Search

Leapmotor C10 REEV

Leapmotor este unul dintre numele noi care încearcă să devina o prezenta puternica in Europa. Brandul chinez, fondat în 2015, își propune să aducă tehnologia electrică la un nivel accesibil, dar fără compromisuri la capitolul calitate, design sau performanță. În 2023, compania a intrat într-un parteneriat strategic cu Stellantis (grupul din spatele mărcilor Peugeot, Citroën, Jeep sau Alfa Romeo), semn că Leapmotor este un brand cu ambiții globale și suport solid în spate.

Primul meu contact cu marca a fost prin intermediul Leapmotor T03, o citadină electrică pe care am considerat-o aproape perfectă pentru oraș: mică, eficientă și surprinzător de plăcut de condus. La polul opus, din punct de vedere al dimensiunii, se află C10, primul SUV mare din portofoliul european. C10 vine cu un design curat, un interior minimalist și o abordare modernă a tehnologiei, fie cu propulsoare 100% electrice, fie cu versiunea REEV (Range Extender Electric Vehicle) din testul curent.

Ce specificații are Leapmotor C10?

Leapmotor C10 REEV este disponibil în două niveluri de echipare, Style (de la 41.900 € cu TVA) și Design (de la 43.900 € cu TVA). Clienții pot alege între cinci culori exterioare și două combinații cromatice pentru interior, ambele cu o abordare elegantă și modernă.

Chiar din versiunea de bază, Style, modelul oferă un pachet complet de echipamente standard: climatizare automată pe două zone, pompă de căldură, faruri LED, scaune reglabile electric, cheie NFC, sistem de camere 360°, sistem audio cu 12 difuzoare, plafon panoramic, instrumentar de bord digital de 10,25”, ecran multimedia central de 14,6”, conectivitate Wi-Fi, jante din aliaj de 18” și un set complet de sisteme de asistență L2 ADAS cu 12 senzori. Versiunea superioară, Design, adaugă un plus de rafinament și confort: stopuri LED pe toată lățimea cu animație, geamuri spate fumurii, volan încălzit, iluminare ambientală configurabilă, tapițerie din piele ecologică certificată OEKO-TEX, scaune față încălzite și ventilate, hayon acționat electric și jante de aliaj de 20”.

Mașina testata este versiunea Design, cu exterior Canopy Grey (+ 750 €) si interior Midnight Aurora. Configurația ideala pentru mine ar fi aceeași versiune, dar exterior Jade Green si interior Criello Brown.

Cum e viața în spatele volanului?

Ca mașină de oraș, e surprinzător de agilă. Nu-i simți greutatea, probabil și datorită motorului amplasat pe puntea spate care îi dă un mic plus de senzație sportivă. Dacă accelerezi prea brusc într-o curbă, poate să supra vireze, dar sistemele de stabilitate intervin imediat și nu e niciun pericol. Direcția e ușoară, plăcută, dar reacționează repede când trebuie să eviți un obstacol. Totuși, la cei 4,74 metri lungime, nu e o mașină mică, iar asta se simte mai ales când cauți loc de parcare. Există opțiuni mai compacte în gama producătorului, dar dacă ai nevoie de un SUV de dimensiunile astea, știi deja la ce te înhami.

Suspensia e clar calibrată pentru confort, nu sportivitate. Peste linii de tramvai, piatră cubică sau denivelări, mașina rămâne plăcută. Nu doar că nu simți vibrațiile, dar nici nu le auzi. Dinamica la condus e una clasică pentru un SUV: simți că centrul de greutate mai sus, iar în viraje sau manevre bruște mașina preferă confortul în locul agilității. Nu te uita la ea ca un rival de Lamborghini Urus ca putere sau al unei Alfa Romeo Stelvio ca plăcere a șofatului. Vizibilitatea e bună în față, cu montanți subțiri, însă montantul B e gros, iar în spate lungimea mașinii te poate dezavantaja. Din fericire, sistemul de camere 360 e excelent: imagine clară, proiecție corectă, iar camera laterală e perfectă pentru parcat lângă bordură. Oglinzile laterale sunt mari și oferă o vizibilitate foarte bună.

Motorul electric nu are mulți cai (212 CP, 320 Nm), dar se simte mai puternic decât te-ai aștepta. Accelerează bine și după 130 km/h și oferă o senzație constantă de flexibilitate. Caroseria ar fi beneficiat totuși de un motor ceva mai potent, poate chiar o versiune cu cate un motor pe fiecare punte, unul în locul actualului motor termic (1.5 aspirat) folosit doar pentru a încărca bateria, la nevoie. Acesta din urmă este în general silențios, deși peste 2000 rpm începe să fie mult mai sesizabil, fără să devină deranjant.

