Istorie model
Istoria Seriei 5 – sedanul premium de clasa medie al bavarezilor de la BMW – incepe in continuarea modelelor New Series, un succes comercial care a pus compania pe harta productiei de mare volum. In 1972, BMW stabileste o formula de numire, lansand la Frankfurt modelele 520 si 520i. Prima cifra reprezinta modelul, urmatoarele 2 indicand cilindreea. Modelul, purtand numele de cod E12, a devenit etalonul pentru sedanuri de clasa medie, imbinand perfect eleganta si caracterul sportiv. Designul, bazat pe un concept anterior (Bertone BMW Garmisch 2002ti), folosea in premiera zone de impact proiectate pe calculator. E28, a doua generatie, a urmat 10 ani mai tarziu, pastrand proportiile exterioare dar castigand tehnologii moderne precum ABS sau injectie electronica. Modelul a marcat si introducerea a doua motorizari in premiera, un diesel – 524td – si un propulsor pe benzina modificat pentru placerea sofatului sportiv – M5. In 1988, unul dintre cele mai apreciate modele BMW (E34) a fost lansat, stabilind noi standarde de siguranta si confort. Printre optionalele disponibile se regasesc amortizoarele reglabile electric, servodirectia variabila, controlul tractiunii si tractiunea integrala. O alta premiera a fost si caroseria Touring.
A patra generatie, E39, a debutat in 1995, oferind un design evolutiv completat de un progres tehnologic exponential. Motoarele au inceput sa fie turnate din aluminiu, in timp ce aproape intreaga caroserie era realizata din aliaj usor, o premiera pentru productia de mare volum. Interiorul a primit scaune active, sistem de navigatie si volan multifunctional, pe langa cresterea spatiului util. Sisteme de siguranta precum Dynamic Stability Control si Head Protection System au consolidat statutul high-tech al masinii. In 2004, Seria 5 a trecut printr-o incercare de revitalizare a formulei clasice. BMW E60, desenat de Chris Bangle, ramane si azi unul dintre cele mai controversate modele ale producatorului. Tehnologic, insa, progresul a fost semnificativ, incepand cu interfata iDrive, folosita pentru a controla functiile masinii, continuand cu elemente de siguranta precum BMW Night Vision, Active Cruise Control si Dynamic Drive, facandu-si aparitia si inovatii eco precum Stop&Go si BER – regenerarea energiei la franare. Generatia numarul 6, F10, a fost lansata in 2010, revenind la un design traditional BMW. Impartind platforma cu Seria 7 F01, micul 5 a devenit mult mai rafinat, dar a castigat si cateva kilograme in plus. Interiorul, simplu si sobru, este din nou orientat in jurul soferului. Pe langa deja cunoscuta caroserie Touring (F11), a fost lansata si versiunea Gran Turismo (F07), un hibrid intre versatilitatea unui break si formele unui coupe. O alta surpriza a fost adaugarea unei versiuni M Performance diesel – M550d. In aprilie 2016, succesul generatiei curente a fost confirmat, masina cu numarul doua milioane parasind linia de asamblare, devenind cea mai bine vanduta generatie.
Informatii tehnice
Seria 5, varianta F10, poate fi configurat alaturi de 4 propulsoare pe benzina, de la 1997 cmc si 184 CP, la 4395 cmc si 450 CP (+M5) sau 6 variante diesel, de la 1995 cmc si 150 CP, la 2993 cmc si 313 CP (+M550d). Exista si o alternativa hibrida, pentru cei care doresc performantele unui 535i combinate cu eficienta mezinului, 520i. Pentru a se mula mai bine stilului individual al soferului, BMW au pregatit trei linii de dotari, care influenteaza atat aspectul exterior, cat si comportamentul sportiv si finisarile interioare. Primul dintre ele, Luxury Line, imbina elemente clasice cu note moderne de design. Prin insertii cromate se accentueaza silueta masinii, in timp ce in habitaclu materialul este folosit alaturi de suprafete decorative din lemn pentru a completa ambientul luxos pregatit de pielea Nappa exclusiva. Cei pasionati de estetica sportiva se pot bucura de beneficiile aduse de pachetul estetic M Aerodinamic, standard pe Linia M Sport. Dinamica sofatului este imbunatatita de suspensia M Sport si volanul M multifunctional ofera control precis asupra directiei. Liniile Sport si Sport Pro ofera solutia de echilibru intre rafinament si dinamism.
In varianta cea mai ieftina, 518d, modelul porneste de la 42720E (TVA inclus) si ofera standard, printre altele, sistemul de asistenta la franare si Control Dinamic al Stabilitatii, frana de parcare cu functie hold automata, recuperarea energiei la franare, pilot automat cu functie de franare si pornire motor fara cheie.
Modelul testat, 530d xDrive, porneste de la 58652E (TVA inclus). Propulsorul de 2993 cmc dezvolta 258 CP si 560 Nm cuplu, cu un consum declarat de 6.8l/100 km, in regim urban, care in conditii de trafic real se apropie mai degraba de 10l/100 km. Nuanta masinii este Jatoba Brown, dar cred ca formele caroseriei ar fi mai bine scoase in evidenta cu Sophisto Grey. A fost adaugat pachetul Luxury Line (+4210E) iar lista bogata a optionalelor bifate include superba transmisie Steptronic Sport, sistemul Adaptive Drive, scaunele fata confort reglabile electric si pachetele Advantage (oglinda interioara anti-orbire, scaune incalzite fata si Park Distance Control fata+spate), Business (sistem navigatie, conectivitate telefon, display multifunctional) si Innovation (faruri adaptive LED, asistent faza lunga, Head-Up Display). Pretul total al configuratiei testate, cu TVA inclus, este de 84196E. Alte optionale interesante care ar merita alese sunt volanul si scaunele spate incalzite (255E si 387E) si trapa electrica (1273E).
