Istorie model
Prima generatie Volkswagen Tiguan a fost prezentata in anul 2007, folosind un concept deja consacrat astazi – o caroserie cu un design usor funky pusa pe un sasiu de hatchback mic, in cazul acesta impartit cu Golf 5. In echiparea de baza, unghiul de atac de 18 grade ofera doar capabilitati de offroad usor, dar pachetele speciale combinau garda la sol marita cu setari specifice ale sistemului electronic de stabilitate si ale diferentialelor pentru a obtine performante excelente in afara carosabilului, dar si pe acesta, in conditii neasteptate de pierdere a aderentei. In 2011, modelul a primit un facelift pentru a se alinia noului design al gamei. Imbunatatirile tehnice au fost nesemnificative.
In 2015, la Salonul Auto de la Frankfurt, a fost dezvaluita a doua generatie a modelului Tiguan, bazata de aceasta data pe platforma modulara MQB, pe care o imparte cu Audi Q3 si Skoda Kodiaq, printre altele.
Tiguan este unul dintre leaderii vanzarilor pe segmentul SUV compact, totalizand mai mult de 2,8 milioane unitati vandute la nivel global, pana la finalul anului 2016. Dupa ce au numit pentru multi ani masinile dupa curenti de aer (Golf, Passat, Scirroco) si apoi au imprumutat inspiratie din mituri antice grecesti (Eos, Phaeton), pentru mezinul crossover au incercat ceva nou si au alaturat cuvintele Tiger (tigru, evident) si Leguan (iguana), Tiguan putand fi considerat, prin urmare, o faptura mitica asemanatoare unui dragon.
Informatii tehnice
Pretul de pornire al noului Tiguan este de 21.205E tva inclus, pentru linia de echipare Trendline. Dotarile standard includ tractiune fata, cutie manuala cu 6 trepte, stopuri LED, franare automata „Multi Collision Brake” si este propulsat de binecunoscutul motor 1.4 TSI. Pachetul intermediar, Comfortline, creste pretul la 26.776E, dar adauga jante aliaj 17″, volan multifunctional, climatronic cu filtru alergen si inlocuieste propulsorul de baza cu unul diesel, la fel de binecunoscut in grupul VAG, 2.0 TDI.
Varianta testata, Highline, porneste de la 31.334E. Printre dotarile standard ies in evidenta sistemul 4Motion Active Control, Adaptive Cruise Control, Lane si Light Assist, ceasurile de bord digitale Active Info Display si aerul conditionat automat cu reglaj pe 3 zone. Pentru a completa pachetul si a putea spune ca masina are (aproape) toate dotarile optionale bifate, au fost adaugate farurile LED TOP (747E), pachetele Offroad (scut protectie motor, pachet estetic cu unghi de atac imbunatatit – 151E), Easy Open/Close (Keyless Access, senzor deblocare automata portbagaj, haion actionat electric – 715E) si Iarna extins (scaune fata si spate incalzite, duze spalare parbriz incalzite – 523E).
Sistemul multimedia standard a fost imbunatatit prin optiunea Discover Pro (1783E). Pe langa cresterea diagonalei ecranului tactil si a calitatii sistemului audio, dispozitivul are si functia App-connect/Mirror link, care permite controlarea unor aplicatii instalate pe telefonul mobil fara a mai fi necesara distragerea atentiei de la sofat.
Culoarea aleasa pentru exterior, Tungsten Silver, accentueaza perfect formele dure ale caroseriei, jantele optionale „Nizza”, in schimb, sunt o nota discordanta. O alegere mult mai buna ar fi fost jantele „Kapstadt”.
Experienta la bord
Nu-i asa ca ti se intampla din cand in cand sa auzi un cuvant, parca pentru prima oara, apoi sa te tot lovesti de el pentru urmatoarele zile si sa ajungi sa te intrebi cum ai putut trai ani intregi fara sa te gandesti la ceva atat de simplu? Acelasi sentiment l-am simtit dupa primii km la volanul Tiguanului, indraznesc sa recunosc. Fenomenul descris mai sus, numit Baader-Meinhof, apare datorita atentiei selective – nu suntem niciodata pe deplin atenti la ce ne inconjoara, dar subconstientul observa ceva ciudat si incearca sa stabileasca un tipar pe baza frecventei repetarii.
