Istoria Jeep a început cu un model legendar, Willys, care în ciuda greutății renumelui era un model compact, ușor și incredibil de versatil. De atunci, gama producătorului a fost în continuă creștere, nu doar ca număr de modele, dar și ca dimensiune. Până recent, cel mai mic model era Jeep Renegade, la egalitate cu Wrangler (până în 2019), care îl depășea însă în înălțime (și odată cu generația curentă, și în lungime). Era loc, deci, pentru un model care să preia personalitatea bătrânului Willys, cu mici adaptări pentru viața urbană.
Astfel a apărut Avenger. Gândit pentru familii tinere care stau în oraș, dar vor să mai facă o drumeție din când în când, micul Jeep împarte platforma CMP a grupului Stellantis cu Fiat 600, Opel Mokka sau Peugeot 2008. Primul Jeep disponibil cu propulsor 100% electric a fost desenat în Italia și este produs în Polonia.
Ce specificații are Jeep Avenger?
Mezinul gamei Jeep poate fi ales cu 3 tipuri de motorizări: exclusiv termic, mild hybrid sau exclusiv electric. Dacă nu te simți încă pregătit să îți instalezi stație de încărcare, ai la dispoziție propulsorul de 1,2l cu 100 de cai putere cu sau fără asistarea sistemului mild hybrid la 48V (o unitate electrică de 21 kW integrată în cutia automată). În tabăra reîncărcabilă, Avenger vine cu o singură opțiune, un propulsor electric cu 156 CP și o baterie cu o capacitate de 54 kWh. Independent de motorizare, poți alege între trei nivele de echipare: Longitude, Altitude și Summit. Nivelul inițial oferă standard faruri full LED, sistem multimedia cu ecran tactil de 10,25″ cu Apple CarPlay/Android Auto fără fir și 6 difuzoare, cruise control, airbag-uri frontale, laterale posterioare, cortină anterioare și posterioare, sistem central al tracțiunii Selec-Terrain, varii sisteme de asistare la șofat și jante aliaj 16″ cu pneuri 215/65. Pachetul Altitude adaugă climatizare automată, display full TFT de 10,25″ pentru ceasul de bord, cruise control adaptiv, volan îmbrăcat în piele ecologică și jante de 17″ cu pneuri 215/60. Pentru și mai multe dotări, se poate opta pentru pachetul Summit. Începând de la 30.000 de euro (TVA inclus) și disponibil exclusiv alături de propulsorul mild hybrid sau cel 100% electric, pachetul adaugă cameră video pentru marșarier, stopuri LED, keyless entry + start, cruise control adaptiv cu lane centering și traffic jam assist, hayon cu acționare electrică, încărcător wireless pentru telefonul mobil, senzori parcare 360° și senzor unghi mort, iluminare ambientală multicoloră și jante aliaj de 18″ cu pneuri 215/55. Culoarea Volcano (negru) este disponibilă gratuit, dar poți alege 6 nuanțe opționale, cu plafonul negru (1.295€) sau în aceeași culoare cu restul caroseriei (774€).



















