Într-o perioadă în care mașinile creșteau în dimensiune, grupul Daimler a mers împotriva curentului și a lansat modelul fortwo, numit așa pentru că acomoda fix 2 oameni. Dezvoltat inițial alături de Swatch (de aici și numele mărcii, Swatch Mercedes ART) ca un model electric sau hibrid, produsul final nu a putut acomoda din prima propulsoare atât de complexe. Disponibilă în 1998 cu motorizări pe benzină sau diesel, conectate la o cutie manuală robotizată, citadina a fost un succes imediat.
Generația curentă, lansată în 2014, a fost dezvoltată alături de Renault și o recunoști imediat ca fiind smart datorită liniilor deja iconice. Modelul fortwo și-a păstrat dimensiunile aproape neschimbate, dar acum împarte platforma cu forfour, un model cu 5 uși (puțin mai lung, 3,5m versus 2,6m). Arhitectura platformei a rămas și ea similară, cu motoare mici dar sprintene, amplasate după puntea spate. Versiunea propulsată exclusiv electric, numită „electric drive„, a fost redenumită „EQ fortwo” în 2018, pentru a se alinia cu denumirile gamei electrice Mercedes.
Ce specificații are EQ fortwo?
Mașina testată are echiparea standard, deci dotările prezente nu vor ieși prea mult în evidență. Micuța citadină vine cu jante de tablă pe 15″, oglinzi laterale cu reglaj manual, geamuri electrice (fără funcție confort), interior din material textil, radio cu suport Bluetooth, climă automată și tempomat. Culoarea este Argintiu Cool, cu Tridion in culoare Gri Titania mat. Este disponibilă o singură motorizare, care dezvoltă 82 cai putere și 160 Nm, iar bateria este de 17,6 kWh. Poți cumpără chiar acum o configurație similară celei testate, cu preț de listă 25.289 €, TVA inclus. Autoklass oferă discount special 6.219 €, iar cu suportul Rabla Plus poți economisi încă 5.100 €, scăzând prețul la 13.970 €.
Dacă ai fi ales linia de echipare „passion„, primeai și jante de aliaj de 15″, ceas de bord color de 3,5″, volan de piele cu control multimedia, oglinzi laterale cu reglaj electric și mânere interioare cromate. Pentru jante de 16” și pedalier sport puteai bifa „pulse„, iar pentru tapițerie de piele și încălzire în scaune, „prime„.
Deasupra fiecărei linii de echipare puteai adaugă și un pachet de dotări. „plus” adaugă reglaje suplimentare scaunului șoferului și coloanei de direcție, torpedou cu cheie și jante de aliaj de 15″. „advanced” plusa cu senzori de parcare, sistem multimedia și cotieră față rabatabilă, iar „premium” câștiga și trapă panoramică. Pentru cei care își doresc cea mai bună lumină, un fortwo cu pachetul „exclusive” este fix ce trebuie: faruri și stopuri full LED, iluminat ambiental în habitaclu, plus trapă panoramică și sistemul multimedia. Pasionații de tuning puteau adăuga accesorii BRABUS (jante, spoilere, praguri) începând cu linia de echipare „pulse„.
Modelul fortwo nu se mai fabrică, dar încă există destul de multe unități în stocul dealerilor. Dacă ai noroc, poți găsi un model echipat cu sistem audio JBL cu aplificator cu 6 canale și 8 boxe, cu pachetul „climatizare” (extra izolare pe uși și bord, volan și scaune încălzite) sau cu elemente decorative cu aspect de carbon. Eu aș alege un fortwo cabrio, cu linie de echipare „prime” și pachetele „plus„, „exclusive” și „climatizare„, cu un cost total de 22.357 € (după discount Autoklass de 7.743 € și suport Rabla Plus). Este disponibil chiar acum unul cu panouri Gri Titania mate si Tridion Gri Graphite mat.
Cum e viața în spatele volanului?
Micul fortwo este foarte agil, când nu mergi în modul Eco. Fiind scurt, te poți strecura ușor în trafic și direcția este ca de kart. Te poți distra conducându-l, cât timp nu încerci să reproduci scene din Fast and Furious. Devine ușor instabil dacă încerci să îl bruschezi la viteze mari, dar e normal având cauciucuri subțiri pe ambele punți (165/65 pe față, 185/60 pe spate). Întoarcerile pe loc sunt o plăcere, mașina având cerc bracaj de 7,3 metri. Pentru un plus de autonomie, trebuie neapărat să folosești modul Eco. Îți blochează puterea la jumătate și regenerarea pe frânare devine ușor mai agresivă, dar și consumul de curent scade vizibil.