Setările de condus influențează accelerația, frâna regenerativă și duritatea direcției. Ai la dispoziție modurile Comfort, Sport și unul personalizat, plus opțiuni pentru rulare exclusiv electrică (EV și EV+), pentru consum mixt, dar prioritar de carburant (Fuel), respectiv Power+, recomandat la drum lung sau când bateria este descărcată. În Sport, C10 devine mai vioaie: accelerația răspunde rapid, direcția se întărește și totul pare un pic mai implicat. Nu se transformă într-un SUV de mii de cai, dar în oraș oferă acel mic plus de energie care o face plăcută. În Comfort e liniștită și relaxată, dar are resurse disponibile când ai nevoie. Cel mai mult am folosit modul Comfort.

Sistemul de cruise control adaptiv e un pic ciudat la activare: trebuie să selectezi din nou modul Drive după ce deja ești în Drive. În rest, funcționează bine, menține viteza constant fără ezitări. Nu are funcții avansate precum schimbarea automata a benzii, dar e simplu și consecvent. Lane Assist-ul, în schimb, pare destul de agresiv la corecturi la început, însă după o perioadă te obișnuiești cu el. Sau el cu tine. Sistemul de frânare automată de urgență e discret și echilibrat, nu te sperie cu alerte false.

Pe autostradă, consumul exclusiv electric e de 23 kWh/100 km. E o mașină tăcută, dar nu excelează la 130 km/h, unde zgomotul ambiental e puțin peste așteptări pentru bugetul ei. La 90 km/h, consumul scade la 16 kWh/100 km, iar liniștea din habitaclu e remarcabilă. În oraș, rulând în modul Fuel (cu motorul termic pornind ocazional doar pentru a încărca bateria), media obținută pe 50 km a fost de 7 l/100 km benzină și 17,5 kWh/100 km energie electrică. Din cei 50 de km, 19 km au fost parcurși exclusiv electric. Conform producătorului, dacă pornești cu bateria (de 28,4 kWh) și rezervorul (50 litri) pline, poți obține până la 1.000 kilometri de autonomie.

Interiorul cum e?

Interiorul C10-lui este desenat cu minimalism în gând. Toate funcțiile sunt concentrate pe ecranul multimedia central, cu doar câteva butoane fizice păstrate pe volan. Bordul are un design curat, aerisit, iar grilele de ventilație sunt ascunse subtil pe mijloc, pot fi controlate digital și includ chiar un mod „Air Sweep”, în care fluxul de aer se mișcă automat stânga-dreapta pentru o distribuție mai uniformă. Lipsa butoanelor îți ia un pic să te obișnuiești, dar după ce îți setezi preferințele, interfața devine logică și plăcută de folosit.

Materialele sunt surprinzător de bune. Chiar și acolo unde există plastic dur, finisarea e bună și dă impresia unui material mai special. Zonele de contact sunt acoperite fie cu textile plăcute, fie cu imitație de piele, iar în ansamblu totul arată și se simte mai scump decât te-ai aștepta.

Volanul are un design aproape hexagonal, îmbrăcat în piele sintetică de calitate, cu inserții care imită aluminiul. E plăcut la atingere și minimalist în funcții, dar practic. Pe partea stângă ai butonul pentru blocarea și deblocarea ușilor, un buton multifuncțional configurabil (în mașina testată activa camera 360) și rotița pentru controlul cruise control-ului adaptiv. În dreapta, comenzile sunt în oglindă: control pentru volum și piese, asistentul vocal și un buton pentru schimbarea informațiilor din display-ul digital de bord.

Iluminarea ambientală acoperă toată cabina din C10. Baghete de lumină LED sunt ascunse de-a lungul bordului si pe uși, inclusiv în spate. Poți alege o culoare statică, una care pulsează sau un ciclu complet de schimbare automată, în funcție de preferințe. Mie mi s-a părut prea încărcat modul din urma, prefer o culoare statică, fină.

Scaunele sunt o surpriză comoda: moi cât trebuie, dar nu exagerat de pufoase. Tapițeria sintetică OEKO-TEX Standard 100 e fină și plăcută la atingere, iar scaunele față sunt pregătite pentru orice anotimp oferind atât încălzire, cât și ventilație. Bancheta spate e fixă, dar comodă, cu mult spațiu pentru genunchi și cap. Portierele lungi contribuie la confort, iar finisajele din spate sunt la același nivel ca în față, fără compromisuri vizibile.

Spațiile de depozitare sunt gândite practic. Fiecare portieră are buzunare mari, consola centrală oferă un spațiu sub zona dedicata pentru telefonul mobil, două suporturi de pahare și o cotieră adâncă, iar torpedoul e de dimensiune medie, suficient pentru acte și câteva accesorii. În spate, există alte două suporturi pentru pahare, buzunare pe spătarele scaunelor și spații pentru sticle de 0,5 l în portiere. Portbagajul are 435 litri, este plat și ușor de folosit. Nu are compartimente ascunse, dar oferă suficient volum pentru bagajele unei familii întregi, fără efort.

