Pasiunea mea pentru Alfa a început târziu, cu noua Giulia. Am condus-o, am înțeles filosofia și efortul depuse pentru platforma respectivă și m-am îndrăgostit pe loc de model, de companie, de istoria ei, de toate micile detalii specifice care ori te convertesc, ori te îndepărtează. Nu mi-am permis o Giulia, dar m-am rezumat la un MiTo și încă mă bucur de fiecare kilometru pe care îl petrec la volanul lui. Este la fel de pasional ca orice Alfa, dar mai potrivit pentru bugetul meu.
Puține mărci auto sunt sinonime cu pasiunea și mult mai puține sunt și accesibile fără să îți vinzi un rinichi. Gama curentă Alfa Romeo a reușit să trezească emoții puternice jurnaliștilor și Alfistilor deopotrivă, dar mulți posibili clienți noi nu au reușit să treacă de anumite bariere raționale. Era nevoie de suflu nou, super tehnologizat și cu un preț competitiv în segmentul său pentru a crește semnificativ comunitățile posesorilor de Alfa din toată lumea, îmbinând raționalul cu emoția specifică italienilor. Așa s-a născut Tonale, un crossover cu ADN Alfa Romeo din belșug: materiale premium, forme sexy și distractiv de condus.
Ce specificații are Alfa Romeo Tonale?
Cel mai recent model Alfa Romeo poate fi comandat cu motorizări diesel (1.598 cmc, 130 cp, cutie automată TCT cu 6 trepte) sau mild hybrid benzină (1.469 cmc, 130 cp sau 160 cp, alături de cutie automată TCT cu 7 trepte), ambele opțiuni fiind propulsate exclusiv de puntea față. În curând va putea fi aleasă și o versiune plug in hybrid (motor termic 1.3 l + 90 kWh electric și acumulator 15.5 kWh, în total 275 cp) care va purta faimoasa siglă care marchează tracțiunea integrală – Q4. Nu sunt așteptate alte motorizări mai performante în viitorul apropiat, dar rămân optimist că vom vedea o versiune QV până la finalul generației curente.
Platforma modelului Tonale nu este construită special pentru el (cum a fost Georgio pentru Giulia/Stelvio) ci este preluată din grup și împărțită cu modele precum Jeep Compass, dar asta nu înseamnă că nu primește modificări unice Alfa Romeo. Toate versiunile Tonale se bucură de sistemul de frânare (electro-mecanic) Integrated Brake System și de o suspensie independentă sofisticată, fie cu amortizoarele Koni FSD (standard), fie cu amortizoare adaptive Dual Stage Valve (standard pe Veloce).
Poți porni configurația de la unul dintre cele 5 niveluri de echipare: Super, Sprint, Ti, Edizione Speciale (limitat) sau Veloce. Cel mai ieftin dintre ele, Super, pornește de la 34.900 euro (TVA inclus) și oferă standard dotări precum sistemul multimedia cu ecran tactil de 10.25” și 6 difuzoare, faruri Full LED Reflector și stopuri LED, ceas de bord color de 12.3”, selector Alfa Romeo DNA, multe sisteme de siguranță (control al stabilității, frânare autonomă, Inteligent speed assist, etc) și jante aliaj de 18”. Pachetul Sprint primește în plus încărcare fără fir pentru telefon, adaptive cruise control cu funcție de oprire, senzori de parcare față și spate și iluminare interioară ambientală, prețul crescând la 37.400 euro. Dacă vrei să primești standard farurile full LED Matrix adaptive, cu aprindere automată, hayonul cu acționare electrică și iluminare ambientală și în planșa de bord, începe cu Ti. Pachetul Veloce primește suspensiile adaptive Alfa Dual Stage Valve, mult Alcantara în interior (inclusiv pe planșa inferioară de bord) și jante din aliaj de 19”. Prețul cu TVA inclus al acestei versiuni este de 44.400 euro și poate fi configurat exclusiv alături de propulsorul de 160 cp. Pentru prețuri actualizate, intră pe site-ul Alfa Romeo România.
Mașina testată avea configurația limitată „Edizione Speciale”, foarte bogată în dotări. Propulsorul de 1.469 cmc a fost ales în versiunea de 130CP și cuplat cu o transmisie automată cu 7 trepte. Vopseaua care strălucește în fotografii se numește Blu Misano și este un opțional in valoare de 1.114 euro. Alte dotări opționale interesante sunt Pachetul Premium (2.630 euro, include scaune față cu tapițerie din piele, ventilate și reglabile electric pe 8 direcții și sistemul audio Harman/Kardon) și Pachetul Winter (541 euro, include volan, scaune față și duze spălător parbriz încălzite). Ce e și mai fain este că printre dotările standard ale acestei versiuni se regăsesc jantele din aliaj de 20” și etrierele cu 4 pistoane Brembo. Prețul mașinii testate este de 46.779 euro (din care pachetul Edizione Speciale este 41.700 euro și optionalele 5.079 euro).
