniat trendului cu T-Cross, un mini SUV bazat pe platforma lui Polo.
Ce specificații are T-Cross?
Modelul testat a fost echipat cu pachetul “Life”, cutie de viteze DSG și două opționale: Aer condiționat automat Climatronic (341 euro) și Faruri de ceață cu lumini de cornering (174 euro), prețul final de listă fiind 20.371 euro. Printre dotările standard ale pachetului Life se regăsesc computerul de bord “Plus”, frâne spate cu disc, sistemele Front Assist, Autonomous Emergency Braking și Lane Assist, jantele de aliaj pe 16″, prize USB-C, oglindă interioară antiorbire și sistemul infotainment cu touchscreen color de 16,5 cm diagonală și radio digital DAB. Poți descoperi mai multe detalii despre această configurație introducând codul QJ8D8K pe site-ul Midocar.
Micuțul SUV Volkswagen poate fi ales cu pachetul Life (de la 17.902 eur) sau Style (20.187 eur), exclusiv cu motoare TSI cu capacitate de 999 cmc (95 sau 115 CP) sau 1498 cmc (150 CP). Poți alătura propulsorului ori cutie manuală cu 5 sau 6 trepte, ori cutia automată DSG. Cum aș configura eu un T-Cross, dacă aș avea buget nelimitat pentru a comanda unul? Introdu codul W28NYH pe site-ul Midocar și descoperă ce am ales. Câteva spoilere: makena turquois metallic, Pachet R-Line, Digital Cockpit Pro.
Cum se conduce?
Propulsorul de 999 cmc (115 cp) este mult mai agil decât mă așteptam. Sprintul până la 100 km/h este destul de vioi, acoperind cu succes scenariile pe care le poți întâlni în oraș. Sigur, aici ajută și cutia automată DSG, cu schimbări rapide, o opțiune deja consacrată pentru orice mașină din grupul VAG. Consumul mediu de carburant înregistrat în regim de test a fost de 8.3 l/100 km, ceea ce mi se pare acceptabil pentru o mașină modernă, dar dacă muți cutia in modul Sport și dezactivezi sistemul Start-stop, te vei apropia de 9 l/100 km.
Volkswagen T-Cross este destul de bine izolat și pare gândit exclusiv pentru oraș, cu amortizoare moi care absorb șocurile și direcție ușoară pentru manevrabilitate sporită. Imediat ce te apropii de viteze de autostradă, ambientul exterior începe să își facă simțită prezența și îți amintește că ai părăsit confortul urban. Modelul testat nu avea foarte multe sisteme de siguranță activă sau pasivă pe care să le descriu în detaliu, doar cele pe care le consider standard pentru orice mașină disponibilă în 2021: frânare de urgență și asistent de menținere a benzii de rulare. Vizibilitatea în spate nu este excelentă, mai ales in contextul parcărilor laterale, iar lipsa senzorilor sau a camerei de marșarier din configurația standard este dezamăgitoare.
În interior cum e?
Interiorul preia formele generale și materialele de la Polo și le readapteaza din loc in loc pentru a se încadra mai bine pe un “offroader”, dar nu diferă semnificativ față de modelul sursă. Găsești spații de stocare peste tot, dar nu sunt neapărat foarte încăpătoare (spațiul din cotiera, de exemplu, este foarte limitat). Portierele sunt dotate cu buzunare mari, dar folosesc același plastic dur care apare și pe bord, unde mă așteptăm să găsesc material moale, plăcut atingerii. Scaunele sunt simple, cu reglaje minime, ceea ce trădează faptul că T-Cross nu a fost făcut pentru distanțe lungi. Un alt aspect neplăcut este că nu poți opta pentru personalizarea interiorului cu piele, doar cu material textil de diverse culori. Portbagajul este suficient pentru 2 tineri, având 385l (la fel de mare că pe noul Golf și cu 30l mai mult decât Polo), sau 455l cu bancheta culisată 14 cm în față.
Unitatea multimedia cu care a fost dotată mașina de test pare preluată de pe Golf 7, dar poți opta pentru Discover Pro, o varianta modernă cu mai puține butoane clasice și mai multe opțiuni tactile. Sunetul boxelor standard nu ma impresionează, dar este decent pentru o opțiune entry level. Are și radio digital DAB, dar diferența de claritate nu poate fi observată cu boxele standard. Am simțit lipsa oglinzilor rabatabile electric (158 eur), a scaunelor încălzite (308 eur ca parte din Pachet Iarnă) și a hayonului cu acționare electrică (nu este disponibil nicicum).
În concluzie?
T-Cross preia ce este deja testat și confirmat pe Polo și nu își asumă riscuri inutile de formă. Arată ca un SUV, este pătrățos și conservator într-un segment care este definit de un design poate prea funky. Funcționalul este în ADN-ul Volkswagen, până la urmă, iar T-Cross se încadrează perfect în gamă. Indiferent de configurație, câteva lucruri rămân sigure: vei avea o mașină cu dimensiunile perfecte pentru oraș, agilă, bine izolată, iar garda la sol înaltă te va ajuta să uiți de obstacolele citadine.
Cum segmentul crossoverelor de mici dimensiuni este unul destul de aglomerat, există opțiuni pentru toate gusturile. Dacă eficiența și minimalismul sunt cuvintele cheie pentru tine, Volkswagen T-Cross poate să fie alegerea potrivită. Ca să nu te îndepărtezi de grupul Volkswagen, poți să te uiți și la Skoda Kamiq. Nu doar împarte platforma cu micuțul T-Cross, dar adaugă și un design ceva mai funky. Seat Arona tocmai a primit un facelift, dar eu aș alege tot varianta celor de la Volkswagen. În cazul în care preferi un design mai interesant, există Renault Captur și Nissan Juke.