fbpx
Search

SsangYong Tivoli

Puține companii au o istorie atât de interesantă și tumultoasă ca SsangYong. Ar putea fi baza unui serial de succes ca Succession, fiind legată de achiziții și parteneriate cu firme precum Daewoo, SAIC, Mahindra, Daimler-Benz sau, mai nou, KG Group. Sunt 70 de ani activi, nu te-ai plictisi deloc privind evoluția celui mai vechi producător auto din Coreea de Sud. Până va dezvolta cineva serialul (sau măcar o carte), poți descoperi câteva repere aici. Important este că în 2024, SsangYong este o companie stabilă, cu un portofoliu de modele în continuă dezvoltare și un renume în segmentul vehiculelor de teren cu tracțiune integrală.

Tivoli, numit după orașul italian din Lazio, este mezinul gamei SsangYong. A fost lansat în 2015 și a primit primul facelift în 2019, cu mici schimbări în exterior și un update tehnologic în interior. Al doilea facelift, apărut în 2023, a revizuit partea frontală cu o bară nouă, mai modernă și sportivă.

Ce specificații are Tivoli?

Modelul Tivoli poate fi configurat cu un singur propulsor: 1.5 GDI, benzină turbo, de 163 cai putere. Prețul de start este de 17.390€, incluzând aici un suport din partea SsangYong de 1.500€. În echiparea standard primești transmisie manuală cu 6 trepte și tracțiune pe puntea față, dar poți alege opțional transmisia automată AISIN (1.600€) și tracțiunea integrală (1.600€).

Printre dotările de siguranță/asistență pe care le primești standard se găsesc controlul deplasării în rampă/pantă, sistemul automat de frânare de urgență, asistent la schimbarea benzii și la păstrarea distanței de siguranță, pilotul automat și sistemul de verificare a presiunii pneurilor, printre altele. Când vine vorba de tehnologie pentru confort, versiunea de bază nu iese prea mult în evidență. Ce mi-a atras mie atenția: computer de bord cu afișaj de 3.5″, oglindă interioară electrocromă, sistemul de climatizare manual, radio 2 DIN cu 6 difuzoare, lumini automate și lumini de zi cu LED. Jantele de oțel de 16″ sunt standard, la fel și culoarea Alb Grand. Orice altă nuanță (Albastru Dandy pare o opțiune interesantă) costă 490€.

Există 4 pachete opționale pe care le poți alege în varii configurații. Trebuie să începi cu Style Plus (1.390€) sau Sport (1.590€). Primești bare amarare negre, volan și scaune față încălzite, senzori parcare spate, sistem multimedia cu ecran tactil de 8″, cameră video marșarier, plus jante aliaj pe 16″ (Style Plus) sau pe 18″ (Sport). Apoi poți adăuga pachetul Tech (tablou de bord LCD de 10.25″, cheie inteligentă, etc) pentru 1.290€, iar peste acesta poți adăuga pachetul LED (faruri full LED, asistent fază lungă, etc) pentru încă 890€.

Versiunea testată are bifate pachetele Sport, Tech și Led, plus cutia automată, sistemul de climatizare automată pe 2 zone și culoarea opțională Argintiu IRON Metallic. Cum adăugând mai multe opțiuni, oferta devine mai bună, costul configurației este de 23.150€ (TVA inclus), din care se scad 1.500€ suport SsangYong.

Tivoli beneficiază de 5 ani garanție, în limita a 100.000 km, plus încă 5 ani garanție extinsă pentru motor, transmisie și turbină, în limita a 150.000 km. Pentru un portbagaj mai generos (720 litri versus 423/395), încă poți alege Tivoli Grand, dar exclusiv în versiunea cu tracțiune față. Facelift-ul curent a fost notat cu 4 stele la testele Euro NCAP.

Cum e viața în spatele volanului?

Începând cu aspectul exteriorului și continuând cu sunetele pe care le scoate pentru orice acțiune faci (de la descuiere, încuiere, la intrarea în habitaclu sau părăsirea lui, plus toate alertele posibile), prima percepție este că Tivoli are un spirit ludic. Este o mașină foarte comunicativă, care vrea să te notifice cu entuziasmul unui copil care descoperă lumea.

Același spirit jucăuș l-am simțit și din partea motorului, care pare că vrea să fie ținut în ture mari. Este un propulsor flexibil, cu suficienți cai, dar îl trage puțin în jos cutia de viteze automată care selectează treptele mai lent decât aș fi dorit. Chiar dacă alegi modul de condus „Sport”, comportamentul dinamic nu se schimbă foarte mult. Direcția este o surpriză plăcută, oferind feedback bun chiar și pe drumuri virajate.