Dotări opționale interesante pe care aș vrea neapărat să le am pe mașina mea ar fi: sistem de frânare Brembo cu discuri mărite (774 euro, mult prea mari pentru puterea asta, dar arată bine), pachetul Winter și pachetul Premium (detaliate mai sus), pachetul Autonomous Driving L2 (1.624 euro, include senzori parcare față, spate și laterali, cameră video 360 grade, sistem monitorizare unghi mort și oglinzi exterioare electrocromice) și acoperișul acționat electric Command View (1.702 euro). Vopseaua ar trebui să fie Rosso Alfa, Blu Misano sau Verde Montreal (ultimele două fiind opționale, 1.114 euro respectiv 1.624 euro).
Cum e viața în spatele volanului?
Combinația propulsor-cutie este interesantă. Nu este un amestec fără probleme, dar dacă îi înțelegi limitele puteți conviețui foarte bine. Cutia ZF cu 9 trepte cred că ar fi fost mai potrivită, dar nici opțiunea curentă nu este de lepădat. Schimbă treptele lin când este lăsată să decidă singură, iar în modul manual este destul de rapidă, dar nu la fel ca un DSG de la rivalii germani. Motorul termic nu oferă putere semnificativă și are puțin turbo lag sub 3.000 rpm, dar îl ajută intervențiile motorului electric. Propulsorul electric este cel mai activ în tranzitul urban (0-60km/h) și eleganța cu care lucrează mă face curios să testez versiunea PHEV, când va fi disponibilă.
Șasiul este perfect echilibrat (exact 50/50, conform Alfa), chiar distractiv dacă vrei să testezi sportivitatea mașinii. Când treci selectorul DNA în modul Dynamic, deodată propulsorul termic prinde viață și cutia schimbă chiar decent, dar lipsește stimulul auditiv. Aș fi vrut să simt personalitatea Alfa mai bine și în sunetul de sub capotă. Direcția este precisă, chiar puțin dură la manevre pe loc, dar plăcută per total. Frânele Brembo acționează progresiv în modurile Normal și Advanced Efficiency, dar in modul Dynamic devin chiar agresive.
Neașteptat, Tonale este cea mai comodă Alfa condusă de mine până acum. Toate modelele vin standard cu suspensia KONI FSD, cunoscută pentru amestecul sau „magic” între confort general și fermitate atunci când este nevoie. Absoarbe foarte lin șocurile limitatoarelor de viteză sau ale șinelor de tramvai, iar faptul că nu este o suspensie adaptivă vine cu plusul că nu va fi scumpă de înlocuit după ani de uzură. Dacă scoți micul SUV în afara orașului, vei simți suspensia complexă (cum le place inginerilor Alfa, ceva mult prea complicat pentru nivelul meu de expertiză) și diferențialul blocabil electronic lucrând, compensând pentru ca tu să rămâi pe traseu în momentele în care alternativele cu punte fixă ar începe să piardă aderența. Pentru un plus de confort, pornește sistemele de conducere asistată și lasă mașină să te ajute să păstrezi distanța și poziția pe bandă.
O altă surpriză plăcută a fost calitatea antifonarii, care mi se pare la nivel, dacă nu chiar ușor peste cea a rivalilor din grupul Volkswagen. Confortul fonic la viteză de autostradă este comparabil cu cea din clasa compact premium (BMW X1, Audi Q3). Am observat că există bureți de antifonare și în aripile față, cum să nu fie silențioasă? 🙂
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
În interior este vizibil un mic salt calitativ față de Giulia/Stelvio. Materialele folosite sunt interesante la atingere (nici prea tari, nici excesiv de moi) și bordul este sculptat cu forme agresive, moderne și îmbrăcat într-un material care imită pielea. Tot felul de cusături și piese metalice completează aspectul. Singurele zone cu plastice neplăcute sunt în dreptul picioarelor, pe consola centrală. Micul Tonale primește lumini ambientale cu 5 culori (albastru, verde, alb, galben, roșu) doar pe planșa de bord, prin intermediul unui trim translucid cu model simpatic.
Volanul tesit în partea inferioară (preluat de la surorile mai mari) este perfect că formă și textură a materialelor folosite și păstrează butonul de start pe volan. Padelele mari din spatele lui au venit și ele de la Giulia și sunt spectaculoase, chiar dacă nu le vei folosi prea des. Nuca schimbătorului de viteze pare suficient de premium pentru a se încadra în habitaclu fără probleme. Tunelul central este destul de înalt din cauza că ascunde bateria sistemului hibrid, iar comenzile amplasate aici sunt puțin stângace: roata care controlează volumul este amplasată deasupraschimbătorului iar selectorul DNA este poziționat foarte aproape de comenzile de climatizare și trebuie să te întinzi ca să ajungi la el. Probabil nu se așteaptă să fie nevoie să schimbi prea des modul de rulare. Climatizarea păstrează comenzi fizice, ceea ce poate fi un plus sau o dezamăgire in funcție de gusturi.
