fbpx
Search

KIA Niro EV

Lansată în 2016, prima generație Kia Niro a fost dezvoltată cu eficiența și confortul în minte. Disponibil cu 3 tipuri de propulsie, întâi hibrid, apoi hibrid tip plug-in și eventual complet electric, crossoverul de segment C a devenit un succes pentru marcă: până la începutul anului 2024 s-au vândut global mai mult de 1 milion de unități.

Generația a doua, cea curentă, a fost dezvăluită la finalul anului 2021 și este bazată pe platforma modulară K3, pe care o împarte cu Hyundai Kona și Kia EV3. Modelul a câștigat 6 cm lungime, 2 cm lățime și aproape 3 cm înălțime, chiar dacă a pierdut 1 cm din garda la sol. Producția se face exclusiv la fabrica Autoland Hwasung din Coreea de Sud.

Ce specificații are KIA Niro?

Noul Kia Niro este disponibil în 3 variante: hibrid (motor termic 1.6 litri de 105 CP + motor electric de 43 CP, total 141 CP), hibrid tip plug-in (motor termic 1.6 litri de 105 CP + motor electric de 85 CP, total 180 CP) și 100% electric ( 204 CP + baterie de 64,8 kWh). Orice motorizare ai alege, poți opta pentru una din cele 3 versiuni de echipare: Classic (de la 52.193 € TVA inclus), Comfort (de la 53.690 €) și Premium (de la 56.392 €).

Versiunea Classic vine standard cu o selecție bogată de dotări, dintre care menționez doar câteva echipamente exterioare (jante aliaj 17″, faruri cu halogen, lumini de zi și stopuri LED, ornamente scut argintii), dotări în habitaclu (navigație cu ecran tactil de 8″, ceas bord 10,25″, geamuri electrice, tapițerie din stofă) plus sisteme și accesorii de confort și siguranță (airbag șofer și pasager, laterale față și tip cortină și genunchi șofer, pornire motor de la buton, pilot automat cu funcție de oprire în ritm cu auto din față, sistem de menținere a benzii, senzori de parcare spate cu cameră video și climatizare automată). Comfort adaugă faruri ceață LED, suporți oglinzi vopsiți „High glossy”, pliere electrică a oglinzilor, ornamente laterale portiere și aripi vopsite negru lucios, ornamente scut cromate, sistem de navigație cu ecran de 10,25″, mânere interioare cromate, volan îmbrăcat în piele ecologică, tapițerie din stofă și piele ecologică, oglindă retrovizoare cu închidere heliomată, senzori parcare față spate și asistent rulare pe autostradă. Tot de la acest nivel poți adăuga dotări opționale interesante precum scaune față încălzite și ventilate, Heads Up Display sau trapă. Nivelul Premium preia dotările Comfort și adaugă faruri LED, geamuri spate fumurii, încălzire în volan, pedale din aluminiu, tapițerie din piele ecologică, reglaje electrice ale scaunelor șoferului și pasagerului, hayon electric și încărcător telefon fără fir. Dacă vrei să poți bifa dotări opționale mai excentrice, precum scaunul Premium Relax pentru pasager (apeși un buton și se întinde la 180 de grade) sau asistență pentru parcare la distanță, o poți face doar pe modelul Premium.

Modelul testat are motorul electric și versiunea de echipare Classic, peste care au fost adăugate dotările opționale: vopsea metalizată Runway Red (320 €), sistem încălzire baterie (155 €), geamuri spate fumurii (77 €), faruri LED (464 €), oglinzi cu pliere electrică (46 €), șine plafon (192 €), pachet iarnă (216 €, include încălzire în scaunele față și volan), volan îmbrăcat în piele ecologică (31 €) și pompă încălzire (1.006 €). Prețul de listă al configurației este de 53.710 €, cu TVA inclus, fără a considera voucher Rabla sau alte reduceri oferite de dealer. Pentru configurația ideală aș începe cu un Niro Premium (56.392 €), pe care l-aș colora în 2 tonuri, cu Runway Red și Aurora Black (553 €) pentru un contrast simpatic. Aș adăuga banchetă spate reglabilă (124 €), Heads Up Display (480 €), pompă încălzire (1.006 €) și pachetele cu dotări Trapă panoramică (364 €, include și lumină ambientală LED), Vizibilitate (399 €, include o mulțime de sisteme de asistență și avertizare), Harman/Kardon (541 €) și Comfort+ (949 €, include scaune față ventilate și reglabile electric). Prețul total al configurației mele este de 60.807 €, din nou incluzând TVA, dar fără voucher Rabla sau alte reduceri. Pentru o ofertă personalizată, poți contacta consilierii de vânzări Autonet.

Cum arată?

