Într-o lume în care mobilitatea electrică devine din ce în ce mai accesibilă, cei de la Kia au găsit o formulă câștigătoare pentru gama lor: design futurist și tehnologii integrate subtil. Cu un portofoliu cu modele precum nava amiral EV9, fastback-ul EV6 sau plurivalentul Niro, rămăsese spațiu în gamă pentru un mezin, după ce Soul a ieșit din producție. Intră în scenă EV3, care aduce în segmentul B (cel care conține aproape 1/3 din mașinile vândute în Europa) liniile de design ale EV9.
Primul meu contact cu EV3 a fost la Salonul Auto de la Paris, unde producătorul coreean se întorcea după o absență de 6 ani. După mulțimea de jurnaliști strânși în jurul său, era clar că nou venitul va fi un hit. Dezvoltat pe o versiune „simplificată” a platformei E-GMP, acum pe 400V (în loc de 800V) și cu motorul pe puntea față, modelul promite să iasă în evidență în fața rivalilor europeni cu dotări premium standard, autonomie bună și tehnologii moderne, toate la un preț competitiv.
Poți folosi categoriile de mai jos pentru a naviga mai ușor prin articol:
- Ce specificații are KIA EV3
- Cum arată?
- Cum e viața în spatele volanului?
- Interiorul cum e?
- Cum stă cu tehnologia?
- Concluzii KIA EV3
Ce specificații are KIA EV3
Kia EV3 poate fi configurat cu 4 versiuni de echipare și 2 capacități ale bateriei (58,3 kWh sau 81,4 kWh), dar un singur motor (204 CP, 283 Nm). Indiferent de echipare, culoarea standard este Clear White. Opțional poți alege 4 nuanțe pastelate (320 €), 2 nuanțe „perlate” (400 €) sau 2 nuanțe speciale, dintre care una mată (600 €). Preferatele mele sunt Aventurine Green și Terra Cotta, ambele disponibile pentru 320 €.













Echiparea de bază se numește „Air” și pornește de la 37.491 € cu bateria mică sau de la 41.336 € în versiunea „Long range”. Primești standard multe dotări, dar voi puncta doar ce mi se pare mai interesant: faruri LED, mânere cu funcție glisare în exterior, volan îmbrăcat în piele ecologică, ecran multimedia de 12,3″, climatizare automată, ecran de bord de 12,3″, pilot automat cu funcție oprire și pornire după traficul din față, sistem menținere bandă, parbriz cu folie pentru izolare fonică, lumina ambientală LED, tapițerie din stofă, camera video marșarier și sistem încălzire baterie. Jantele standard sunt de aliaj, pe 17″. Pornind de la 38.086 €, nivelul „Earth 1” completează echiparea anterioară cu mânere cu funcție automată de glisare în exterior, oglinzi exterioare pliabile electric, ornamente exterioare cromate, oglindă electrocromică și sistem Digital Key 2 pentru deschidere/conducere via telefon sau ceas smart. „Earth 2” este nivelul pe care îl vrei dacă te gândești să bifezi dotări opționale premium. Pornind de la 39.633 €, primești în plus față de Earth 1 geamuri spate fumurii, scaun șofer cu reglaj electric, sistem de monitorizare a punctului mort, consola centrală cu funcție de glisare, spațiu suplimentar de depozitare sub podeaua portbagajului și tapițerie din piele ecologică gri pe 2 tonuri. Vârful de gamă este „GT Line„. Disponibilă exclusiv alături de acumulatorul cu autonomie extinsă, echiparea pornește de la 45.531 €. Primești în plus față de „Earth 2″ ornamente exterioare Black Glossy, scaune față încălzite cu tetiere Premium, fețe de uși în 2 tonuri Off White, lumina ambientală cu ajustare în funcție de mod condus, pedale din aliaj, volan sport încălzit, jante aliaj 19” și tapițerie din piele ecologică 2 tonuri Off White.
