Search

Mazda CX-80

Profitând de noua platformă „Large Product Group„, cei de la Mazda au dezvoltat o serie de SUV-uri premium, de dimensiuni medii care împart aceeași familie de propulsoare amplasate longitudinal. Primul model a fost CX-60, iar în 2024 i s-a alăturat fratele cu 25 cm mai lung, CX-80, care primește și al treilea rând de scaune. Destinat Europei, Australiei și Asiei, CX-80 împarte multe elemente cu CX-60, dar vine cu mici ajustări ale design-ului, mai ales în partea din spate.

CX-80 este, practic, cel mai mare și mai scump model Mazda din Europa. Dacă vrei ceva mai mare, trebuie să traversezi oceanul pentru CX-90, care este cu 10 cm mai lung și 10 cm mai lat.

Poți folosi categoriile de mai jos pentru a naviga mai ușor prin articol:

Ce specificații are Mazda CX-80?

Mazda CX-80 poate fi configurat alături de două propulsoare, unul Plug In Hybrid benzină (2,5 e-Skyactiv PHEV 327 CP) și unul Mild Hybrid diesel (3,3 e-Skyactiv D 254 CP), ambele conectate exclusiv la o cutie automată cu opt trepte și tracțiune 4×4. Poți alege între cinci echipări, începând cu Exclusive Line (de la 56.990 €), nivelul de bază, urmând apoi Homura (de la 62.790 €), Takumi (de la 63.790 €), Homura Plus (de la 66.440 €) și Takumi Plus (de la 67.440 €). Culoarea standard este Arctic White, dar poți alege patru nuanțe metalizate opționale la 750 €, două opțiuni metalizate premium la 900 € și două nuanțe metalizate triplu strat la 1.050 €.

Dacă alegi Exclusive Line, primești o echipare generoasă. Nu voi detalia tot, dar punctez cele mai relevante dotări: jante aliaj de 20″ argintii, faruri LED, pasaje praguri și aripi negre, grilă radiator cromată, tapițerie textilă, sistem multimedia cu ecran tactil de 12,3″ cu 8 difuzoare și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto fără fir, Head Up Display, lumini ambientale față, cameră marșarier, volan și scaune față încălzite și 7 locuri în total. Hamura și Takumi preiau aceleași dotări, dar accentuează două direcții diferite: Homura este mai sportiv (traducere din japoneză: flacără) iar Takumi mai elegant (tradus: artizan). Pentru a sintetiza mai ușor diferențele dintre cele trei echipări, voi folosi prescurtările E (Exclusive Line), H (Homura) și T (Takumi). Jantele au același diametru (20″), dar sunt negre (H) sau gri cu Diamond cut (T), tapițeria este din piele Nappa neagră (H) sau albă (T) și scaunele față sunt încălzite și ventilate, volanul se poate regla manual (E) sau electric (H și T), capacele oglinzilor sunt vopsite în culoarea caroseriei (E și T) sau negre (H), farurile sunt LED (H) sau LED Matrix (H și T), grila față este neagră (H) sau cromată (E și T) iar cele 2 versiuni cu nume japonez primesc și pilot automat adaptiv, versus E care are doar pilot automat clasic.

Homura Plus și Takumi Plus adaugă același set de dotări peste cele două pachete de mai sus, respectiv hayon electric, geamuri spate fumurii, trapă panoramică, încărcător fără fir pentru telefon, priză de 150W, lumină în consola spate, sistem monitorizare 360 grade și sistem audio Bose cu 12 difuzoare. În plus, poți alege unul dintre următoarele pachete de opțiuni: Comfort Pack (2900 €, doar pt E, include tapițerie scaune din piele neagră standard, scaune față reglabile electric și ventilate, al doilea rând de scaune cu încălzire), Drive Assistance Pack (1600 €, doar pentru E, include faruri LED adaptive, oglindă exterioară șofer cu funcție antiorbire, pilot automat adaptiv), Convenience & Sound Pack (2800 €, doar pentru E, H și T, include hayon electric, geamuri spate fumurii, încărcător fără fir pentru telefon, priză de 150W, lumină în consola spate, sistem monitorizare 360 grade și sistem audio Bose cu 12 difuzoare) sau trapă (1300 €, doar pentru E, H și T). În locul rândului doi cu trei scaune poți alege scaune individuale cu spațiu între ele (gratuit, H și H+) sau cu consolă între cele 2 locuri (850 € pentru T și T+).

