Cupra, anterior o denumire a echipărilor performante SEAT sau a unor mașini de raliu ale aceleiași companii, a devenit în 2018 o marcă individuală. De la succesul competițional al modelului Ibiza Cupra Kit Car au trecut doar câțiva ani până la prima apariție a denumirii pe versiunea de serie a modelului, Ibiza Cupra Sport GTI. De aici a devenit nelipsită pe parcursul vieții modelelor Ibiza și Leon. Odată cu separarea de SEAT, Cupra a păstrat platforma și motorizările mai picante pentru Leon și Ateca, iar în 2020 a apărut și primul model 100% exclusiv al mărcii, Formentor. Bazat pe Leon, dar cu forma unui SUV coupe, nou venitul a preluat și el motorizările potente disponibile în grup (2.5 390 cai pe VZ5, 2.0 310 cai pe VZ), dar a completat gama și cu propulsoare convenționale (benzină de la 150 la 190 cai, diesel 150 sau hibride de 204 sau 245 cai). Un an mai târziu, portofoliul producătorului se îmbogățește cu Born, o variantă cu nume pompos a Volkswagen ID.3.
Ce specificații are Cupra Formentor?
Echiparea standard a modelului Formentor este destul de generoasă. Menționez din zona de siguranță cele 10 AIRBAG-uri, sistemul Adaptive Cruise Control, diferențialul electronic, sistemul Front Assist cu frânare automată în caz de urgență, Lane assist (cu indicator punct mort integrat în banda de lumini ambientale, foarte spectaculos prima dată când observi cum funcționează), Light assist (fază lungă automată) și farurile LED (atât pe faza scurtă cât și pe cea lungă). Cei care apreciază estetica mai degrabă decât performanța vor fi mulțumiți că primesc de la primul nivel de dotare ornamente Glossy Black, jante aliaj Performance 18″, iluminare ambientală în portiere și în zona picioarelor în față, scaune sport și plafon negru. Dintre tehnologiile pentru confort iți amintesc doar de climatizarea automată pe 3 zone, sistemul Keyless entry, Cockpit digital (ecran de bord color de 10.25″) și sistemul multimedia cu ecran tactil de 10″ și 7 difuzoare plus Full Link (conectivitate Apple CarPlay și Android Auto). Prețul de pornire al unei configurații de bază, cu DSG, este de 32.613 € (TVA inclus).












Configurația testată avea în plus câteva opționale care au ridicat prețul la 35.686 €, dintre care memorabile mi s-au părut doar sistemul Park assist pentru parcare automată (414 €), scaunele încălzite (332 €) și pachetul Safe & Driving L (493 €) care include avertizare trafic la deschiderea ușilor, monitorizarea unghiului mort și recunoașterea semnelor de circulație. Culoarea în care a fost finisat exteriorul este gri Magnetic Tech (659 €) iar interiorul este cel standard, cu stofă neagră și piele sintetică Soul Black. Poți descoperi configurația testată urmând acest link către configuratorul oficial Cupra.
Configurația ideală pentru gusturile mele ar porni de la un Formentor VZ5, dar cum ar depăși orice buget acceptabil încă de la prețul de pornire (68.180 €), aleg un VZ de 310 cai ca bază. Adaug culoarea gri Magnetic Tech Matt (2177 €) și jantele 38/9 Sport pentru un plus de arămiu. Scaunele scoică sunt obligatorii, mai ales alături de pachetul piele neagră (2681 € în versiunea supersport). De pe lista dotărilor opționale aș alege Connectivity box pentru încărcare fără fir (217 €), portbagajul acționat electric (565 €), frânele Brembo (2432 €) și sistemul audio Beats cu 10 difuzoare și amplificator digital (545 €). Dacă îmi rămân bani, adaug și plafonul panoramic (1416 €). Prețul total ar fi de 64.693 € și poți vedea toate opțiunile pe care le-aș alege aici. Un Formentor „RS killer” echipat similar ar costa „puțin” mai mult, respectiv 73.669 € cu toate taxele incluse (vezi aici). SUV-ul rival din Ingolstadt se învârte în jurul acestei sume doar in configurația de baza, dacă ești permisiv cu opționalele poți trece de 90.000 €.
Cum e viața în spatele volanului?
Odată cu separarea de SEAT, spaniolii au vrut să ofere personalitate distinctă celor două mărci, iar Cupra primea sportivitatea ca valoare cheie. Sună bine într-un comunicat de presă, dar când vorbești despre un crossover cu 150 de cai, sportivitatea rămâne superficială. Formentor arată spectaculos. Pare că ar fi văzut lumina zilei ca o schiță pentru un Lamborghini de buget. Dacă îl privești din față, grilele agresive par că vor să te muște. Lateralul și spatele completează aspectul agresiv de Arnold/Terminator, chiar dacă ornamentele evacuării sunt false. Stopurile lungi, continue, ies în evidență în trafic. Cromatica Cupra include nuanțe de arămiu, dar pe modelul testat culoarea apare doar pe sigle (grilă față, haion și jante). Ar fi fost un contrast mult mai de efect dacă jantele ar fi fost gri mat și ar fi preluat accente arămii, alături de carcasele oglinzilor.