Modelul testat era versiunea „GT Line„. Dotările opționale pe care le-a primit sunt vopsea Verde Aventurine (320 €), pachetul siguranță parcare (865 €, include sistem vizualizare 360 grade, sistem asistare la parcare controlabil de la distanță și altele), pachet LED (750 €), pachet Harman/Kardon (541 €), pachet conectivitate (379 €, conectare V2L, priză în interiorul mașinii), pachet scaune Premium (821 €, scaune Premium Relax, ventilate, scaun șofer cu reglaje electrice și funcție memorie), trapă (541 €), geamuri electrice cu auto ridicare/coborâre (54 €), Heads Up Display (480 €), hayon electric (464 €) și pompă încălzire (882 €). Prețul total al configurației este de 51.821 €. Pentru configurația ideală nu aș schimba nimic. Poate doar când se va lansa versiunea EV3 GT aș alege-o pe ea ca baza de pornire.
Toate prețurile includ TVA, dar nu includ voucher Rabla sau alte reduceri oferite de dealer. Pentru o ofertă personalizată contactează un reprezentant Autonet Kia.
Cum arată?
Estetica modelului este puternic influențată de noua filosofie de design a companiei, „Opposites United„, care jonglează cu tensiunile dintre extreme: natural și modern sau estetic și funcțional. Exteriorul este îndrăzneț și emană forță prin forme musculoase. Dacă sub capotă s-ar ascunde sute de cai, nu te-ar mira. Partea frontală este definită de farurile jucăușe și de grila ușor morocănoasă. Din profil remarci un stil monolitic, cu linii geometrice și mânere ascunse (ca pe Jaguar sau alte mărci premium). În partea inferioară și în jurul aripilor sunt folosite trim-uri din plastic negru lucios, care accentuează caracterul dinamic al mașinii. Din spate, EV3 iese în evidență cu elementele optice lungi, care se extind pe lungimea portbagajului. Jantele de 19″ sunt proporționate ok cu restul mașinii, dar aș fi apreciat un design puțin mai agresiv.



















Interiorul pune accent pe spațiu, confort și funcționalitate, creând un mediu modern și relaxant. Tabloul de bord minimalist și consola centrală cu masă glisantă și spații flexibile de depozitare, transformă interiorul într-un adevărat spațiu de locuit pe roți. Cât timp aștepți la stația de încărcare, poți întinde pe masă o tablă de Monopoly pentru puțină distracție. Materialele folosite în habitaclu respectă principii sustenabile, fiind fie de origine reciclată (țesătura de pe bord, portiere) sau ușor de reciclat (tereflat de polietilenă găsit în scaune, plafon interior, cotiere uși, ornamente, covorașe sau portbagaj).
Cum e viața în spatele volanului?
Mezinul gamei electrice Kia este distractiv de condus, chiar dacă pierde tracțiunea spate a surorilor mai mari. Se simte că inginerii au preferat stabilitatea în defavoarea unui comportament sportiv, dar liniaritatea accelerației și nivelul de aderență pe care îl ai compensează. Mă aștept ca un viitor model EV3 GT să acopere golul de sportivitate pe care îl caută anumiți clienți. Altfel, modelul strălucește în oraș, cu rază bracare mică și suspensii comode.
Ai 4 moduri de condus preconfigurate și unul personalizabil. Între „Eco”, „Normal” și „Snow”, diferențele nu sunt semnificative, mai degrabă le observi când treci în modul „Sport”, unde direcția se întărește și răspunsul pedalei de accelerație este mult mai rapid. EV3 nu este o mașină construită pentru viteză. Cu aproape 2 tone și un sprint de la 0 la 100 km/h în 7,9 secunde nu vei seta vreun record prea curând. În „My Drive” poți personaliza individual răspunsul motorului (eco, normal sau sport), duritatea direcției (normal sau sport) și intensitatea frânei (normal și sport). Cum nu aveam în plan o participare la vreo competiție, am condus aproape exclusiv în modul „Normal”, pentru o experiență liniștită.