Mașina testată are nivelul de echipare Homura Plus, cu propulsorul PHEV, vopseaua opțională Melting Copper (750 €) și scaune individuale pe rândul al doilea. Costul total al configurației este de 67.190 €, cu TVA, dar fără tichet Rabla sau alte reduceri incluse. Poți găsi configurația aici sau poți cere o ofertă personalizată consilierilor Mazda Asko. Configurația ideală pentru mine ar fi similară, cu același motor și nivel de echipare, dar aș prefera bancheta completă pentru a transporta mai ușor câinele și culoarea Soul Red Crystal pentru un plus de pasiune. Aș alege si setul opțional de jante de aliaj (1584 €). Modelul arată foarte interesant, cred că ar pune bine în valoare formele mașinii. Preț total 69.074 €, poți vedea detaliile configurației mele aici.

Cum arată?

Designul Kodo pune în prim plan istoria și artizanatul, înaintea tehnologiei. Fiecare model începe întâi ca un studiu al emoției pe care trebuie să o transmită, apoi schițele se îmbină cu explorarea formelor prin sculptarea lutului. Nu sub forma finală dorită, ci întâi prin varii obiecte care să simbolizeze formele ideale. Compania consideră procesul vital, pentru că doar un obiect lucrat manual, cu pasiune, poate avea suflet. Apreciez că designerii Mazda au o abordare mai clasică a esteticii auto, bazându-se pe curbe în loc de muchii agresive pentru a crea forme distinctive. Parte din procesul Mazda este și studiul reflexiei luminii naturale pe vopseaua metalizată, astfel încât formele finale să ofere dinamism și fluiditate, pentru un aspect care îmbătrânește frumos. Uită-te la modele retro Porsche pentru a-mi înțelege mai bine exemplul.

Mazda CX-80 nu iese din limbajul de design conservator al mărcii, emoția aleasă pentru model fiind „robustețe grațioasă”. Partea frontală este lungă, pentru a acomoda longitudinal motoarele cu 6 pistoane în linie, botul este caracterizat de o grilă masivă și faruri micuțe. Grilele de ventilație laterale din bara față sunt funcționale, nu doar stilistice. Din lateral, mașina este un bloc masiv, impunător, cu puține forme sculptate fin. Atenția se mută pe suprafețele vitrate mari, luminoase pentru interior. Al treilea geam amintește de semnătură stilistică BMW, respectiv Hofmeister Kink. Din spate, modelul arată la fel de masiv, cu mici elemente stilistice care îi îndulcesc proporțiile. Jantele pe 20″ par destul de micuțe, proporționat cu restul mașinii, dar combinația de jante vopsite negru cu caroseria maro arată ok, minimalist. Grilele laterale de pe aripile față nu sunt funcționale, dar sunt de efect, evocând în mintea mea grilele de pe BMW E46 M3.

În interior, stilul folosit este destul de agresiv, cu volume sculptate întrerupte de forme metalice și un amestec de materiale premium cu unele mai simple, dar cu aspect și senzație tactilă premium. Nu are sens să ne mințim, mai scapă pe alocuri câte un plastic, dar cei de la Mazda au făcut eforturi să nu fie unul dur ci unul moale sau cel puțin cu o textură interesantă. Consola centrală este impunătoare, amintind că ai de-a face cu un model dotat cu propulsie, deci un ax care ocupă spațiu din habitaclu.

Cum e viața în spatele volanului?

