În lumea auto, multe nume nu sunt trecătoare, ci devin adevărate simboluri culturale. Fiat 600 este unul dintre acestea. Născut în 1955, „Seicento” a devenit rapid un standard al mobilității europene, propulsând atât familii tinere, cât și industriași, pe drumurile înguste ale Italiei postbelice și nu numai. Produs în fabrica Mirafiori din Torino în mai mult de 2.6 milioane exemplare, modelul a ajuns pe piață în alte milioane de exemplare sub licență în Spania, Argentina și Iugoslavia. În 1997 Fiat a resuscitat numele, Seicento, sub forma unui hatchback modest și accesibil cu tracțiune față, păstrând esența unui automobil mic, dar plin de caracter.
Acum, în 2024, Fiat 600 revine cu un design modern, propulsie electrificată și ambiții mari într-un segment în continuă expansiune – cel al crossoverelor compacte. Împărțind platforma cu Jeep Avenger și Alfa Romeo Junior, printre alții, modelul Fiat promite să vină cu funcții și dotări care să îl scoată în evidență.
Ce specificații are Fiat 600?
Noul Fiat 600 este disponibil cu motorizări mild hybrid și 100% electrice. În tabăra propulsată cu benzină găsești 2 versiuni de putere pentru același motor de 1.2l, una cu 100 CP, a doua cu 136 CP, ambele conectate la o cutie automată cu 6 trepte, oferind exclusiv tracțiune pe roțile față. Motorul electric este disponibil doar în configurația cu 156 CP și 260 Nm, alături de o baterie de 54 kWh și costul său de achiziție începe de la 36.000 euro.
Nivelul de pornire pentru Fiat 600 Hybrid se numește „600” și prețul său începe de la 22.900 euro (TVA inclus). Printre dotările standard se găsesc farurile Full LED, stopurile LED, sistemul multimedia cu ecran tactil de 10″ și Apple Carplay/Android Auto fără fir, pachet „Winter” (scaune față cu încălzire, parbriz încălzit în zona stergătoarelor), airbag-uri frontale, laterale anterioare, cortină anterioare și posterioare, sistemul Lane Keep Assist, tapițerie din stofă neagră, jante oțel de 16″ cu capace de plastic. Nivelul de echipare superior, „La Prima”, adaugă climatizare automată, proiectoare de ceață LED, scaun șofer reglabil electric, cu funcție de masaj, cameră video marșarier, comutare automată fază scurtă/lungă, Keyless start & go, hayon cu acționare electrică, senzori de parcare 360 grade, Adaptive Cruise Control, tapițerie din piele ecologică, iluminare ambientală RGB, jante din aliaj ușor de 18″. Prețul de pornire pentru „La Prima” este de 26.900 euro (TVA inclus).
Indiferent de echipare, vopseaua standard este „Arancio Sole d’Italia”, un portocaliu metalizat. Poți alege opțional una din 3 nuanțe pastelate (Roșu, Alb, Negru) sau metalizate (Sabbia Terra, Verde Mare, Azzurro Cielo) pentru 774 euro fiecare.
Configurația ideală pentru mine, în lipsa versiunii Abarth, ar porni de la „La Prima” de 136 CP, finisat cu nuanța Azzurro Cielo d’Italia, având un cost total de 29.674 euro cu TVA inclus. Versiunea testată folosește același nivel de echipare, dar alături de propulsorul hibrid cu 100 CP. A fost aleasă culoarea „Sabbia Terra d’Italia”, prețul final al configurației testate (incluzând o reducere de 946 euro) fiind de 26.817 euro.
Cum arată?
Aspectul noului Fiat 600 este un interesant amalgam de influențe. Preia multe trăsături de la 500X, modelul pe care îl înlocuiește, dar plusează cu elemente inspirate din limbajul estetic al surorii mai mici, 500e. Rezultatul este un design cu personalitate, care îmbină formele rotunjite cu elemente retro și detalii moderne. Farurile cu „pleoape” și „gene” (pe care tronează sigla 600) adaugă o notă ușor feminină și jucăușă. Deși pierde mânerele integrate în caroserie ale micuțului 500, câștigă puncte prin folosirea elementelor de protecție din plastic negru mat, ideale pentru micile incidente urbane – contrastul arată bine și se pot schimba rapid dacă apar zgârieturi. Într-o perioadă în care designerii se întrec în a face mașini din ce în ce mai agresive, formele rotunjite vor ieși în evidență pozitiv.
Cum e viața în spatele volanului?