Experienta la bord
Poate pare usor sa treci pe hartie cateva ganduri despre testul Seriei 5, dar permiteti-mi sa va contrazic. Sigur, as putea da vina pe statutul legendar al modelului in fata sedanurilor de clasa medie, dar cel mai probabil, responsabila pentru emotiile care mi-au blocat creativitatea, este o banala amintire. Cand eram putin mai tanar, cam acum 18 ani, un coleg s-a oferit sa ma ia si pe mine cu el, pe drum spre scoala. Pana in acel punct, trebuie sa marturisesc, nu avusesem placerea de a fi pasager decat in 1300-le familiei. Revenind la acea dimineata de septembrie, eu asteptam cuminte in fata blocului, gandind ca probabil voi fi intampinat de fata zambitoare a colegului meu tot dintr-o Dacie. Nu la mult dupa, insa, linistea diminetii a fost intrerupta de un zumzet ciudat. Era un E34 530i, varianta V8, Beige Cashmere. Sigur, toate aceste informatii le-am adunat in timp, la momentul respectiv pentru mine era doar o masina sobra, comoda si rapida.
Vreau sa readuc discutia in zilele noastre cu ajutorul unui punct cheie in comparatia cu generatia anterioara: aspectul exterior. Chris Bangle, designerul seriei E60, folosea in limbajul sau estetic o filosofie, pe care eu cred ca o intelegea gresit: “Masinile sunt arta, masinile sunt sculptura”. Fara dubiu, termenul “arta” este o umbrela sub care stau multe stiluri si fiecare din ele isi gaseste simpatizanti, dar abstractizarea cubista este mult mai greu de inteles decat simplitatea realismului. In cazul noului 530d, Jacek Frohlich (responsabilul pentru designul exterior al modelului) a ales sa revina la un aspect clasic elegant, dar care sa sugereze sportivitate cand ruleaza. Indraznesc sa spun ca sunt de parere ca a reusit sa creeze o forma care are potentialul de a ramane actuala mult timp inainte. Interiorul a fost, de asemenea, desenat in jurul conceptelor de eleganta si sportivitate, remarcandu-se si o nota de minimalism. Materialele folosite se simt foarte placut la atingere iar tehnologia este dozata si integrata subtil si inteligent. Piesa de rezistenta este, dupa mine, ceasul de bord digital, pe care il poti personaliza in functie de stilul de condus ales. Grafica este simpla si placuta, construita pe nuante de albastru (Eco Pro) si rosu (Sport). Complementar acestuia este sistemul Head-Up Display, care proiecteaza direct pe parbriz informatiile cele mai importante pentru sofer (viteza si limitele de viteza, navigatia). Contrar tendintelor moderne, spatiul interior si vizibilitatea nu au fost sacrificate pentru a obtine forme spectaculoase vizual. Pe bancheta din spate pot sta comod doi adulti, dar un al treilea s-ar simti inghesuit.
In trafic, masina isi arata slabiciunile, respectiv greutatea si dimensiunile care te impiedica sa te strecori cand apare ocazia, obligandu-te sa petreci timpul acordand mai multa atentie sistemului audio Harman Kardon. Optim pentru aceste situatii este modul Eco Pro, care indulceste raspunsul directiei, al acceleratiei, cutiei si al suspensiei, generand un cocon moale, comod si economic in jurul soferului. Imediat ce orasul ramane in urma si drumurile devin serpuite, motorul primeste sansa sa isi arate latura sportiva, daca selectezi modul Sport. Directia devine mai dura si mai precisa, suspensiile se intaresc si raspunsul la acceleratie este instant, masina devenind o complet alta bestie. Greutatea isi pierde urma, sistemul xDrive lucrand alaturi de electronica pentru a oferi o experienta pura, fara subvirare si in egala masura, fara supravirare. Propulsorul, extrem de rafinat pentru un diesel, este cireasa de pe tort, avand la dispozitie o rezerva aproape infinita de cuplu.
Fara dubiu, zecile de ani de istorie din spatele Seriei 5 si-au pus amprenta, faurind un urmas demn. Masina este surprinzator de rapida, rafinata si un excelent companion pentru drumurile lungi, care par o plimbare pana la supermarket. Al saptelea model al seriei, G30, a fost deja anuntat si prezentat publicului, fiind o evolutie avangardista a designului clasic impus de F10. Tehnologic, saltul este semnificativ, dar importanta acestui lucru este subiectiva. Personal, consider ca sedanul de clasa medie perfect trebuie intai sa tinda spre un design atemporal, abia apoi spre o amprenta mai mare a tehnologiei. Ambele criterii au fost atinse, cel putin partial, de 530d-ul testat, deci manusa este acum in terenul noului venit.
Note
Modul Sport
Sistemul Head-Up Display si farurile adaptive LED
Dimensiuni si masa, versus traficul orasului
Nota finala: 8/10
[stextbox id=”warning” color=”fffff” ccolor=”fffff” bgcolor=”877b74″ cbgcolor=”877b74″ bgcolorto=”877b74″ cbgcolorto=”877b74″]Multumim BMW Romania pentru facilitarea testarii![/stextbox]