Mazda se simte în largul ei la drum lung, ideal pe autostradă, unde rămâne lipită de sol, comodă și silențioasă. Este un companion bun și în oraș, cât timp nu trebuie să stai în trafic sau să te strecori. Dacă vrei să întorci, deodată simți lungimea foaaaaarte mare a mașinii, iar când parchezi pe un loc standard, automat vei depăși marcajele. Dacă vrei al treilea rând de scaune, trebuie să îți asumi dimensiunile mașinii! Altfel, experiența urbană este plăcută. Suspensiile sunt foarte comode și absorb bine șocurile, iar scaunele moi compensează orice vibrații ar scăpa în habitaclu.

Poți alege unul din patru moduri de condus: Sport, Normal, EV și Offroad. În modul Normal, ai o mașină destul de liniștită, cu o accelerație progresivă, lină. Sistemul hibrid funcționează cu eficiența în gând și nu te lasă să accelerezi inutil. Este compromisul perfect pentru oraș. Modul Sport este foarte diferit, începând cu răspunsul accelerației care prinde deodată viață. Direcția se întărește într-un mod distractiv, iar cutia de viteze ține mult mai mult motorul turat până când schimbă treaptă. Favorizează livrarea puterii pe puntea spate, ceea ce duce la o tendință de supra virare destul de pronunțată. Nimic periculos, dacă îi înțelegi comportamentul și lași controlul tracțiunii să își facă treaba. Frâna răspunde mai rapid și mai puternic, dar nu într-un mod brutal. Alegând EV, CX-80 rulează exclusiv folosind motorul electric până când se termină bateria, apoi modul devine indisponibil până reîncarci suficient. În Offroad, sistemele se concentrează mai mult pe controlul tracțiunii,încât să micșoreze posibile pierderi de aderență. Am testat modul acesta pe drumuri de munte cu gheață și nămol și nu am avut emoții câtuși de puțin.

Deși primul meu impuls a fost să scriu că CX-80 ar trebui condus exclusiv în Sport, modul Normal este mult mai potrivit pentru personalitatea mașinii. Având tonaj și dimensiuni semnificative, este mult mai relaxant să nu încerci să sfidezi forțele fizicii. Producătorii declară un timp 0-100 km/h de 6,8 secunde, dar cred că îl vei atinge doar în condiții ideale, cu bateria încărcată și motorul electric pregătit pentru a asista. Chiar și cutia automată cu opt rapoarte te îndeamnă să mergi confortabil, nu rapid, prin modul lent în care schimbă.

Pe parcursul testului, am rulat prea puțin în modul EV, mai degrabă folosind energia pentru a eficientiza consumul urban în modul Normal. Am reușit o medie de 10,2 l/100 km, în trafic aglomerat de februarie, ceea ce mi s-a părut acceptabil. Vorbim, totuși, de o mașină de 2.235 kg. La 130 km/h media de consum este sub 9,5 litri/100 km, în timp ce la 90 km/h consumul este de aproximativ 7 l/100 km.

Am profitat de ultimele zile de iarnă și am făcut o tură prin Cheia, drum pe care am folosit exclusiv modul Sport. Fiind liber și putând să mă desfășor liniștit, nu am simțit aproape deloc tonajul și experiența a fost plăcută. Motorul termic lucrează foarte bine alături de cel electric pentru a compensa golurile de putere, iar aderența a fost excelență pe tot traseul. Poate motorul diesel cu 6 pistoane ar fi oferit mai mult cuplu, dar prefer personalitatea benzinarului.

O particularitate simpatică a sistemului Cruise Control este că dacă încerci să îl activezi când ești în modul Sport, te trece automat în modul Normal. Logica mi se pare corectă, nu ai nevoie de resursele sau de timpul de reacție al accelerației pe care ti le oferă un mod sportiv, dar puțini producători dedică timp în plus pentru a programa astfel funcția.

Puncte minus: destul de multe zone moarte din cauza design-ului exterior. Stâlpii A, C și D sunt groși și blochează vizibilitatea, trebuie să te bazezi pe camerele video pentru manevre fine. Partea bună este că sistemul de camere 360 compensează, dacă îl ai pe mașină.