Plafonul panoramic e imens și spectaculos, tratat împotriva razelor UV astfel încât să nu te deranjeze soarele. Singurul minus al suprafețelor vitrate e că geamurile laterale nu au același tratament, iar în zilele însorite se simte diferența. Un alt detaliu ciudat e lipsa unui buton clasic de Start/Stop. Mașina pornește automat atunci când așezi cartela pe spațiul pentru telefon și apeși pedala de frână, o soluție modernă, dar cu care trebuie să te obișnuiești.

Cum stă cu tehnologia?

Instrumentarul de bord digital este foarte luminos și clar, afișând toate informațiile esențiale pentru șofer. Structurat în trei zone, panoul oferă în stânga detalii despre modul de condus, viteza curentă și pictograme pentru diverse funcții. În mijloc se află ecranul dedicat asistenței la condus, care afișează benzile drumului și mașinile din jur. Un detaliu plăcut: pictograma mașinii nu este mereu centrată, ci se poziționează în funcție de locul tău real pe bandă, oferind o reprezentare autentică a drumului. În dreapta, zona multifuncțională permite trecerea rapidă între informațiile despre consum, indicațiile navigației integrate sau detalii despre piesa audio redată în acel moment. Avertizarea pentru unghiul mort semnalizează atât în oglinzile laterale, cât și pe ecranul digital.

Ecranul multimedia central are un format lat, o rezoluție bună și o luminozitate ridicată. Nu poate fi rotit în format portret, însă interfața este intuitivă și ușor de navigat. Pe ecranul principal găsești o imagine de fundal personalizabilă și scurtături către funcțiile cele mai folosite: navigația integrată, multimedia, istoricul de încărcare, controlul telefonului, dar și aplicații utile precum camera 360°, climatizarea, încălzirea și ventilarea scaunelor sau reglajul volumului. Tot pe acest ecran ajungi la setările pentru lumina ambientală și exterioară, pentru încărcare, pentru modurile de condus și pentru sistemele de asistență la șofat. Sistemul audio surprinde prin claritate și separarea corectă a vocilor și instrumentelor. Singurul minus notabil: lipsa compatibilității cu Android Auto și Apple CarPlay.

Conectivitatea mașinii, însă, este modern gândită. Modelul poate fi controlat și monitorizat de la distanță prin aplicația dedicată, de unde poți descuia, încuia sau verifica statusul în timp real. Alternativ, poți folosi cardul NFC, deși locul de scanare este mai puțin intuitiv, fiind ascuns pe carcasa oglinzii șoferului.

Un detaliu inedit al C10-lui este „Nap Mode”, un mod special de relaxare care transformă habitaclul într-un mic sanctuar de liniște. Pentru 20 de minute, sistemul declanșează un ambient sonor inspirat din natură (ploaie, valuri, pădure) și lasă scaunul pe spate, oferindu-ți o pauză reală de la drum. După câteva teste, am descoperit și punctul optim pentru încărcarea wireless a telefonului, după ce primii kilometri am crezut ca nu este disponibil.

Concluzii Leapmotor C10

După perioada de test, e greu să privesc Leapmotor C10 REEV altfel decât ca pe un grand tourer de familie. Este genul de mașină în care poți urca copiii, câinele și toate bagajele lor și să pleci fără griji până la Disneyland Paris, cel puțin fără stres legat de autonomie. Te bucuri de rularea 100% electrică pe tot parcursul călătoriei, iar atunci când drumul se lungește, poți alimenta rezervorul în câteva minute și continui fără emoții, cu emisii reduse și o liniște surprinzătoare sub capotă.

Piața nu abundă în rivali direcți cu sisteme hibride de tip range extender. Printre cele mai apropiate alternative se numără Nissan X-Trail e-Power, de la 42.390 €, cu un motor turbo de 1.5 litri folosit exclusiv ca generator și un propulsor electric de 201 CP pe puntea față. Exista o versiune cu tracțiune integrală, cu un al doilea motor electric pe spate, pornind de la 43.990 €, și poate fi configurată chiar și cu 7 locuri. Mazda MX-30 R-EV, deși nu mai este disponibilă oficial în România, rămâne o alternativă interesantă în alte piețe europene. În Franța, de exemplu, pornește de la 38.250 €, oferind un sistem simplu, dar cu un detaliu legendar sub capota: motorul rotativ Wankel ca generator.

Leapmotor C10 este disponibil prin rețeaua AutoItalia, cu o garanție de 4 ani sau 100.000 km, respectiv 8 ani sau 160.000 km pentru baterie. Modelul a obținut 5 stele în testele Euro NCAP, confirmând că nu e doar eficient și practic, ci și sigur pentru întreaga familie.

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
Continut © subTURAT 2024.
Close