Revenind la Tiguan, am pornit de la premisa ca voi testa un Golf putin inaltat, oferit obligatoriu in gama pentru a nu pierde clientii de pe cel mai disputat segment al deceniului, cel al crossoverului compact. Cum povesteam mai devreme, dupa putin timp in spatele volanului, subconstientul a inceput sa imi atraga atentia de fiecare data cand treceam pe langa un Tiguan, ca era nou sau vechi, cu facelift sau fara. Imediat am inceput sa construiesc un tipar, pentru a imi explica de ce atat de multi oameni au ales acest model, dar mai ales, de ce am evitat sa ii acord atentie de fiecare data cand mi-a trecut prin campul vizual.
Pentru a putea raspunde, am redus personalitatea masinii la doua trasaturi definitorii clasei „crossoveriene”: oraseanul si aventurierul. Fara dubiu, Tiguan se simte ca acasa printre turnuri de sticla. Are dimensiuni optime pentru oras, motorul este suficient de sprinten si consumul urban mediu (6.5 l/100 km) pare imposibil pentru un automobil atat de greu. Toate sistemele de siguranta functioneaza exact cum te-ai astepta, ajutand la evitarea situatiilor neplacute cauzate de neatentie: ACC franeaza si accelereaza pentru tine, in functie de masina din fata, franarea de urgenta intervine doar cand este cu adevarat nevoie, in timp ce problema cea mai mare a masinilor moderne, vizibilitatea la parcarea cu spatele, poate fi uitata complet, multumita sistemului de parcare automata, care functioneaza perfect, mai putin cand incerci sa te strecori pe langa gardulete mai mici de 30 cm. In situatia asta, cel mai bine, preiei tu controlul complet. Habitaclul are un design modern, simplu, iar comenzile sunt asezate intuitiv. Cea mai mare problema a designului interior este lipsa unor artificii estetice, a unei personalitati, dar compenseaza prin utilizarea unor materiale calitative, placute la atingere si printr-o foarte buna izolare fonica. Suspensiile sunt moi si directia ofera un raspuns artificial, identic pe (aproape) toata gama Volkswagen. Ambele probleme sunt suparatoare, dar te obisnuiesti rapid cu ele si nu ai nevoie de mai mult de cateva ore ca sa uiti ca ar putea fi si altfel.
Paraseste carosabilul si o sa descoperi o noua latura, mai putin rafinata dar mult mai distractiva. Pe un drum forestier nepavat, linistea a fost deodata inlocuita cu un amestec de sunete, de la crengi care cedeaza sub greutatea masinii, pana la pietre care se lovesc de contra aripa. Senzatia pe care o traiesti pentru acele clipe este una eliberatoare, dar constientizezi imediat ca exista un cost pe care il vei plati daca alegi sa continui in ritmul respectiv. Masina este prea grea si motorul isi pierde suflul, cauciucurile au talon prea mic, jantele sunt prea usor de zgariat si vopseaua a fost un optional scump, pe care vrei sa il protejezi. Offroad-ul nu este in ADN-ul micului crossover, oricat de mult ar incerca Volkswagen sa ne convinga opusul.
Noul Tiguan a reusit sa repare cea mai mare problema a predecesorului sau, banalitatea. Designul modern si tonele de gadgeturi high-tech iti distrag atentia de la chemarea aventurii, dar asta e si scopul. Nu cred ca publicul tinta va incerca prea des sa paraseasca siguranta asfaltului, dar nici nu trebuie sa o faca! Micul crossover reuseste sa exceleze, totusi, ca automobil de oras, oferindu-ti increderea ca orice s-ar intampla pe parcursul calatoriei tale, vei ajunge la destinatie fara sa iti fie deranjat confortul. As fi vrut sa vad mai multe optiuni de personalizare, culori mai vii si un raspuns mai ferm al ansamblului directie-motor-suspensii, dar clientul tipic Volkswagen nu ar tolera o astfel de blasfemie…
Note
Volan incalzit
ACC
Lipsa de putere este evidenta
Raza de bracare mare
Nota finala: 8/10
[stextbox id=”warning” color=”fffff” ccolor=”fffff” bgcolor=”999999″ cbgcolor=”999999″ bgcolorto=”999999″ cbgcolorto=”999999″]Multumim Midocar pentru facilitarea testarii![/stextbox]