Interiorul cum e?

Habitaclul păstrează stilul minimalist, fără multe funcții sau gadget-uri care să îți distragă atenția de la condus. Ești înconjurat de materiale plăcute atingerii, chiar și plasticele sunt moi sau texturate, în rest având piele inclusiv pe bord și pe panourile ușilor. Cromatica neagră, întreruptă doar pe alocuri de accente metalizate, arată cel mai bine pentru formele Mazdei. Cum mă așteptăm, insonorizarea este excelentă în oraș, dar și pe autostradă.

Fiecare portieră are spațiu pentru câte o sticlă de 1 litru și câteva accesorii lângă, în timp ce în consola centrală găsești un loc dedicat pentru a încărca fără fir telefonul, două suporturi de pahar pe care le poți ascunde și o cotieră în care îți încape o cutie mare de șervețele. Pe rândul doi, fiecare portieră are spațiu pentru două sticle de 1 litru, iar între scaune ai un suport retractabil pentru două pahare. Rândul trei are câte două suporturi de pahare și câte o priză USB C pentru fiecare loc.

Scaunele din față sunt mari și destul de comode, dar aș fi vrut să ofere mai mult suport lateral. Sunt gândite pentru drum lung și autostradă, unde nu te balansezi prea mult dintr-o parte în alta, ca pe serpentine, dar cum noi avem mai multe drumuri naționale decât autostrăzi, aș aprecia suportul. Rândul doi de scaune este unde vrei să stai. Dacă șoferul are 1,9 metri, aici ai suficient spațiu ca să îți întinzi picioarele și să stai regește chiar dacă tu ai tot 1,9 metri. Fiecare scaun are încălzire și o cotieră mică, plus acces la propria zonă a sistemului de climatizare. Fiecare portieră are și o perdeluță manuală, pentru un plus de confort. Rândul trei poate acomoda persoane mai scunde sau animale comod, dar nu este cel mai spațios. Nu ai o zona de climatizare dedicată, dar ai câte o gură de ventilație în dreptul fiecărui scaun.

Volanul are o dimensiune optimă, este îmbrăcat în piele și are o singură treaptă pentru încălzire. În partea stânga ai comenzi pentru controlul sistemului audio, pentru apel și poți controla informațiile din al treilea cadran al ecranului digital, iar în partea dreaptă sunt setările pentru funcțiile de asistență la șofat. Apreciez că nu au făcut abuz de plastic negru lucios și l-au folosit doar că o tușă de efect pe anumite butoane.

Portbagajul este suficient pentru 3-4 trollere mici, cu rândul trei de scaune ridicat (258 litri), dar dacă îl lași plat devine imens (687 litri). Ai la dispoziție două prize de 225V și una de 12V, plus câte un suport pentru pungi pe fiecare lateral. Hayonul este electric, ceea ce mi se pare obligatoriu pentru clasa mașinii și greutatea pe care o are acest element. Trapa panoramică este mare, dar se deschide doar partea de deasupra șoferului.

Cum stă cu tehnologia?

Sistemul multimedia este destul de simplu și eficient. Se contează fără fir cu Android Auto sau Apple CarPlay și poți controla totul prin ecranul tactil sau folosind butonul rotativ de pe consolă și scurtăturile către navigație, muzică sau ecran principal. Da, scurtăturile funcționează inclusiv cu funcțiile presetate standard în Android Auto. Este un control intuitiv, analog, care se potrivește cu stilul mașinii. Pasagerul a apreciat butonul dedicat pentru volumul sistemului audio. Ecranul multimedia are rezoluție foarte bună și un răspuns rapid la comenzi tactile, dacă alegi să îl folosești așa.