Designul noii generații Niro iese în evidență prin detalii moderne. Liniile caroseriei descriu mai degrabă un hatchback decât un SUV, caracterul de crossover fiind trădat doar de elementele de plastic negru (poros sau lucios, în funcție de echipare) din lateralul mașinii. Profilul poate fi personalizat cu o „lamă” colorată contrastant, ca pe Audi R8. Din spate, atenția îți este captată de eleronul măricel și de stopurile LED în formă de bumerang. Din față, modelul este puțin agresiv datorită integrării grilei „nas-de-tigru”, specifică mărcii.

Kia Niro nu este o mașină banală, dar nici un colos polarizant ca noul BMW Seria 7. După câteva priviri te obișnuiești cu aspectul său. Cu o lungime de 4,4 metri și o lățime de puțin peste 1,8 metri, Niro se camuflează perfect în peisajul urban.

Cum e viața în spatele volanului?

Modelul coreean este foarte sprinten și plăcut de condus, chiar și în modul Eco pe care l-am folosit cel mai mult. Poți alege între Eco, Normal, Sport și Snow, fiecare mod schimbând grafica ecranului de bord și răspunsul motorului la apăsarea pedalei de accelerație. Când treci în modul Sport, este ușor înfricoșător cât de rapid accelerează. Oficial, sprintul 0-100 km/h durează 7,8 secunde. Nu vei fugări un supercar modern, dar pentru tonajul și clasa mașinii, este destul de ok. Dacă tot am adus greutatea în subiect, trebuie să acceptăm faptul că mașinile electrice sunt cu câteva sute de kg mai grele decât versiunile exclusiv termice, dar în cazul Niro-ului, tonajul nu se simte ca un minus. Având bateria de tracțiune în podea, centrul de greutate este jos și mașina se simte ca lipită de asfalt.

Ai la dispoziție un mod “one pedal” (aici numit i-Pedal) care poate fi pornit sau oprit folosind padelele din spatele volanului. Am avut nevoie de o scurtă perioadă de acomodare, dar am preferat să revin la versiunea clasică cu 2 pedale.

Un plus al mașinii este că suspensia filtrează excelent denivelările, atât ca sunet, cât și ca vibrații în habitaclu. Orice obstacol urban ai întâlni, inclusiv linii de tramvai sau piatră cubică, drumul rămâne comod și silențios. Cele două cuvinte rămân valabile și când faci naveta, nivelul de zgomot la viteză de autostradă fiind decent.

Sistemele Adaptive Cruise Control și Lane Hold își fac bine treaba, cu mici ezitări unde drumurile patriei au marcaje ciudate care îi derutează senzorii. Odată lăsată mașina pe Cruise Control, ea va urmări viteza celui din față și o va reduce până la 0 km/h dacă este cazul, dar nu va continua deplasarea dacă nu apeși butonul specific de pe volan sau pedala de accelerație.

Consumul mediu înregistrat pe parcursul testului a fost de 19,2 kWh / 100 km în regim urban, 18,1 kWh / 100 km la viteză de 90 km/h și 24.2 kWh / 100 km la viteză de 130 km/h. Temperatura exterioară era sub 10 grade, iar climatizarea a fost mereu pornită. Cum nu am consumat mai mult de jumătate din autonomia bateriei pe parcursul celor 2 zile, nu am apucat să încarc, dar producătorul declară că poți ajunge de la 0% la 80% în 45 minute, la o stație de 100 kW. Cum puterea de încărcare nu depășește 82 kW, nu are sens să alergi după stații rapide, cu sute de kW, căci nu vei încărca mai rapid. Dacă nu ieși din oraș și apeși accelerația oarecum moderat, cred că poți depăși 400 km de autonomie per încărcare, fără probleme.

Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?

În interior, design-ul este și mai conservator, iar materialele exotice lipsesc complet. Mă așteptam să găsesc mai puțin plastic dur, dar producătorul menționează că multe materiale din interior sunt fie reciclate, fie direct bio, iar panourile de ușă sunt vopsite cu culori fără benzen, toluen sau alți compuși dăunători. Dacă alegi o echipare superioară, poți adăuga și piele sintetică pe scaune pentru a schimba puțin atmosfera. Plafonul este gri deschis și amplifică senzația de spațiu în habitaclu, dar contrastează cu restul interiorului care este negru.

Volanul cu două spițe are o formă simpatică și ai butoane pentru funcțiile importante ale mașinii pe el. Vine îmbrăcat în piele sintetică și are un inel cromat care îl înconjoară în jumătatea inferioară. Butonul de pe care schimbi modurile de condus este amplasat sub airbag și îi dă mașinii un aer mult mai sport decât este cazul, ceea ce nu e rău.

