Prima generație C5 a fost lansată în 2001 pentru a înlocui faimosul Xantia. A moștenit de la acesta suspensia Hydractive, care primește o actualizare: controlul electronic, manual și automat, al înălțimii în funcție de viteză și condițiile de rulare. În regim de autostradă poți să cobori mașina pentru economie de carburant, în timp ce pe drumuri cu denivelări o poți ridica pentru confort. În 2008, a doua generație ajungea în fața publicului. Mai puțin excentric, noul C5 înlocuiește suspensia hidropneumatică cu una convențională, lăsând-o pe cea dintâi ca opțiune exclusiv pentru echipările de top. Gama C5 cuprinde în acest moment două modele, C5 X (urmașul spiritual, mai premium, un hibrid sedan/break/suv) și C5 Aircross (SUV-ul tipic, mai spațios, disponibil din 2017). Ambele mașini sunt dezvoltate pe platforma EMP2. Citroën C5 Aircross folosește V2.1, alături de DS 7 Crossback, Peugeot 3008 și Opel Grandland, în timp ce C5 X beneficiază de noutățile incluse în V3, platforma folosită și de DS 4 și Opel Astra.
Ce specificații are Citroën C5 Aircross?
Configurația testată este puțin mai specială. Este vorba despre echiparea “YOU”, cu un ansamblu propulsor-cutie disponibil exclusiv pe echipări superioare. Dotările standard pentru “YOU” sunt similare rivalelor din clasă și prețul de pornire este de 28.400 € (TVA inclus). Subliniez doar câteva dotări care mi-au ieșit în evidență: jante aliaj 18” SWIRL (Gris Eclat Brillant) echipate cu pneuri clasa A+, climatizare automată bi-zonă, sistem audio DAB cu ecran tactil 8″ și 6 difuzoare + conectivitate Android Auto/Apple CarPlay, faruri LED cu aprindere automată. Culoarea exteriorului este Alb Banquise, iar interiorul este tapițat cu material textil Silica Grey. În zona de siguranță oferă standard Pachetul Safety (Active Safety Brake + alertă risc coliziune + alertă atenție șofer (nivel1) + asistent menținere bandă de rulare + recunoaștere indicatoare de viteză și recomandări). Când vine vorba de confort, promisiunea Citroën este că în C5 Aircross vei avea liniște absolută, cu suspensiile Progressive Hydraulic Cushions și scaunele Advanced Comfort standard indiferent de echipare. Motorul testat, 1.5 BlueHDi, are 1.499 cmc, dezvoltă 130 CP cu 300 Nm și este conectat la o cutie automată cu 8 rapoarte.
Eu aș configura un Citroën C5 Aircross pornind de la pachetul “MAX”. Pe lângă o gamă mai mare de motorizări disponibile, primești standard jante diamantate pe 18″ (merg cu personalitatea bicoloră a mașinii), cameră marșarier și senzori față-spate, sistem de acces “mâini libere” și plafonul vopsit negru, printre alte opțiuni. Aș alege propulsorul 1.6 PHeV FWD 225, pentru un plus de putere (225 CP) și cuplu (360 Nm), dar mai ales pentru consum și emisii CO2 reduse. Win-win 🙂 . Deși nu îmi stă în obicei, aș alege Alb Perle Nacre (835 €) pentru a adăuga un plus de eleganță exteriorului. Culorile pastelate lipsesc aproape complet din paleta de culori a modelului, singura opțiune fiind Albastru Eclipse, care nu se potrivește cu plafonul negru. Interiorul vine cu pachetul Urban Black, cu Alcantara / TEP, dar aș merge pe varianta Hype Black (2.321 €), cu scaunele îmbrăcate în piele perforată Paloma Noir Mistral și piele Nappa Saphir Blue, pentru că pachetul include și funcția de masaj în scaune. Prețul total al configurației mele este de 50.856 €, cu TVA inclus, fără discount-uri din partea vânzătorului sau vouchere Rabla și o poți regăsi urmând acest link.
Cum e viața în spatele volanului?
Dacă încerci să conduci puțin mai sportiv, C5-ul răspunde precis și accelerează destul de vioi pentru un propulsor diesel. Forțele fizice se vor face simțite destul de rapid, iar tonajul și suspensiile setate pentru confort îți vor aminti că scopul mașinii este să ajungi la destinație relaxat, nu rapid. Există un mod “sport”, dar nu schimbă semnificativ nici duritatea volanului, nici răspunsul motorului.
