Istorie model
Mezinul gamei crossover a francezilor de la Renault a fost prezentat publicului in cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2013, purtand numele unui concept care l-a precedat cu 2 ani. Bazat pe platforma fratiorului de brand, Clio, noul Captur pastreaza liniile sportive si dimensiunile potrivite pentru mediul urban dar adauga o doza suplimentara de stil, gratie pachetelor variate de personalizare interioara sau exterioara.
In functie de nevoile unor piete, modelul a primit usoare restilizari (Coreea de Sud) sau chiar retehnologizari complete (Renault Kaptur, echipabil in Rusia alaturi de un sistem de tractiune integrala).
Anul 2016 a confirmat calitatile micului crossover, acesta primind premiul “Cea mai bine cotata masina” din partea site-ului Honest John. Votantii au apreciat aspectele practice si consumul redus.
Informatii tehnice
Mica frantuzoaica testata de noi a venit echipata cu pachetul INTENS (varful de gama) si motorizarea 1.5 Energy dCi 110 cuplata unei cutii manuale cu 6 trepte. Configuratia aceasta porneste de la 17650€ (TVA inclus), la care s-au adaugat de pe lista optionalelor culoarea BI-TON Brun Cappucino cu plafon Noir Etoile (390€) si jantele de aliaj diamantate pe 17″ (100€). Printre detaliile standard care ies in evidenta se numara aerul conditionat cu reglare automata, acces si demaraj fara atingere prin card sau sistemul multimedia Media Nav si tapiteria detasabila Zip Collection (in cazul de fata Beige Cendre) ajuta la definirea unei tuse personale asupra interiorului. Va recomandam sa alegeti de pe lista si asistenta video la parcarea cu spatele, combinata in pachet cu oglinzile rabatabile, pentru 290€.
Alte doua versiuni care pot fi selectate sunt LIFE (echiparea de baza, pornind de la 12900E), unde primiti standard dotari precum aerul conditionat cu reglare manuala, radio CD cu MP3, Cruise Control si Stop&Start, sau ZEN (pornind de la 14050€), care adauga faruri de zi cu LED, accesul si demarajul cu functia “Maini libere” si volanul imbracat in piele. Captur poate fi configurat cu 2 optiuni consumatoare de benzina, TCe 120 (+ cutie automata EDC) si Energy TCe 90 (cutie manuala) sau 2 motorizari pe motorina, Energy dCi 110 (cutie manuala) si dCi 90 (EDC sau manual).
Renault propune in fiecare luna o configuratie fixa, cu pret special. Pana la finalul lunii septembrie (2016), Captur Life propulsat de motorul Energy TCe 90 este disponibil pentru 10550€ (TVA inclus, prin programul Rabla).
Experienta la bord
Bucataria frantuzeasca nu este pentru oricine. Picioare de broasca, melci sau foie gras, specialitati foarte apreciate de localnici sunt imediat respinse de alte popoare pentru ca sunt prea… diferite. Sigur, din cand in cand mai apare un amestec savurat international, de exemplu – Ratatouille, care ne ajuta sa uitam pentru cateva zile ce gusturi ciudate se ascund in hexagon. Pentru Renault, cel mai sigur preparat a fost mereu Clio, cu al sau design conservator si pachete de dotari usor de digerat.
Ei, iata ca francezii au inceput sa experimenteze in zona fusion-cuisine, asezonand ce a fost deja dovedit pe Clio cu noi arome, mult mai urbane. Dupa cateva luni in cuptor, la o temperatura potrivita, a aparut Captur. Cu un aspect funky si usor picant se incadreaza perfect in gama producatorului.
Ce m-a interesat pe mine sa aflu, insa, este daca o tocanita reincalzita in care s-au adaugat cateva noi ingrediente este mai buna decat originalul sau devine fada rapid. Incep cu elementele comune intre cele doua. Interiorul este aproape integral preluat de pe Clio. Volanul lucios este magnet de amprente, dar reuseste sa alimenteze un cerc vicios: curat, arata perfect, insa este prea obositor sa il sterg constant, asa ca prefer o optiune mata. Dar ce bine arata si asa, lucios, totusi… Sistemul de navigatie, climatizarea automata si butoanele din jurul soferului sunt la fel, preluate de la surioara mai mica, dar nu il vad neaparat ca fiind un lucru rau.
Daca nu ar fi existat tapiteria scaunelor cu design specific (si fermoar), as fi putut baga mana in foc ca odata ce pasesc in habitaclu ma teleportez intr-un Clio. Ah, mai este si torpedoul-sertar in care imi puneam cele doua aparate foto si tot ramanea loc pentru inca un obiectiv. Interiorul nu vrea sa te convinga ca te-ai urcat intr-un SUV de lux, este chiar destul de sincer cu tine. Plasticele prea dure sau prea moi, butoanele zgomotoase si materialele textile fara pretentii sunt peste tot in jurul tau, dar acceptarea lor tine de gustul personal.
Atmosfera devine si mai boema imediat ce pui mana pe volan si pornesti la drum. Motorul diesel deja consacrat este prezent in cea mai rafinata forma a sa, dar in ciuda performantelor suficiente pentru deplasarile cotidiene, acesta nu reuseste sa se distanteze de menirea sa si ramane un propulsor specializat in reducerea consumului. Cutia are treptele bine etajate si fanii marcii vor putea recunoaste un element comun cu sportiva familiei, Megane RS, mai exact nuca din aluminiu a schimbatorului manual. Totusi, micutul Captur mai trebuie sa se rumeneasca putin in cuptorul baietilor din Dieppe inainte sa fie confundat cu un Nissan Juke Nismo. Directia este moale, dar iertatoare si suspensiile lucreaza de zor la absorbirea imperfectiunilor din asfalt. Contrar asteptarilor, habitaclul este decent antifonat, dar tot nu reuseste sa izoleze complet sunetul specific al motorului diesel. Sistemul multimedia nu iti va capta atentia pentru prea mult timp, principalele sale functii fiind navigarea si controlarea muzicii. Nimic mai mult. Dupa cativa kilometri, insa, pasagerii au uitat orice disconfort si s-au tolanit pe bancheta care culiseaza pentru a le elibera mai mult spatiu util in zona picioarelor.
Pentru cateva mii de euro in plus fata de Clio, Renault ofera un platou rece care se diferentiaza prin prea putine aspecte: mai mult spatiu interior, garda la sol inaltata si mici artificii tineresti de design. Pachetul nu este rau, dimpotriva, mi-a lasat o aroma placuta, dar nu este genul de masina pe care as vrea sa o intalnesc zilnic. Lipseste un “je ne sais quoi” care sa imi confirme ca este mai mult decat un “Grand Clio”, o personalitate bine definita in gama care presimt ca o sa vina odata cu primul facelift. Pana atunci, daca sunteti fani convinsi ai gastronomiei crossoveriene, va invit sa degustati Captur. Sunt sigur ca pe voi nu va va dezamagi. Bon appetit!
Note
Motor excelent
Multe spatii de stocare
Tapiteria funky
Lipsa unei identitati proprii
Sistemul multimedia depasit
Nota finala: 8/10
[stextbox id=”warning” color=”FFFFFF” ccolor=”FFFFFF” bgcolor=”0a58d6″ cbgcolor=”0a58d6″ bgcolorto=”0a58d6″ cbgcolorto=”0a58d6″]Multumim Renault Romania pentru facilitarea testarii![/stextbox]
Un om cu gusturi fine alege un VW cu 400000 km la bord, culoarea gri metalizat.