Pentru mine, compania Kia insemna Rio si Sportage, cele doua modele pe care le vad peste tot in jurul meu. Masini bune, cinstite si fiabile, dar lipsite total de pasiune. Pana la un punct, cel mai interesant Kia in care ma urcasem era un Uber Optima din Madrid, tocmai pentru ca nu il puteam vedea pe strazile Romaniei. Aparent, nu gandeam doar eu asta si in 2017 a venit un moment de resetare a imaginii de brand, odata cu anuntarea modelului Stinger. Compania coreeana promite un GT luxos, comod si agil, cu un design exterior foarte italienesc si motoare puternice, plus un salt calitativ pentru toate modelele urmatoare.
Putin timp mai tarziu, am fost invitat de Kia Romauto sa descopar noul Stinger GT, alaturi de alti jurnalisti din Romania. Masina ne astepta in parcarea circuitului MotorPark Romania, pregatita pentru o zi de incins anvelope, dar prima proba prin care a trebuit sa trec, inainte de a ajunge la GT-ul V6, a fost sa invat sa controlez Rio-ul cu care am venit, pe un traseu facut din jaloane. Suna simplu, dar exista un mic twist: rotile spate au fost urcate pe o platforma speciala. Daca franam sau viram brusc, puntea spate se misca independent de vointa mea. Cu calm in dozajul acceleratiei si al directiei, exercitiul a devenit brusc foarte simpatic.
A urmat primul contact cu Stinger, versiunea GT Line propulsata de motorul diesel 2.2 CRDI, de 200 cp, al carui caracter dinamic nu exceleaza. Lipsa puterii face masa masinii (1801 kg) sa fie si mai pronuntata, mai ales la franare. Dupa cateva ture, imi indrept atentia catre habitaclu si apreciez ca majoritatea butoanelor sau a comenzilor de care as avea nevoie sunt amplasate la indemana. Vizibilitatea in spate este destul de limitata, datorita formelor de coupe/fastback. Pachetul este interesant, dar reuseste doar sa ma faca si mai curios sa descopar personalitatea versiunii GT.
In cele din urma, a venit randul meu la volanul V6-ului turbo 3.3 T-GDi. Dupa primele curbe, imi dau seama de cateva diferente fata de versiunea de baza: masina este deodata rapida si agila. Franele Brembo erau deja incalzite cand m-am urcat in masina, deci puteam sa ma incred in ele pentru franari tarzii, iar plusul de putere ascunde mult mai bine greutatea. Servodirectia a fost racalibrata putin si ofera mai mult feedback, iar suspensia controlata electronic ajusteaza bine transferul de masa in viraje. Exista si un punct mai putin ideal: cutia automata cu 8 trepte schimba rapid, dar se simte ca a fost gandita pentru eficienta, nu viteza, dar privind in ansamblu, GT are potential!
Sa ataci un segment premium, dominat de BMW, este o declaratie destul de puternica din partea Kia. Stinger, putin mai mare decat Seria 4 GranCoupe, dar mai mic decat Seria 6 GT, arata destul de fresh si alaturi de un motor corect, poate chiar sa fie o masina distractiva. Rivalul direct, Seria 4, este putin mai rafinat dar pierde puncte datorita exteriorului conservator. Pana acum, singura masina cu care m-am distrat mai mult pe circuit a fost Giulia Quadrifoglio, dar este cu totul alta bestie: mai mica, mai rapida, mai usoara, dar si mai scumpa. Nu pot sa spun fara ezitare ca Stinger GT este cea mai buna optiune din segment, dar ce stiu sigur este ca mi-a lasat dorinta de a descoperi mai bine gama Kia.