Chiar dacă 80 de cai putere par puțini, din smart nu se simt așa. Motorul electric livrează instant puterea, iar greutatea scăzută și amplasarea motorului contribuie la un comportament dinamic sportiv. Vei surprinde câteva mașini la semafor cu sprintul 0-60 km/h în 4.9 secunde. Frânele sunt plăcute, răspund ferm atunci când este cazul.
Producătorul declară o autonomie de până la 160 km, dar eu nu am reușit să parcurg mai mult de 110 km în timpul testului, consumând 98% din curentul din baterie. Partea bună este că încărcarea folosind o stație de 22 kWh a fost rapidă (timp oficial de încărcare de la 10% la 80% este de 40 minute, dar rezultatele pot varia în funcție de condițiile meteo/stație), dar partea mai puțin plăcută este că EQ fortwo folosește conector Type 2, iar in timpul testului acesta ori lipsea complet de la stațiile întâlnite, ori era stricat.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Cum povesteam mai devreme, fiind echiparea standard nu vei găsi prea multe tehnologii aici. Lipsesc senzorii de lumină, ploaie și parcare. Situațiile în care ai avea nevoie de ajutor pentru a parca sunt limitate, ce vezi întorcând capul este fix unde se termină mașina.
Sistemul audio nu își propune să exceleze, este pur funcțional și își face treaba bine. Poți asculta muzică de pe aplicația preferată de streaming, dacă te-ai plictisit de posturile radio din zona ta. Design-ul climatizarii automate este foarte simpatic, cu temperatura dispusă orizontal și aspect retro. Sistemul reduce temperatura din habitaclu destul de rapid, nu am ce să îi reproșez.
Habitaclul este plin de materiale dure, dar calitative și este antifonat destul de ok la viteze de oraș. Nu am avut ocazia să testez modelul pe autostradă, dar estimez că nu ar fi în elementul lui acolo. Mă bucur să văd că plasticele negre lucioase nu sunt folosite excesiv, apărând doar pe sistemele multimedia și de climatizare, schimbător și volan. Dacă ai posibilitatea, caută o versiune de fortwo care să aibă volanul îmbrăcat în piele. Cel standard este din plastic, nu este deal breaker, dar nici cel mai plăcut și vei avea contact cu el de fiecare dată când folosești mașina.
Pentru o mașină mică, găsești destul de multe spații de stocare: în portiere ai spațiu pentru sticle de 500ml, sunt două suporturi de pahare în consolă și unul între scaune și ai un mini torpedou în dreptul pasagerului. Portbagajul este fix în spatele scaunelor și poate acomoda lejer două valize de 10kg și rămâne spațiu și pentru cablurile de încărcare. Portbagajul frontal se deschide doar pentru acces la rezervoarele pentru lichide. Am apreciat suportul de telefon din fața frânei de mână și suporții de ochelari de deasupra geamurilor laterale.
În concluzie?
smart EQ fortwo este alegerea perfectă pentru cei care folosesc des mașina în oraș, dar vor să se și distreze în timpul navetei. Într-un segment cu multe opțiuni, fortwo este cea mai compactă alegere, iar motorul electric te scapă de zgomotele pe care le-ai fi auzit dacă împărțeai habitaclul cu un propulsor termic. Un plus unic este că poți parca oriunde și oricum. În ciuda dimensiunilor reduse, habitaclul are suficiente spații de stocare și un portbagaj mai mult decât generos pentru majoritatea drumurilor in oraș. În echiparea standard vei avea la îndemână dotările minim necesare pentru orice mașină modernă, dar dacă te grăbești, încă poți găsi echipări superioare la dealer, cu tot ce ai avea nevoie pentru o experiență comodă.
Chiar dacă fortwo nu are rivali direcți în categoria micro (automobile sub 3 metri lungime), cei mai apropiați competitori ar fi Dacia Spring (de la 16.900 €), Fiat 500 (de la 33.000 €) sau noul Renault 5 (de la 30.750 €). Cu aceleași dimensiuni găsești doar cvadricicluri: Microlino 2.0 sau Citroen Ami/Fiat Topolino (aproximativ 10.000 €).
Toate variantele smart fortwo au obținut 4 stele la testele Euro NCAP. Vei primi standard 7 airbag-uri (frontal șofer și însoțitor, genunchi șofer, laterale cap și piept) și asistență activă pentru frânare. Garanția pentru baterie este de 8 ani sau 100.000 km.