Scaunele sunt comode și încălzirea lor nu durează mult, dar nu se întâmplă atât de rapid ca cea din volan. Dacă uiți să dezactivezi funcția, simți că îți iau foc mâinile, este o funcție pe care aș vrea să o văd pe toate mașinile noi! Tetierele scaunelor sunt destul de tari, spre deosebire de cele care păreau făcute din memory foam de pe Fiat 600. Spătarele scaunelor din față sunt dure, dar pot fi folosite ca umerașe pentru sacou și includ câte un USB C pentru pasagerii din spate. Vorbind de ei, pe banchetă ai foarte mult spațiu la picioare, chiar și în configurația fără banchetă culisabilă.

Găsești spații de stocare peste tot. Portierele față au fiecare câte un spațiu pentru o sticlă de apă de 1 litru, plus pentru câteva obiecte mici. Sub unitatea multimedia este un slot mic în care îți poți pune telefonul, iar sub selectorul direcției de deplasare există un spațiu modular cu două suporturi de pahar care se pot retrage în caz că vrei și mai mult spațiu, plus o cotieră al cărui perete separator se poate da jos. Portierele din spate au spațiu pentru câte o sticlă de apă de jumătate de litru și în cotieră găsești două suporturi de pahare. Portbagajul este destul de mare, în versiunea electrică are 475 litri, iar sub capotă găsești un mic “frunk” de aproximativ 20 litri.

Ecranul de bord afișează câteva informații esențiale, precum viteză, nivelul de curent din baterie și medie de consum, dar tot de aici poți modifica anumite setări ale mașinii. Plasticul care face legătură între ecranul de bord și ecranul multimedia nu este cel mai plăcut, dar măcar nu este negru lucios care să atragă praful și amprentele (notă: Mașina testată a venit cu o versiune mai mică a ecranului multimedia. Acum, toate versiunile vin standard cu un display panoramic care integrează ceasul de bord digital și ecranul multimedia mai mare. Funcționalitatea, în schimb, este aceeași).

Sistemul audio este ok, dar volumul general este destul de mic. Altfel, sistemul multimedia răspunde rapid la comenzi, iar conectarea Android Auto s-a făcut fără efort. Camera de marșarier are o calitate a imaginii foarte bună și ziua, și noaptea. Ai la dispoziție un port USB standard și unul tip USB C, pe care le poți folosi și pentru încărcarea telefonului în lipsa unui încărcător fără fir. Controlul unității de climatizare și al sistemului multimedia este comun, printr-un panou cu butoane tactile.

Concluzii

Noutățile aduse celei de-a doua generații Kia Niro au îmbunătățit semnificativ aspectul exterior și confortul, fără să sacrifice autonomia și practicalitatea. Modelul este o alegere excelentă pentru familiile cu personalitate eco, care vor un crossover compact și eficient. În teste și sondaje de fiabilitate internaționale, Niro apare mereu în top 10 modele electrice, în fața rivalilor de la Tesla sau Volkswagen, iar minusurile generației anterioare (reductorul, de exemplu) au fost rezolvate, așa că nu este de mirare că în comunitățile online de posesori Kia vei găsi doar cuvinte de laudă pentru mașină.

Segmentul în care este poziționat Niro are mulți reprezentanți, dar principalii rivali pe care i-aș considera sunt Tesla Model Y (mai puțin rafinat, dar mai multe puteri și tipuri de tracțiune, cu preț de la 44.990 € pentru tracțiune spate, la 57.990 € pentru Performance Mode cu tracțiune integrală), Hyundai Kona (poți alege o baterie mai mică și putere redusă, de aici rezultând un preț de pornire mai mic, dar echipările superioare ajung la preț similar cu Niro), Renault Scenic (vine cu un design mai convențional, dar cu o notă premium puternică, pornește de la 39.900 € în versiunea cu 170 CP și cu baterie similară celei de pe Kia. Versiunea Esprit Alpine oferă 220 CP și o baterie de 87 kWh la 47.500 €) și MINI Countryman E (opțiunea iconică din categorie, pornește de la 40.817 € pentru tracțiune față, urcă la 53.103 € pentru versiunea John Cooper Works cu 313 CP și tracțiune integrală).

Avantajul modelului coreean este că deseori va fi însoțit de un discount semnificativ, de la 9.000 € în sus. Fiecare Kia beneficiază de garanție 7 ani, în limita a 150.000 km și include și bateria sistemului de propulsie. În plus, beneficiezi gratuit, timp de 12 luni, de serviciul Kia Asistență Rutieră, valabil în 30 de țări. Kia Niro a primit 5 stele la testul Euro NCAP, cu pachetul opțional de siguranță. Versiunea standard a obținut doar 4 stele.

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
Continut © subTURAT 2024.
Close