Sistemul „i-Pedal’ este disponibil în versiunea 3.0, respectiv oferă șoferului mult mai multă flexibilitate și control prin separarea nivelului de frânare regenerativă de funcția de control a opririi complete a mașinii. Controlezi cele 3 trepte de intensitate folosind padelele din spatele volanului, de la un nivel blând până la mod „one pedal”. În plus, Kia EV3 este primul automobil care dispune de tehnologia „Smart Regenerative System 3.0”. Acest sistem folosește senzori pentru a detecta distanța până la automobilul din față și informații oferite de sistemul de navigație pentru a decelera automat la o viteză sigură (sau chiar complet), dacă este necesar. Folosind sistemele împreună, condusul în traficul urban devine mai relaxant și puțin mai sigur. Sistemele „Cruise Control Adaptiv” și „Highway Assist” preiau mare parte din navigarea la drum lung. Când apeși ușor semnalizarea într-o direcție, mașină începe să semnalizeze, verifică obstacolele, ajustează viteza și începe să schimbe banda singură, foarte lin și comod. Dacă adaugi și insonorizarea bună la viteze de autostrada, naveta devine o plăcere.
Consumul mediu înregistrat în timpul testului este de 17,5 kWh / 100 km, ceea ce este foarte ok considerând că nu am condus cu având ca scop economiile și că temperatura era destul de scăzută. În condiții de autostrada, ecranul indică 21 kWh / 100 km, în timp ce la 90 km/h a scăzut la 15,4 kWh / 100 km. Pentru ambele medii am rulat 50 km cu viteză constanța. Producătorul declară o autonomie urbană de până la 737 kilometri (în condiții ideale) și un timp de încărcare 10-80% de 31 minute folosind o stație DC cu putere mai mare de 127 kW sau 79 minute folosind una de 50 kW. Eu am încărcat la o stație Eldrive de 150 kW, petrecând 37 minute pentru a ajunge de la 37% la 88% încărcare, cu un cost total de 106.24 RON. Nu am căutat cea mai ieftină stație, mai degrabă una care să îmi fie în drum și să ofere o experiență simplă, fără validări complexe ale contului și fără a îmi bloca sume semnificative de pe card.
Interiorul cum e?
Materialele din habitaclu sunt de calitate bună, cu decizii inteligente pentru a combina estetica și costurile reduse. Bordul are plastic dur, dar texturat și plăcut atingerii în partea superioară, completat de o fâșie textilă pentru un aspect mai plăcut. Pe panourile ușilor există zone cu plastic metalizat cu butoane pentru încălzirea scaunelor și volanului dispuse vertical pentru a face diferența dintre bord și ușă, iar zona de sprijin a cotului este din piele sintetică cu burete. Comenzile geamurilor sunt dintr-un plastic satinat, fin. Scaunele sunt tapițate în piele sintetică cu 2 nuanțe, la fel și bancheta. Spătarul are forma unui umeraș de sacou, că să nu ajungi șifonat la destinație. Sunt destul de comode pe distanțe lungi, iar tetierele din pânză și burete sunt moi și relaxante.






















Volanul are dimensiunea și forma potrivite pentru caracterul mașinii, iar materialele sunt bune. Poziția butonului de pornire a motorului pe o manetă în spatele volanului este puțin ciudată la început, dar te obișnuiești repede.
Noua platformă vine cu muuuult spațiu în interior. Portierele au buzunare lungi, iar în zona tunelului central ai un spațiu de depozitare mare, compartimentat în 3 arii separate: o zonă multifuncțională de dimensiunea unei cutii de pantofi, una cu două suporturi retractabile pentru pahare și o zonă pentru stocarea și încărcarea fără fir a telefonului. În loc de cotieră, designerii au venit cu o soluție interesantă: o măsuță retractabilă, dintr-un material care pare reciclat, pe care găsești butoane pentru auto hold, sistemul de camere și Hill Assist. Deasupra ei găsești un capac de cotieră clasic, tapițat cu piele sintetică pentru un plus de confort când îți sprijini mâna. Pasagerii din spate au spațiu suficient pentru picioare și cap, dacă sunt cel mult 2 și au până în 1,9 metri înălțime. Portierele spate au spațiu pentru câte o sticlă de 0,5 litri și poți deschide o cotieră pe mijlocul spătarului, pentru suport pentru încă 2 pahare. În spatele lor, portbagajul mi s-a părut imens pentru segment. În cei 460 litri, rucsacul meu foto (cu dimensiuni de troller aprobat de companiile aeriene) de-abia a trecut de primul nivel de compartimentare.