Fiat 600 oferă o experiență de condus surprinzător de relaxată și bine calibrată. Nu ai la dispoziție moduri de condus, doar o configurație standard. Vrei să conduci mai sportiv? Apeși pedala de accelerație mai tare, iar motorul mild hybrid de 100 CP te va urma, vioi și sprinten. Asistarea motorului electric funcționează excelent pentru a te face să crezi că ai sub capotă mai mulți cai decât declară producătorul și este atipic de capabil pentru un mild hybrid: poți merge exclusiv electric până la 1 kilometru, cât timp păstrezi viteza sub 30 km/h. Propulsorul termic, în sine, este destul de impresionant tehnologic: bloc motor din aluminiu, distribuție variabilă pe lanț, nu curea, injecție directă, turbină cu geometrie variabilă și un arbore de echilibrare îmbunătățit față de versiunea folosită anterior pe modelele franțuzești, pentru o experiență mai rafinată și mai puțin zgomotoasă.
Suspensiile sunt o combinație bine echilibrată – comode în naveta zilnică, dar ferme în viraje, așa că scapi de senzația de „bărcuță” specifică unui crossover. Agilitatea mașinii te ajută să te strecori ușor prin trafic, iar cutia automată lucrează rapid și intuitiv. E drept, modul manual al acesteia e mai mult un artificiu: chiar dacă tu ceri o treaptă inferioară, mașina va alege să rămână în treapta care i se pare potrivită.
În schimb, micile funcții de asistență pentru șofat sunt excelente. De exemplu, faza lungă automată face drumurile lungi mai puțin obositoare, iar când seletezi modul marșarier, mașina oprește automat muzica pentru a te concentra pe manevră. Consumul mediu măsurat pe parcursul testului este unul decent pentru un motor tip mild hybrid: 7,0 l/100 km la viteze de autostradă și 6,8 l/100 km în mediul urban.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Interiorul reușește să fie o combinație de elemente plăcute atingerii și compromisuri tipice segmentului. Materialele de pe bord și mânere sunt decente, dar plasticul dur de pe uși distrage atenția, la fel și plafonul care are doar un material textil lipit peste un carton, fără un strat de spumă între. Scaunele de piele sintetică albă adaugă un aer premium și amplifică senzația de spațiu, fiind totodată destul de comode pentru drumuri lungi. Șoferul se bucură de extra-lux cu funcția de masaj și reglaj electric al scaunului, dar pasagerul din față rămâne cu opțiuni mai modeste. 4 adulți de talie normală încap în mașină fără probleme.
În schimb, antifonarea este bună, vizibilitatea excelentă datorită geamurilor generoase, iar iluminarea ambientală configurabilă (bord și spații de stocare) adaugă un strop de eleganță modernă. Spațiul de stocare din bord este limitat, cu doar o tavă mică în locul poliței imense de pe Avenger, iar lipsa spațiilor în ușile din spate și a unei cotiere cu suport de pahar poate fi frustrantă pentru pasageri.
Sistemul multimedia are puncte forte, dar și slabe. În timp ce conectarea prin cablu este rapidă și stabilă, încărcătorul wireless se dovedește subdimensionat pentru a face față pierderii de autonomie provocată de Android Auto. Sistemul audio, similar celui de pe Avenger, este clar și cu un bas satisfăcător pentru majoritatea utilizatorilor. Ceasul de bord are rezoluție bună și îți oferă toate informațiile de care ai putea avea nevoie, fără artificii estetice.
Volanul teșit în partea de jos, cu un design similar celui de pe Fiat 500, este plăcut la atingere, iar comenzile sunt bine poziționate, deși butoanele din plastic poros trădează economiile făcute. Un plus practic rămâne hayonul electric, ușor de accesat cu o mișcare a piciorului sub bara spate.
În concluzie?
Indiferent dacă alegi versiunea mild hybrid sau cea complet electrică, Fiat 600 aduce ceva specific într-un segment suprasaturat: o combinație de nostalgie și tehnologie. Micul model italian este un crossover compact care strălucește în traficul urban, dar este și un bun companion de navetă dacă drumurile te scot din oraș.
Fiat 600 este puțin mai ieftin decât fratele de platformă Jeep Avenger, dar mai bine dotat și finisat. Cu costuri de operare mici, specifice unui full hybrid, chiar dacă soluția propusă este una mild hybrid, modelul italian este o alegere demnă de luat în calcul… dacă nu ar există și Alfa Romeo Junior, care promite să vină cu o personalitate mai puternică și mici îmbunătățiri în habitaclu.
Garanția oferită de producător este de 2 ani, fără limită de kilometri. Primești gratuit și garanție extinsă 3 ani în plus, cu o limită de până la maximum 150.000 km.