Modelul testat a venit cu motorizarea mild hybrid (1.2 litri, trei cilindri dispuși în linie, 100 CP) și cutie automată cu 6 trepte, cu tracțiune exclusiv pe puntea față. Nivelul de echipare este Altitude, lângă care au fost bifate și pachetul opțional Winter (covorașe textile, parbriz încălzit în zona ștergătoarelor, scaune față cu încălzire) pentru 402€ și vopseaua metalizată „Stone” pentru 774€. Prețul total al configurației, fără discount-uri Rabla sau oferite de dealer, este de 28.999 de euro TVA inclus. Configurația ideală pentru mine ar include o motorizare care încă nu este disponibilă, respectiv versiunea 4xe. Până va putea fi selectată, aș porni de la un Avenger e-Hybrid cu nivelul de echipare Summit, culoarea opțională „Sun” (galben) cu plafon negru (1295€), trapă (893€), pachetul Leather & Winter (parbriz încălzit în zona ștergătoarelor, scaun șofer reglabil electric pe 6 direcții, cu funcție masaj, tapițerie piele, 402€) și pachetul infotainment (sistem audio JBL, sistem navigație, 907€). Cost total al configurației: 33.497€.
Cum arată?
Vreau întâi să setez contextul despre cel care a desenat mașina, pentru că începutul anilor ’20 este marcat de aspect dictat mai degrabă de departamentul financiar, decât de pasionați care să înțeleagă spiritul mărcii. Dacă petreci câteva minute pe profilele social media ale lui Daniele Calonaci (Head of Jeep Design pentru EMEA) îți dai seama imediat că este un adevărat ambasador al mărcii, având un Wrangler JKU complet modificat cu care a făcut zeci de mii de kilometri de expediții pornind din Torino, spre Iran, Tunisia și multe alte destinații exotice. Nu pe autostrăzi și stând la hoteluri scumpe, ci mai degrabă pe poteci și dormind în cortul amplasat pe plafonul mașinii sale. Pe scurt, un pasionat cu marca Jeep în ADN. Daniele a povestit, odată cu lansarea noului Avenger, despre provocările prin care a trecut echipa sa. Au identificat 4 valori cheie pentru Jeep și au desenat totul în jurul lor: libertate (gardă la sol înaltă, unghiuri de atac,de rampă și degajare bune pentru offroad și agilitate urbană datorată dimensiunilor compacte), protecție 360° (materiale plastice mate și rezistente, parte inferioară plată), funcțional (maximizarea spațiului in habitaclu) și fun appeal (spiritul ludic reprezentat de easter eggs).
Designul îmbină dinamica ușor rotunjită cu care sunt obișnuiți europenii, cu liniile pătrățoase care au consacrat brandul american. Rezultatul este un aspect jucăuș, cu aripi foarte evazate și capotă înalta de parcă ar ascunde un V8. Protecțiile de plastic dur care înconjoară mașina o fac să pară pregătită pentru offroad și promit să reziste bine la zgârieturi. Chiar și aripile au fost desenate cu o formă trapezoidală pentru a crește capabilitățile pe teren accidentat.


















Dacă tot am deschis subiectul micilor easter eggs care apar pe mașină, le enumăr pe cele descoperite în timpul testului:
- deasupra celui de-al treilea stop găsești silueta frontală a mașinii
- pe hayon este o schiță tehnică a modelului
- pe lunetă găsești silueta unui munte
- în stopuri apare X-ul specific canistrelor de benzină americane și grila iconică Jeep
- pe plafon se ascunde o gărgăriță
- pe parbriz poți vedea un copil care privește printr-un telescop spre o constelație situată pe diagonala opusă
- în grila față ai un mic insert metalizat cu grila iconică Jeep
- în faruri se regăsește X-ul specific canistrelor de benzină
- de fiecare dată când încui sau descui mașina, îți transmite prin lumini un mesaj cu codul Morse.
Mi-a scăpat un easter egg? Scrie-mi în comentarii și îl voi adăuga aici.
Cum e viața în spatele volanului?
Jeep Avenger cu motorul său mild hybrid m-a surprins prin flexibilitatea oferită, chiar dacă are doar 100 CP. Motorul electric de 21 kW (28CP) integrat în cutia de viteze intervine foarte mult unde motorul termic nu ar avea cuplu suficient și mașina se simte mult mai rapidă decât este. Chiar și pe drumuri naționale sau pe autostradă, micul Jeep se ține bine și oferă resursele necesare pentru depășiri în siguranță. Cutia de viteze automată este foarte bine calibrată și schimbă singură treptele într-un mod eficient, făcând ca modul manual să fie aproape inutil – oricum și în acest mod schimbă singură treptele când consideră. În plus, mi se pare chiar amuzant că există, dar nu am descoperit posibilitatea să activez un turometru pe ceasul de bord. Direcția este precisă, deși un pic prea asistată pentru gustul meu, iar diferențele între modurile de condus sunt minime. Pe „Normal” și „Eco” preferă să prioritizeze utilizarea motorului electric, ceea ce îl face foarte silențios și confortabil în trafic. În modul Sport, însă, mașina ține motorul termic pornit permanent, oferind un răspuns la accelerație puțin mai prompt. Suspensiile sunt setate pentru confort, fiind mult mai moi față de alte modele Jeep, lucru pe care îl apreciez mai ales pe drumuri cu piatră cubică sau care nu au fost încă asfaltate. Funcția de cruise control adaptiv este intuitivă, iar butonul care folosește simbolurile pentru „play” și „pause” este o schimbare plăcută față de tradiționalul „Resume.” Consumul este decent pentru un SUV care nu a fost desenat cu aerodinamica în minte: în medie, 6.4 l/100 km la 130 km/h, scăzând la 3.5 l/100 km la o viteză constantă de 100 km/h, iar media mixtă urban-extraurban pe parcursul testului a ajuns la 7.9 l/100 km.









Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Jeep Avenger vine cu o mulțime de spații de stocare pentru șofer și pasager – două compartimente mari și un loc ascuns sub cotieră, plus o poliță cât jumătate din bord. În față, ai loc pentru câte o sticlă de 0,5 l în portiere, dar din păcate, ușile din spate nu au spațiu de stocare. Torpedoul e destul de încăpător, așa că îți poți organiza toate cele necesare. În total ai spații de stocare pentru șofer și pasager însumând 34 de litri, versus media segmentului de 15 litri. Volumul portbagajului, cu bancheta rabatată, este de 2.443 rățuște de cauciuc sau 1.277 litri. De ce a fost măsurat în ratuste? #itsajeepthing. Este un obicei printre posesorii de Jeep să lase o astfel de rățușcă pe capota unei mașini pe care o admiră.
Sistemul audio? Se aude bine la volum mediu spre mare, cu separare clară a vocii și a instrumentelor. La volum redus, sunetele se amestecă, iar la volum foarte mare se distorsionează puțin, deci un audiofil ar putea prefera un sistem JBL (disponibil opțional). Antifonarea este excelentă, chiar și pe autostradă, iar materialele din interior dau o senzație de calitate, combinând plastic dur (care pe un Jeep se simte ca acasă) cu texturi mai moi. Ceasul digital e practic, dar nu foarte personalizabil. Pe mașina de test afișa informații de navigare din Waze, dar doar atunci când apăreau schimbări de traseu, nu pe tot parcursul drumului. Sunetul semnalizării este foarte simpatic, e ca un ritm de beatbox.
Scaunele sunt confortabile, iar combinația de textil și piele sintetică e o alegere inspirată: arată bine, se simt bine și se curăță ușor. Tetiera este neașteptat de comodă, pare făcută dintr-un burete cu memorie. Plafonul e simplu, doar cu un strat textil aplicat peste un carton, dar modelul imprimat îi dă un aer mai premium. Încălzirea scaunelor se activează doar din tabletă, fără buton individual sau măcar o scurtătură, ceea ce este puțin deranjant. Sistemul de climatizare e rapid și eficient, răcind habitaclul în câteva minute, când afară erau peste 30°C și mașina stătuse direct sub razele soarelui.











Câteva lucruri care nu mi-au plăcut: lipsa unui senzor pentru punctul mort și senzorii banchetei care nu pot fi dezactivați nici temporar, ceea ce poate fi frustrant dacă ai un patruped care te însoțește. Singură soluție este să cuplezi centurile.
Fiind un model scurt și pătrățos, senzorii de parcare sunt suficienți și nu am simțit lipsa camerei de marșarier. Unde vezi botul, acolo se termină mașina, e greu spre imposibil să nu estimezi corect dimensiunile.
În concluzie?
Jeep Avenger se simte în largul lui în aventuri urbane (unde probabil va sta cel mai mult), dar este foarte comod și îți dă încredere să îl folosești pentru mici escapade, chiar dacă momentan nu îl poți configura cu tracțiune integrală. Cu cât îl conduci mai mult, cu atât te convingi mai bine că are o personalitate aparte față de surorile ei de platformă, una mai jucăușă, chiar dacă ești înconjurat în habitaclu de butoane sau elemente identice. Comparat cu rivalii direcți, Avenger este poziționat în media de preț a segmentului, dar compensează prin farmecul brandului Jeep, pe care alte companii nu îl pot replica ușor. Indiferent de nivelul de echipare ales, Avenger este o opțiune bine dotată și pregătită pentru drum, fie el forestier sau autostradă.
Imediat după lansare, Avenger a câștigat numeroase premii, printre care și „Mașina anului 2023 în Europa”, „Cel mai bun SUV de familie” în cadrul premiilor Women’s World Car Awards sau „Mașina electrică a anului” în cadrul Top Gear Awards. Garanția oferită de producător este de 2 ani, fără limită de kilometri, dar versiunile e-Hybrid și full electric beneficiază de încă 2 ani de garanție extinsă (cu o limita de 200.000 km). Versiunea electrică primește în plus și 8 ani garanție pentru baterie (în limita a 160.000 km).




















2 comments