În oraș, direcția răspunde rapid și mașina se simte destul de ușoară, în ciuda celor 1.430 kg. Atâta timp cât am mers în ritmul ei, tranzitul a fost plăcut și liniștit. Amortizoarele hidraulice progresive (Citroën le numește Progressive Hydraulic Cushions) și scaunele m-au făcut să cred că au reasfaltat tot orașul peste noapte, experiența a fost neașteptat de lină. Am simțit dimensiunile mașinii, in schimb, când a trebuit să parchez. Lipsind camera retrovizoare, vizibilitatea spate e slabă. Am folosit senzorii de parcare pentru a mă orienta, dar rămân multe puncte neacoperite.
Nu am avut ocazia să văd cum se comportă în regim de autostradă, dar sunt sigur că rămâne valabil același punct forte: confortul. Conducând aproape exclusiv urban, consumul afișat pe ceasul de bord a fost de 6,7 l / 100 km.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
În habitaclu ești înconjurat de spații de stocare: în cotieră poți ascunde un cățel mic, portierele au buzunare încăpătoare, lângă schimbătorul de viteze găsești două spații de dimensiunea unui telefon mobil iar imediat sub ai două suporturi de pahar, în timp ce torpedoul este măricel și el. În stânga volanului ai un spațiu pentru a ține un card de acces pentru parcare, simpatic și util. Lângă el găsești un alt compartiment mic, pentru mănuși.
Bordul are un design simpatic, cu multe volume care să creeze senzația de spațiu. Chiar dacă mașina testată nu era echipată de top, materialele sunt ok: piele sintetică din loc în loc (volan, portiere, deasupra ceasului de bord), scaune tapițate cu textile în 3 culori și plastice texturate. Spre fericirea mea (și a celor care urăsc urmele de degete), francezii au folosit foarte puțin plastic negru lucios, predominant în jurul sistemului multimedia. Cureaua verticală de pe bord e un artificiu estetic care mi-a plăcut, spre deosebire de padelele din spatele volanului, care se simt la fel de ieftin ca la un volan pentru calculator din anii 2000.
Pasagerii au spațiu generos pe banchetă, care este formată din 3 locuri individuale, fiecare cu reglaj propriu. Interiorul este foarte bine antifonat, francezii dotând standard Citroën-ul cu parbriz acustic și laminat pentru un plus de confort.
Interfața multimedia nu excelează, dar nici nu dezamăgește, cât timp folosești exclusiv Android Auto sau Apple CarPlay. Dacă preferi să te descurci fără să preiei funcțiile smart ale unui telefon mobil, nu vei avea acces la multe lucruri cu echiparea “YOU”. Pe măsură ce adaugi opționale (sistem hibrid, scaune cu masaj, navigație, etc), deblochezi controlul sau monitorizarea lor din sistemul multimedia. Ceasul de bord digital nu are multe funcții, dar compensează prin claritate și grafică minimalistă.
În concluzie?
Într-o piață în care toți producătorii încearcă să sublinieze litera S din SUV (Sports Utility Vehicle), Citroën C5 Aircross este o alegere confortabilă, cu un design aparte. Suprafețele rotunjite elimină orice urmă de agresivitate din aspect, abordând un stil formal, nu ludic. Banda Airbump de pe lateral protejează împotriva loviturilor mici din mediul urban și este singurul element de design ușor mai funky. Interiorul este chic și el, dar ușor îmbătrânit. Chiar dacă nu are calitatea materialelor întâlnită la mașinile germane din segmentul premium, C5 Aircross compensează prin scaune comode și spații generoase de stocare.
Mi-ar fi greu să spun că modelul francez este plăcut de condus la drum lung. Este puțin prea relaxat pentru gustul meu, dar dacă mă raportez la ce ar vrea un familist de la un SUV, Citroën C5 Aircross bifează foarte multe lucruri: este ușor de condus, confortabil și spațios.
Principalii rivali din același segment sunt Alfa Romeo Tonale, Hyundai Tucson, Cupra Formentor, Peugeot 3008 (sora de platformă) și Volkswagen Tiguan, fiecare cu plusurile și minusurile sale. O competiție serioasă vine chiar din partea Citroën C5 X, care iese în față cu design și tehnologii premium. Personal, chiar dacă m-am bucurat de compania frantuzoaicei, aș prefera un Tonale hibrid, italienii oferind mai mulți cai putere, tracțiune integrală și un interior mai modern, pentru un preț de listă similar C5-ului Aircross PHeV 225.