Istorie model
Pe fondul rationalizarii carburantului impus de Criza Suezului, aparitia unui automobil cu dimensiuni reduse si eficienta sporita era o necesitate. Primul pas a fost facut de British Motor Corporation, care au dezvoltat o formula ce avea sa fie asimilata de aproape toti producatorii mari: motor amplasat transversal, angrenand doar rotile fata. Pachetul complet urma sa poate numele Mini, de la abrevierea adjectivului latin „minimus”.
Lansat in 1959, Mk 1 a devenit un simbol al anilor ’60, vanzandu-se mai mult de 1.190.000 unitati pana la venirea succesorului sau, Mk 2, 8 ani mai tarziu. Diverse mici imbunatatiri sau retusuri au fost aduse modelului pana in Octombrie 2000, cand a incetat productia.
Incepand cu anul 1994, drepturile asupra numelui Mini au fost cumparate de BMW, dar primul model dezvoltat exclusiv de companie a aparut in 2001 si a fost disponibil in trei noi variante: One, Cooper si Cooper S, plus numeroase optiuni de personalizare. Spre sfarsitul anului 2006 a fost lansata a doua generatie a noului hatch, care a pastrat un design similar dar a adaugat mai multa tehnologie sub ambalajul cochet. Pe aceasta platforma au fost dezvoltate alaturi de hatchback, un break (Clubman), o decapotabila, un model Coupe si un Roadster.
A treia generatie MINI, lansata in 2013, poate fi comandata cu aceleasi pachete de echipare, dar castiga posibilitatea de a fi selectata cu inca 2 usi (MINI 5-door). Forma iconica poate fi recunoscuta usor, dar liniile au fost indulcite si alungite, pentru a spori atat siguranta pietonilor, cat si confortul pasagerilor.
Informatii tehnice
Strumful testat de noi poarta nuanta Electric Blue metallic (526€). In varianta de baza, pretul porneste de la 17.050€, dar optionale precum jante de aliaj pe 16″, oglinzi cu efect anti-orbire, senzori parcare PDC spate si Cruise Control cu functia de adaptare a vitezei in functie de inclinare sau MINI Connected, sistemul de infotainment, adauga inca 7.062€ configuratiei standard. Pe lista mai sus mentionata se afla si pachetul Pepper, pe care va recomand sa nu uitati sa il bifati daca alegeti un MINI One, pentru a adauga o pata de culoare interiorului (contine pachetul de lumini si MINI Excitement – luminile ambientale din jurul consolei centrale), alaturi de dotari pentru confort (climatizarea automata) si luminile de ceata.
Propulsorul de 1198cmc dezvolta 75CP si 150Nm, promitand un consum mic de carburant pentru a compensa lipsa de putere. Producatorul declara un consum mixt de 5,2 l/100 km, dar in viata reala se apropie de 6 l/100 km. Pentru o persoana care nu se grabeste nicaieri, motorizarea va fi suficienta. Mini One poate fi configurat alaturi de alte 2 propulsoare, unul pe benzina (102CP) iar altul diesel (95CP). Pentru mai multa putere, incercati echiparile Cooper sau John Cooper Works.
Experienta la bord
Acum un an, asteptam emotionat pe o banca din Cluj sa apara un Mini. Dupa cateva minute (care au parut ore), l-am zarit: mic, verde, grabit sa ne cunoastem. El a atins griul asfaltului pentru prima oara in 1989 si asta insemna ca cei 44 de cai pe care ii aveam la dispozitie nu mai erau in forma maxima, dar pentru mine nu a contat acest detaliu. M-am rasfatat cu un cocktail de sunete si vibratii, in timp ce volanul imi permitea sa fiu una cu rotile. Micul bulldog britanic nu a avut niciodata nevoie de multa putere pentru a pune un zambet pe fata soferului.
Revenim in 2016. MINI-ul din fata mea a crescut in dimensiuni, s-a maturizat ca forma si este perfect adaptat tehnologic vremurilor. Extrem de diferit, dar cumva, indeajuns de asemanator bunicului sau (descris mai sus) pentru a putea fi comparati. Pentru inceput, motorul nu este nici mult mai mare, nici mult mai puternic, dar alaturi de sasiul calibrat perfect reuseste sa imi trezeasca acelasi zambet in timpul slalomului prin trafic. Forma iconica nu s-a schimbat nici ea, doar au fost cizelate anumite zone pentru a schimba alura inocenta cu una moderna, high-tech.
Incercand sa ii definesc personalitatea One-ului, m-am lovit de o dihotomie: strumful este un gentleman rafinat, dar si un pustan petrecaret. Permiteti-mi sa detaliez aceste doua laturi, pe rand.
Sacoul elegant.
Imediat ce deschizi usa, observi materiale de foarte buna calitate in habitaclu. Plasticele de pe bord sunt placute la atingere, volanul este imbracat intr-o piele moale, interesanta, iar butoanele din jur au o forma clasica si finisare metalica. Interesul meu a fost captat, insa, de scaunele imbracate in stofa si imitatie de piele, extrem de elegante si comode!
Rafinamentul se extinde si in comportamentul componentelor mecanice. Suspensia absoarbe lin chiar si socurile produse de o alee pietruita, dar lucrand alaturi de motor si directie ofera o experienta surprinzatoare: legendarul comportament de kart nu a disparut cu varsta. Amintind din nou propulsorul de 75CP trebuie sa mentionez ca in ciuda performantelor modeste, accelerarea este fluida iar sunetul la ture inalte este indeajuns de grav incat sa te convinga ca de fapt conduci un Cooper S.
Vesta moderna.
Designul exterior este extrem de funky, mai ales cand One isi exprima starile interioare prin intermediul interjectiilor scrise pe oglinzile laterale: Vrooarr si Vroooom. Interiorul, pe o parte atat de serios, capata emotie datorita pachetului de lumini interioare: in jurul butonului start-stop pulseaza o lumina rosie, care iti aminteste ca aici se afla inima masinii, luminile din jurul consolei centrale interactioneaza cu tine in functie de comenzile date si se schimba total pentru a te alerta in caz de pericol, iar MINI Connect te tine conectat la platformele sociale preferate sau iti controleaza Go Pro-ul de la distanta. Aplicatii precum Sports Instruments sau Forcemeter te fac sa uiti ce motorizare conduci.
Portbagajul, asemenea oricarui tanar contemporan, este adaptat calatoriilor scurte. La fel de ingramadite sunt si locurile spate, dar pentru a rezolva aceasta problema exista varianta in 5 usi.
Pana recent, One era veriga slaba a gamei MINI, dar noul model este mai cochet, mai mare si mai eficient, fara sa compromita manevrabilitatea specifica. Cu o lista de dotari standard aproape identica cu cea a versiunii Cooper, cea mai grea decizie de luat ramane cea a personalizarii si configurarii listei de optionale.
Note
Finisarile premium
Manevrabilitatea excelenta
Luminile interioare si multiplele gadgeturi
Lipsa sistemului start-stop
Puterea mica dezvoltata de motor
Nota finala: 8/10
[stextbox id=”warning” color=”FFFFFF” ccolor=”FFFFFF” bgcolor=”0a58d6″ cbgcolor=”0a58d6″ bgcolorto=”0a58d6″ cbgcolorto=”0a58d6″]Multumim MINI Romania pentru facilitarea testarii![/stextbox]