Scaunele de piele disponibile pe Tonale sunt foarte comode și au multe reglaje electrice pentru a ajunge la poziția optimă. Am fost încântat de funcția de răcire, disponibilă pe ambele scaune din față. Bancheta poate acomoda 3 persoane, iar atâta timp cât nu stai pe locul central, ai spațiu suficient pentru picioare și cap chiar dacă ai 1.90m.
Sistemul de infotainment (preluat de la noul Fiat 500) este modern, ușor de folosit și foarte rapid, iar sincronizarea fără fir cu telefoanele Android se întâmplă fără probleme de fiecare dată când te conectezi. Chiar dacă mașina este dotată cu un încărcător fără fir, ar fi util să ai un cablu la îndemână pentru când vrei să crești autonomia telefonului mai rapid. Am fost la fel de plăcut impresionat de sistemul audio Harman Kardon cu 14 difuzoare ca de fiecare dată când întâlnesc acest nume, având bas la discreție, fără să fie compromisă claritatea.
Unul dintre cele mai cool gadget-uri din mașină este ceasul de bord digital, cu ale sale cadrane inspirate din istoria Alfa. În plus, poți adăuga multe informații pe cadranul central, pentru acces facil, fără să strici aspectul retro. Poți alege unul din cele 3 moduri de afișaj (minimalist, sport și clasic), cu minime diferențe stilistice între modurile DNA ale mașinii.
Ok, dar în condiții reale cum e Alfa Romeo Tonale?
Am preluat mașina cu o medie de 10.6 l/100 km și mi-am propus să o returnez cu un consum mai mic înregistrat pe ceasul de bord. Am reușit să scad la 9.7 l/100 km, măsurând exclusiv urban, pentru 50 km. În afara orașului, viteza dorită influențează semnificativ consumul, de la 6 l/100 km menținând 100 km/h pe cruise control, la 7.5 l/100 km în cazul vitezei de autostradă. Dacă am fi fost in Germania și am fi avut autostrăzi fără limită de viteză, Tonale ar consuma 10.9 l/100 km la 160 km/h. Folosirea răcirii in scaune și setarea sistemului de climatizare pe 19 grade, versus oprirea lor nu modifică semnificativ media de consum, ci cu (+-) 0.2 l/100 km.
Vizibilitatea frontală este bună, cu stâlpii A subțiri și suprafețe vitrate generoase. Forma lunetei, combinată cu tetierele care nu sunt la aceeași înălțime cu bancheta, contribuie la o vizibilitate posterioară redusă. Oarecum ciudat a fost și faptul că „Editione Speciale” nu vine standard cu senzori pentru monitorizarea punctului mort, ci sunt disponibili ca parte a unui pachet opțional.
Dimensiunile (oarecum) compacte îți permit să te strecori ușor prin oraș, străduțele înguste și locurile de parcare mici nu îți vor pune probleme. Portbagajul de 500 litri este suficient pentru majoritatea nevoilor unei familii tinere și este competitiv față de rivalii din segment.
În concluzie?
Tonale este un pas necesar pentru viitorul mărcii Alfa Romeo, deci poți fi sigur că inginerii italieni s-au dat peste cap pentru a face cea mai tehnologizată Alfa de până acum. Putem discuta zile întregi dacă este suficient de sexy pentru a purta sigla milaneză, dar eu cred cu tărie că este un model reușit și că proporțiile sale sunt în egală măsură impunătoare și elegante, așa cum îi stă bine unei italience. Cu un design care evocă modele legendare, precum SZ sau 8C, noul crossover este la locul lui atât lângă o casă modernă din suburbii, cât și lângă un bloc turn în centrul orașului.
Dacă vrei să îți comanzi un Tonale, îți recomand echiparea Ti. Este suficientă pentru a te bucură de un comportament dinamic specific Alfa, fără să sacrifici dotări contemporane. În cazul în care 90% din drumurile tale sunt în oraș, propulsorul mild hybrid cu 130 de cai putere este suficient, dar ți-aș propune să alegi versiunea de 160 cai, cu turbină cu geometrie variabilă. Mai multă putere este binevenită oricând. Versiunea plugin hybrid întârzie, dar va deveni „must buy” după lansare. Rivalii principali oferă putere similară configurației testate, pentru un preț de pornire mai mare: BMW X1 sDrive (FWD) 18i pornește de la 42.213 euro în versiunea cu 136 cp, în timp ce Volvo XC40 Core are prețul de listă de 40.50 euro, pentru 129 cp.
Arata bine, dar are cam putini cai
Suficienti, pentru oras.