Un singur eveniment mă face să mă trezesc și devreme, și entuziasmat, de fiecare dată când se întâmplă: Concursul de Elegantă Sinaia. Sâmbătă la ora 8 eram deja în Gara de Nord, așteptând mândru trenul care mă va duce la Sinaia. Cezar era și el cu mine, iar Vlad ni s-a alăturat la prima stație. A fost destul de relaxantă călătoria, dar gândul meu era la bijuteriile care ne așteptau la Castel. Anul acesta am evitat să descopăr anticipat lista participanților, să nu îmi stric surpriza.
Sosirea la Castel
Ajunși pe domeniu, am fost întâmpinați de motocicletele retro, participante la categoria „2 roți istorice”. Nu am zăbovit mult în fața lor, deși arătau spectaculos flancate de tunurile dezafectate ale Castelului. Am continuat spre Carol Bierhaus, unde ne așteptau noul BMW M2 și o expoziție de artă semnată de Alexandru Mariș și Andra Mihai. Imortalizând în tablouri momente unice din istoria sporturilor cu motor și a automobilismului, cei doi merită vizitați cu fiecare ocazie în care expun.
Am început turul și imediat mi-a ieșit în evidență un Renault 12 TL Break roșu, superb restaurat, care strălucea la fel de spectaculos ca vecinul sau, un Jaguar XJ. Puțin mai sus, cabrioletele m-au făcut să mă gândesc la plimbări lungi pe coasta Amalfi, unde briza unei veri târzii și peisajele minunate îți distrag atenția de la orice stres ai avea. Revenind în Sinaia, o Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale albastră rivaliza atenția primită de „bijuteria” expoziției, Lamborghini Miura, cu ale sale forme suple. Modelul expus este unicul exemplar personalizat in nuanță Oro Chiaro Metallizzato, iar interiorul de piele de porc mistreț adaugă o aura exotică celui care a făcut această comandă specială. „Vinovatul”, Antonio Silvreta, a avut 3 Miura și multe alte mașini, dar mai interesant este istoricul colorat al acestuia, fiind bănuit că a fost spion CIA.
356 versus 500
Invitat special, Porsche, a sărbătorit 75 de ani de existență prin aducerea de la muzeul din Stuttgart a unui 356 din prima generație. Mașinile fabricate în România au avut și de această dată o categorie separată, foarte diversă, fiind reprezentată de la cel mai mic model Dacia, 500 zis și Lastunul, până la unul dintre cele mai mari modele Aro, 304, construit special pentru prezența lui Nicolae Ceaușescu la parade.
Așezate fix lângă castel, mașinile antebelice au completat cadrul feeric. Rămân fascinat de fiecare dată de masivitatea delicată a designului anilor ’30, iar Cadillac-ul Series 75 Fleetwood configurat special pentru o actriță de la Hollywood este reprezentativ pentru această perioada, chiar dacă sub capotă se află doar un V8, nu legendarul V16 Cadillac. Modelul Mercedes 290 Roadster din imaginea principală a articolului este unul din doar 2 produse cu acest tip de caroserie și venea cu multe noutăți, printre care și suspensia independentă, setată pentru confort. O istorie bogată are și Mercedesul 200 C (negru și albastru, în imagini) care a fost comandat din România în 1935 și a rulat pe străzile țării până în 1970, apoi a fost ascuns sub o căpiță de fan până în 2000. Chiar și Fiatul 508 Balilla, construit pentru a fi o mașină populară, arată incredibil de impunător. Citroen 15 CV reprezintă ambiția lui André Citroën de a reinventa automobilul produs in masă. Combină mai multe inovații precum tracțiunea față (motor 6 cilindri și 77 cai), suspensia independentă și caroseria autoportantă, elemente definitorii acum pentru o mașina modernă, dar cu adevărat revoluționare pentru 1936.
90 de ani grilă dublă BMW
La finalul turului ne așteptau reprezentantele categoriei „90 de ani grilă dublă BMW”. Micul BMW 600 nu purta faimoasa grilă, având motorul în spate nu a fost nevoie de acest artificiu estetic, dar caracterul bavarez rămâne puternic. Mereu am fost îndrăgostit de BMW 2002 și exemplarul din fața mea, un Turbo din ’74 aparținând Colecției Bonaventura Classic, m-a făcut să mă bucur ca un școlar de prima iubire. A venit pe roți din Germania, lucru rar întâlnit pentru un exponat unde fiecare kilometru parcurs poate dăuna valorii de colecție. Un E30 M3 Evo din 1990 își lăuda discret pedigree-ul din istoria sporturilor cu motor, dar atenția mea a fost captivată de superbul Alpina C2 2.7 din ’87. Un Z1 verde mi-a amintit de o perioadă în care inginerii și designerii își asumau împreună riscuri, lansând elemente precum ușile care se retrag sub caroserie. Fun Fact: Ulrich Bez, directorul sub-companiei BMW Technik, care a dezvoltat cabrioleta, s-a mutat apoi la Porsche și, in cele din urmă, la Daewoo, unde a fost responsabil de dezvoltarea modelelor Matiz și Espero.
1 comment