Antifonarea este bună la viteze de croazieră, cred că ajută mult micile artificii de design care schimbă fluxul de aer din jurul oglinzilor laterale și a ștergătoarelor. Utilă este și folosirea pâslei pentru antifonarea aripilor, care ajută mai ales când rulezi la viteze mici pe drumuri pietruite.

Dacă tot am adus vorba de trasee mai puțin modernizate, micul SUV coreean m-a impresionat în testul pe Transbucegi. Am întâlnit drumuri distruse, noroi și zăpadă, iar Tivoli nu a ezitat niciun moment, ducându-ne comod la destinația finală (cabana Colț de rai) și înapoi. Poate a fost puțin mai rigid decât mă așteptam, dar senzația pe care o aveam conducând era că pot ajunge oriunde, fără probleme, chiar dacă mașina testată nu avea sistemul opțional de tracțiune integrală.

Chiar dacă vizibilitatea generală a șoferului este bună, formele evazate ale mașinii m-au făcut să cred că are proporții mult mai mari, necesitând timp de adaptare în trafic sau pentru parcări.

Pe parcursul testului, consumul mediu în oraș a fluctuat între 10 și 10.5 litri / 100 km. Pe autostradă, Tivoli a reușit să obțină valori sub 8l/100 km, în timp ce un regim mixt autostrada, drum european și urcare pe Transbucegi a crescut media spre 10l/100 km.

Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?

Materialele folosite în habitaclu sunt calitative, pentru bugetul și clasa mașinii. Nu te aștepta să vezi metale rare sau plastice fine, mai degrabă materiale dure și câteva inserții moi, ceva mai plăcute, în zonele pe care le atingi des. Dacă plănuiești să te aventurezi în afara drumurilor betonate, este chiar un avantaj folosirea suprafețelor rezistente. Scaunele sunt îmbrăcate în material textil, le lipsește reglajul lombar, dar sunt destul de comode. Poziția la volan este înalta și ai vizibilitate bună în față mulțumită suprafețelor vitrate mari. Șoferul și pasagerul au în jurul lor multe spații de stocare, începând cu spațiile pentru 2 sticle de apă plus buzunarul separat din fiecare portieră. O cotieră generoasă, cu fantă verticală pentru acces ușor, plus două suporturi de pahare în fața ei completează lista spațiilor utile.

Pasagerii din spate au o banchetă comodă, iar plafonul ridicat permite persoanelor înalte să se bucure de mai mult spațiu. Portierele au și aici spațiu pentru câte o sticlă de jumătate de litru și au deschidere largă. Bancheta este poziționată puțin cam sus, nu este o problemă pentru majoritatea scenariilor, dar pentru familiile cu căței înseamnă acces mai greu pentru patruped.

Sistemul de infotainment este rudimentar, nu te aștepta să vină cu prea multe funcții și ecranul are o rezoluție standard definition. El compensează prin compatibilitatea cu Android Auto și Apple CarPlay, care vor prelua grosul funcțiilor pe care chiar le folosești. Camera de marșarier este un plus care ajută cu vizibilitatea posterioară, dar nu este una dintre cele mai clare opțiuni de pe piață.

Ceasul de bord digital are o rezoluție foarte bună și mizează pe simplitate, atât pentru numărul funcțiilor (ai doar consum, distanță, presiune pneuri, sisteme asistență rulare, radio și câteva setări), cât și pentru utilizarea lor. Există chiar și un mod care îți afișează minimul de informații, că să te concentrezi la drum.

Alte tehnologii simple, dar de efect, pe care le-am apreciat sunt încărcătorul wireless pentru telefonul mobil, clima automată cu butoane tactile și volanul încălzit, extrem de util iarnă.

În concluzie?

Dacă ai un buget echilibrat și îți dorești un crossover capabil, cu tracțiune integrală și dotări moderne, SsangYong Tivoli este alegerea perfectă. Primești un SUV mic cu personalitate mare, căruia nu îi este teamă să se murdărească, partenerul ideal pentru excursii de weekend la munte sau la mare. Raportul calitate/preț este extrem de competitiv, dar vârsta platformei se vede în tehnologie sau confort. Mai lung cu 25cm, dar cu sistem de infotainment modern și ceas de bord digital care preia navigația din Android Auto/ Apple CarPlay, SsangYong Korando merită testat și el. Segmentul din care face parte Tivoli este unul generos, cu opțiuni precum Dacia Duster, MG ZS, Opel Mokka sau Suzuki Vitara. Dacă bugetul nu este o problema și dorești o mașină puțin mai mare, încearcă și Alfa Romeo Tonale.

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
Continut © subTURAT 2024.
Close