Istorie model
Nissan Juke a aparut initial sub forma de concept, in 2009, cu intentia clara de a ajunge model de serie in 2010. Evident, multe elemente extreme (ex: usile suicide, interiorul futuristic) au fost reduse la o normalitate contemporana, dar formele exterioare indraznete au ramas aproape neschimbate. Initial, lansarea unui micro-SUV premium parea un pariu periculos pentru Nissan, atacand o nisa inexistenta, dar alte companii au intrat in joc la scurt timp dupa, confirmand formula castigatoare: design funky si usoare capabilitati offroad.
Aspectul ludic si unic al masinii a fost principalul criteriu de diferentiere folosit de brand, dar si un intens subiect de dezbatere printre fanii marcii. In ciuda faptului ca putini oameni pot afirma categoric ca sunt indragostiti de Juke, modelul a devenit succes comercial pe toate pietele unde a fost vandut. Patru ani mai tarziu, un subtil facelift estetic confirma ca nu au fost necesare restilizari masive pentru a ramane un concurent valoros. Gama de culori disponibile a fost modificata conform tendintelor curente, se remarca in special Rosu Solid si Galben Sunlight, nuante puternic saturate, vii. Printre rivalii directi se numara „colega” de platforma tehnica, Renault Captur sau Opel Mokka, Fiat 500X.
Informatii tehnice
Modelul testat a venit cu pachetul de echipare „TEKNA”, care include dotari precum oglinzi pliabile electric, cheie inteligenta, buton Start-Stop sau extrem de utilul Around View Monitor vin standard. De pe lista de optionale nu poti bifa decat tapiseria de piele si trapa panoramica, semn ca dotarea standard este generoasa. Din punctul meu de vedere, culoarea care pune in valoare cel mai bine masina este „Galben Sunlight” si este prezenta pe modelul testat atat pe caroserie cat si in habitaclu, prin intermediul „Pachetului de personalizare interioara”.
Sub capota avem prima aparitie in familia Nissan a motorului turbo DIG-T 115, care dezvolta, precum ii spune si numele, 115 cai putere si suficient cuplu, respectiv 190 NM, oferit de la 2000 RPM. Am avut placerea de a schimba manual treptele, 6 la numar, pe o cutie bine etajata si precisa. Propulsorul acesta este disponibil exclusiv cuplat la rotile fata, desi alte motorizari pot fi comandate si alaturi de un sistem de tractiune integrala. Turbina nu a fost dimensionata pentru a transforma micul SUV intr-un bolid, ci pentru a ajuta la capitolul economie de combustibil. Conform datelor oficiale, consumul mediu este de 5,6 l/100 KM.
Experienta la bord
Imediat ce m-am urcat in masina, am putut observa buna izolare fonica si nu am avut nevoie de mai mult de 10 minute pentru a putea sa simt pe propria-mi piele gradul de confort oferit de micul SUV, multumita uneia din multele strazi cu piatra cubica, din Bucuresti. Contrar asteptarilor, socurile au fost foarte bine amortizate iar in habitaclu nu se auzea decat un fin ecou, total normal, al contactului cu solul denivelat. Am putut prelua fara probleme de intelegere un apel, prin intermediul sistemului audio dotat cu Bluetooth, despre care o sa vorbesc mai tarziu.
Trebuie sa recunosc, am pornit spre reprezentanta cu gandul ca motorul va fi partea cea mai putin interesanta a pachetului, dar m-am inselat. Primul lucru care te surprinde la el este sunetul pe care il scoate valva blow-off la eliberarea acceleratiei, asemanator motorizarilor cu valente sportive. Micul propulsor se trezeste la viata dupa 2000 RPM, accelerand fara probleme pana la linia rosie a turometrului, dar masina nu trebuie confundata cu o racheta de circuit, Juke se simte in elementul sau in oras. Cu ajutorul functiei Start-Stop, am reusit sa obtin un consum bun pentru traficul bucurestean, 9 l/100 km, in timp ce media extra-urbana poate sa coboare la 7 l/100 km. Sistemele Safety Shield au grija de siguranta ta pe tot parcursul calatoriei si vreau sa aplaud prezenta senzorilor de punct mort, care m-au avertizat de fiecare data cand nu aveam vizibilitatea necesara.
Dynamics Control este un gizmo foarte interesant, prin atingerea unui buton alternezi intre controlarea functiilor sistemului de climatizare si setarea parametrilor de condus. Exista trei moduri din care poti alege, Eco, Normal si Sport, fiecare modificand in concordanta cu denumirea lor raspunsul acceleratiei, al directiei si al transmisiei (doar la cutia Xtronic). Felul in care se schimba pictogramele butoanelor este spectaculos la inceput, dar dupa cateva zile, interfata grafica folosita devine obositoare.
Sistemul de navigatie, denumit Connect, are o interfata simpla, minimalista, care va fi actuala foarte mult timp. Pe langa conectivitate USB, impatimitii retelelor sociale isi pot sincroniza dispozitivele prin Bluetooth si notificarile receptionate vor fi afisate pe ecran, dupa configurarea aplicatiei speciale disponibile atat pe App Store cat si pe Google Play. O mentiune onorabila o merita si Around View Monitor, o imagine virtuala 360° de sus a masinii, functie care a fost foarte utila la parcarea in locuri stramte.
Spatiul interior nu poate fi descris ca generos ci mai degraba suficient. Am testat masina intr-o saptamana geroasa din decembrie, prin urmare hainele pufoase pe care le purtam atat eu cat si pasagerii ne reduceau mult zona de confort. Pentru 4 persoane si bagajele lor, ar fi vehiculul ideal de transport, mai ales ca volumul portbagajului a crescut fata de generatia precedenta. Un al 5-lea pasager, totusi, nu ar avea loc in conditii depline de comoditate. In habitaclu exista destule spatii de stocare, dar sunt de dimensiuni medii sau mici. Doua pahare de suc stau perfect in spatiile speciale de pe consola centrala, inspirata de forma unei motociclete. Plasticele folosite sunt dure, dar calitative, iar pachetul de personalizare interioara adauga o pata de culoare foarte necesara pentru a pastra spiritul ludic al masinii. O dotare optionala pe care merita sa o bifati este trapa panoramica, perfecta pentru noptile cu cer instelat.
Deplasarile mele zilnice le fac intr-un Renault vechi de 10 ani, cu un aspect foarte comun in trafic, nu eram pregatit pentru reactiile pe care urma sa le primesc din partea participantilor la trafic. Am fost felicitat la semafor pentru alegerea facuta de 5 persoane, mi s-au pus intrebari tehnice si masina a fost fotografiata in mers de cateva ori. In parcarea unui mall, o doamna chiar m-a rugat sa ii detaliez diferentele fata de modelul precedent, pe care dansa il conducea. Frumos sau nu, Juke categoric stie cum sa se faca remarcat!
Intreaba-ne orice
Deoarece vrem ca un test al masinii sa raspunda la cat mai multe dileme ale persoanelor interesate de model, v-am oferit sansa de a ne intreba orice timp de doua zile. Am interactionat in timp real pe doua platforme sociale si am fost deschisi oricaror provocari.
Link Facebook:
Link Reddit:
Verdict final
- Motorul DIG-T 115
- Nissan Connect si Around View Monitor
- Optiunile de personalizare interioara
- Factorul WOW
- Spatiul interior limitat
- Grafica interfetei Dynamics Control