fbpx
Search

Phantom: Arta personalizarii

Dupa mai mult de 15 ani de productie, Silver Ghost avea nevoie de un inlocuitor. In 1925 este prezentat publicului 40/50 New Phantom sau, cum il stim noi, Phantom I. Specific vremii, doar sasiul si componentele mecanice erau produse de Rolls-Royce, caroseria fiind construita, personalizata si asamblata de unul dintre carosierii agreati de companie, traditie pastrata pana la Phantom VI. Motorul V12 a fost introdus alaturi de Phantom III, dar a fost inlocuit cu un propulsor 8 in linie pentru super-exclusivistul Phantom IV si un V8 incepand cu Phantom V. A saptea generatie Rolls-Royce Phantom marcheaza inceputul erei moderne pentru brandul britanic, acum aflat sub patronajul BMW.

Avansand 93 de ani de la primul Phantom, am in fata mea cea mai noua incarnare a monolitului pe roti cunocut sub numele de Phantom. In spatiul in care ma aflu, Frank Tiemann (Head of Corporate Communications Europe (East) and CIS, Rolls-Royce Motor Cars) se pregateste sa imi prezinte imbinarea dintre tehnologie si design atemporal, dar imi ofera un ragaz de cateva minute pentru a admira formele, contrastele, texturile, pe dulcele fundal sonor asigurat de pianul Steinway adus special pentru a sublinia paralela dintre istoric si modern. Auditia propusa, Sonata Lunii, caracterizeaza perfect temperamentul “Fantomei”: dramatic la inceput, dar te surprinde cu un adagio si un final tumultos.

Revenind la masina, nu pot nega ca designul este unul evolutiv, dar exista cateva noutati care sporesc gradul de rafinament: grila Pantheon este mai inalta si a fost integrata in caroserie, in timp ce liniile specifice (waft, waist si silhouette) au fost modificate usor pentru a accentua dinamismul, fara sa se piarda din trasaturile care caracterizeaza modelul. In interior apare The Gallery, o vitrina de sticla incadrata in bord, in care iti poti afisa opera de arta, cristale sau alte personalizari. Unul dintre primii clienti ai noului Phantom a ales sa isi afiseze o reprezentare 3D a ADN-ului sau. Veacurile trec, dar mestesugul ramane, limuzina fiind in continuare asamblata manual, dupa specificatiile clientului. Toate materialele pot fi personalizate dupa plac, de la covorul din lana de oaie de Colorado, cu par lung, pana la scaunele imbracate in matase din China. Masina poate fi vopsita in orice nuanta din cele 44.000 deja existente in paletar sau poti aduce tu o mostra care sa fie reprodusa. Pentru plafon poti alege Starlight, unde mai mult de 1.340 fire de fibra optica sunt asezate manual sub forma constelatiei dorite, sau poti alege ceva mai neobisnuit: blazonul familiei, un motiv traditional sau o lucrare de arta.

Testament pentru gradul de maiestrie implicat in productia unui ‘Rolls este faptul ca fiecare “Fantoma” petrece in fabrica aproximativ 800 ore, bucurandu-se de expertiza a 60 mestesugari. Toate cele 2.800 piese care alcatuiesc masina sunt asamblate manual, singurii 2 roboti din fabrica sunt folositi in atelierul de vopsit. Componentele sistemului audio provin de la mai multi producatori, fiecare dintre ele avand un singur scop: sunete cat mai apropiate de perfectiune. Un singur om, Mark Courts, vopseste manual dunga de pe lateralul tuturor Phantom-urilor. Cand un client din Dubai a dorit sa i se adauge aceasta optiune post vanzare, artistul si pensulele sale au fost adusi cu avionul pentru a se ocupa personal. Dedica 60 minute pentru fiecare aripa si 30 minute per usa. Ar putea fi automatizat procesul? Categoric, dar obsesia umana pentru detalii nu permite loc pentru compromis.

Cum suntem in 2018, ma simt nevoit sa dedic cateva cuvinte tehnologiilor contemporane disponibile pe Rolls. Cutia de viteze automata cu 8 rapoarte este permanent conectata la satelit si calculeaza raportul optim pentru diferentele de nivel sau virajele care urmeaza, in timp ce suspensia Magic Carpet Ride a primit un update care ii permite sa ajusteze fermitatea in functie de gropile sau denivelarile pe care le scaneaza camerele masinii. Nu lipsesc nici functiile de siguranta (faruri LASER, Night Vision, collision warning, etc) si confort (Active Cruise Control, HUD, etc). As putea sa vorbesc mai mult despre cel mai puternic calculator de bord montat pe un automobil produs de grupul BMW, dar nu vreau sa inchei articolul vorbind despre elementele moderne.

Valoarea unui brand nu se masoara doar in unitati vandute si profit ci in povesti, iar fiecare Rolls-Royce Phantom care paraseste portile fabricii din Goodwood ramane o marturie unica a timpului. Modelele anterioare au fascinat atleti, cantareti, actori, dictatori sau oligarhi, iar noul Phantom, cu design-ul sau atemporal se pozitioneaza ca o opera de arta pe roti, mereu pregatita sa fie admirata de cunoscatori.

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
Continut © subTURAT 2021.
Close