Preluând tematica minimalismului, ecranul de bord simulează ceasuri analog. În stânga este un turometru, în zona centrală kilometrajul și alertele, iar în dreapta un cadran care îți arată cât curent ai în baterie și carburant în rezervor, plus o zonă multifuncțională unde poți alege între medie consum, temperatură baterie, temperatură ulei, informații despre sisteme de asistare la condus. Odată cu modul de condus, cadranele își schimbă culoarea și informațiile se schimbă în funcție de specificul modului (ex: pentru Offroad zona centrală devine o busolă). Ecranul HUD preia indicațiile de navigare din Waze și informații despre traficul din jurul tău, punctul mort (față și spate) și notificări despre sistemele de asistență la șofat. Nu este la fel de animat ca cel de pe Kia EV3, dar își face treaba cu brio.

Sistemul Cruise Control adaptiv este implementat într-o formă simplă. Odată ce setezi o viteză, el o va păstra cât timp permit condițiile de trafic. Dacă în jurul tău se reduce viteza, sistemul se va adapta până la oprirea completă a autovehiculului, ca apoi să pornească singur în funcție de mașina din față. Lipsesc funcții avansate precum schimbarea automată a benzii, dar nu le-am dus lipsa.

Piesa de rezistență este sistemul audio de la Bose. Unul dintre cele mai tari sisteme întâlnite până acum, m-am simțit ca într-un cinema pe roți, mai ales când am testat un playlist cu melodii din musical-uri. Ca fan al muzicii clasice ai o claritate aparte pe fiecare instrument, iar muzică modernă pop vine cu mult bas, dar fără distorsionare. În plus, sistemul are și Active Noise Cancelling, pe care îl poți dezactiva din meniul mașinii.

Altă funcționalitate apreciată: Farurile LED Matrix. Foarte utile pentru navetă lungă pe drumuri naționale, controlează lumina astfel încât să ai vizibilitate optimă fără să deranjezi ceilalți participanți la trafic.

Concluzii Mazda CX-80

Mazda CX-80 îmbină eleganța analog cu tehnologiile moderne, oferind o experiență de condus rafinată și versatilă. Cu o motorizare hibridă interesantă, echipări variate și un interior atent finisat, acest SUV impresionează prin confort și tehnologie. Deși dimensiunile sale generoase pot fi o provocare în oraș, la drum lung se simte în elementul său, fiind stabil, silențios și confortabil. În esență, mașina este ca un uriaș blând, impunătoare, dar prietenoasă, capabilă să ofere atât performanță de cursă lungă, cât și o călătorie relaxantă pentru toți pasagerii. Disponibil în configurații cu șase sau șapte locuri, acest SUV este o alegere bună pentru cei cu familii numeroase sau pentru cei care pur și simplu au constant nevoie de mai mult spațiu.

Nu sunt foarte mulți rivali în segmentul SUV-urilor premium de 5 metri, cu 7 locuri. BMW X7 începe de la 101.031 € în versiunea xDrive 40i (B58, 6 pistoane, mild hybrid). Dacă vrei un V8, trebuie să alegi M60i, care ridică prețul la 128.044 €. Volvo XC90 are un singur nivel de echipare și o motorizare, faimosul T8 PHEV cu 455 cai. Preț pornire de la 90.250 €. Range Rover este în complet alt buget, începând de la 138.337 € pentru configurația cu 5 locuri. Dacă vrei 7, trebuie să alegi versiunea EWB și să scoți din buzunar 158.270 €, fără să pui în calcul alte dotări. Hyundai Santa Fe este cel mai apropiat rival ca preț, dar vine cu cea mai slabă motorizare. Începând de la 58.024 € pentru versiunea cu 7 locuri, ai la dispoziție doar un propulsor 1.6 combinat cu un motor electric pentru un total de 252 CP. Dacă ești ca mine și preferi o mașină mai mică, Mazda CX-60 are toate părțile bune întâlnite la CX-80, dar într-un ambalaj compact.

În urmă testelor Euro NCAP, Mazda CX-80 a obținut cinci stele. Primești garanție 6 ani, în limita a 150.000 km și asistență rutieră gratuită timp de un an, valabilă în 30 de țări europene, care se prelungește automat odată cu fiecare revizie făcută la un reparator autorizat Mazda.

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
Continut © subTURAT 2024.
Close