Când vine vorba de dinamică în timpul rulării, Formentor este un crossover neașteptat de rigid. Modelul testat nefiind echipat cu suspensie adaptivă, nu știu dacă schimbarea modului de condus și modificarea parametrilor suspensiei ar îndulci experiența la volan. Nici propulsorul de 1.500 cmc nu este unul orientat spre confort, mai ales dacă ai obiceiul de a schimba mai sus de 2.500 ture. Chiar dacă este mic, este zgomotos și are un apetit sănătos atunci când este provocat. Tot din cauza propulsorului nu este nici o mașină foarte distractivă pe serpentine. Despre cutia DSG cu 7 trepte nu am ceva nou de spus ce nu am menționat despre majoritatea versiunilor anterioare: este o cutie plăcută indiferent de stilul de șofat, cu schimbări rapide și line.
Pe parcursul testului am condus în regim mixt, aproximativ 60% urban (într-un București destul de liber) și 40% autostradă. Media de consum a fost de 9.3 l/100 km. Discutând exclusiv despre rularea pe autostradă, consumul mediu este bun (10 l/100 km) dacă setezi pilotul adaptiv la 130 km/h. Odată cu ridicarea vitezei la 150 km/h vine și o creștere a consumului cu 40%. Cilindreea mică, sistemele anti poluare și masa mașinii își spun cuvântul când vine vorba de consumul la viteze legale doar pe Autobahn. Formentor este ceva mai înalt decât un Leon, dar nu te lasă păcălit! Poți să îl prafuiesti pe un drum de țară, însă cel mai bine se simte pe asfalt. Lasă offroad-ul pentru mașini dedicate, precum un Jeep.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Habitaclul se simte neașteptat de premium. Formele bordului sunt sculptate cu un aspect musculos, dar cu ergonomie specifică grupului VAG. Materialele folosite sunt calitative, cu un amestec de plastice moi și piele sintetică. Singurele materiale dure sunt plasticele vopsite arămiu satinat și cele texturate (vezi trim bord tip metal brushed). Sunt spații de stocare peste tot, cele din ușile față fiind foarte generoase.
















Chiar dacă au încercat un aspect mai special, o să te simți ca acasă dacă ai condus orice VW recent. Unitatea multimedia este identică cu cea de pe Golf 8, cu câteva pictograme schimbate. De pe ecranul tactil de 10″ poți controla nu doar ce ține de muzică sau navigație, dar și sistemul de climatizare. Ai câteva butoane tactile care îți pot ușura experiența, dar poți folosi și scurtăturile de pe meniul principal pentru a seta temperatura și pentru a porni sau opri încălzirea în scaune. Tot aici vei găsi si scurtătura pentru selectarea modului de condus. Revenind la sistemul audio, configurația standard face treabă bună pentru cei care nu sunt audiofili, dar anumite genuri muzicale mai complexe ar beneficia de pe urma unor boxe premium.
Volanul tesit îți induce un sentiment sportiv iar padelele amplasate în spatele acestuia te îmbie să schimbi viteza manual. Un plus de confort pentru sezonul rece: volanul nu este doar încălzit ci are 3 trepte diferite de putere. Ceasul de bord digital este o dotare foarte interesantă, dar sunt în continuare dezamăgit de lipsa integrării cu Waze via Android Auto sau Apple CarPlay. Este foarte personalizabil, poți alege dintre câteva zeci de ceasuri, ecrane sau culori, dar nu poți prelua indicațiile de navigare nicicum.
Scaunele standard (sport, conform denumirii oficiale) sunt comode la drum lung și arată la fel de funky precum restul interiorului, cu forme agresive și cusături contrastante arămii. Cum povesteam mai sus, ele nu au comenzi separate pentru pornirea încălzirii, procesul fiind controlat prin intermediul ecranului tactil. Fiind bazat pe Leon, nu trebuie să te aștepți la spațiu interior ca într-un break de clasă mare, dar pe bancheta din spate pot sta comod doi adulți de 1.80 metri. Trei persoane ar fi înghesuite indiferent de înălțime.








În concluzie?
Cupra este o companie tânăra cu un public țintă la fel de tânăr. Aspirațional, motorizările mari cu mulți cai sună foarte bine, dar realitatea ne arată că nu te poți bucura de astfel de performanțe în traficul zilnic și un compromis este binevenit. Dacă ești în căutarea unui SUV compact bine dotat, cu design ușor atipic (dar nu prea nebun) și performanțe bune, Formentor este perfect pentru tine. Platforma împărțită cu Golf, A3 și varii modele care vor urma înseamnă că vei găsi suficiente lucruri în comun cu surorile ei din grup, dar amprenta iberică se vede în formele agresive ale caroseriei. Indiferent de configurație, vei primi un preț decent pentru un pachet bun. Dacă preferi un ambalaj clasic, uită-te si la Audi Q3.
1 comment