Am apreciat cât de rapid s-a încălzit habitaclul, în ciuda temperaturii reduse, mașina fiind dotată cu pompă de căldură. Volanul vine cu 2 trepte de încălzire în timp ce scaunele oferă câte 3 trepte pentru răcire și încălzire. Alte plusuri sunt vizibilitatea bună în față și lateral și antifonarea excelentă, mai ales în oraș unde rulezi confortabil chiar și pe piatră cubică. Vizibilitatea este puțin redusă în zona stâlpului C, dar compensezi cu senzorii pentru punctul mort și cu camerele video. Când ești în marșarier și simte pe vreunul dintre senzori că urmează să apară un obstacol, volanul începe să vibreze ca să te facă atent.


Fanii butoanelor fizice se vor bucura să știe că în Kia EV3 ai butoane pentru a seta temperatura ambelor zone, intensitatea și modul ventilației. Ai și scurtături pentru ecranul de start al sistemului de navigație, pentru navigație, pentru căutarea punctelor de interes, setări și un buton configurabil.
Cum stă cu tehnologia?
Sistemul audio Harman/Kardon se aude genial, fără pic de exagerare. Dacă poți să adaugi doar un singur opțional de pe lista, crede-mă că asta este cel pe care trebuie să îl ai! Vocea artistului este perfect separată de orchestrație, iar crescendo-urile dramatice potențează un timbru teatral, înalt, în loc să îl acopere.
Sistemul Heads Up Display de pe Kia EV3 este una dintre cele mai surprinzătoare implementări de până acum. Zona proiectată este destul de mare, cu grafică minimalistă și elemente care se schimbă fluent odată cu traficul. Dacă drumul virează, reprezentarea virează și ea, iar mașinile din jurul tău apar simulate prin pictograme specifice: dacă în dreapta ta este un camion, tot un camion vei vedea și pe HUD, nu un pătrat generic. Apar și indicațiile de navigare din Waze, într-o formă simplificată (ex: în x km vei face dreapta). Tot aici apare și un martor când ai ceva în punctul mort.
Deasupra bordului tronează un display impunător, care de fapt este format din 3 ecrane separate integrate aproape seamless. Primul este ceasul de bord, care la rândul lui este împărțit în 3 zone: în stânga vitezometrul, pe mijloc zona multifuncțională și în dreapta informații despre autonomie. În momentul în care semnalizezi, zonele din stânga și dreapta preiau imagini de la camerele video montate în oglinzi. Urmează, apoi, ecranul tactil cu setările pentru climă. Aici găsești scurtături pentru dezaburire parbriz, lunetă, recirculare sau mod funcționare ventilație. Ecranul următor este cel pentru sistemul multimedia. Dacă ești utilizator convins Android Auto sau Apple CarPlay, nu vei petrece prea mult timp prin meniul standard al mașinii, poate doar pentru setările de confort (în ce condiții să pornească automat încălzirea/răcirea din scaune sau volan) sau pentru a schimba culoarea luminilor ambientale. Fiecare mod de condus are propria schemă de culori, dar poți alege manual dintre 10 opțiuni monocolor sau 7 opțiuni bicolor (o culoare în partea superioară, una opusă în partea inferioară a bordului). Luminile sunt dispuse pe lungimea bordului, vertical și orizontal pe panourile ușilor față și în jurul consolei centrale.



















Când vine vorba de conectivitate, ai la dispoziție 2 porturi USB C sub bord și o priză clasică de 12V. Pasagerii din spate pot folosi fiecare câte un port USB C de pe spătarele scaunelor. Există și o priză de 220V pe mijlocul banchetei.
Concluzii KIA EV3
Kia EV3 reușește să aducă în segmentul B o combinație echilibrată între tehnologie implementată subtil, design exterior care ar arăta la locul lui în Cyberpunk 2077 și un pachet generos de dotări, la un preț competitiv. Cu un interior spațios și versatil, autonomie excelentă și funcții avansate de asistență, modelul este o opțiune atractivă pentru cei care își doresc un SUV electric compact și modern. Din punct de vedere al minimalismului filosofiei de design, modelul se apropie foarte mult de Volvo, fără să cadă în capcana exagerării costului.
Dacă tot am menționat Volvo, cel mai apropiat competitor este EX30. Prețurile încep de la 39.000 € pentru versiunea cu 1 motor cu 270 CP pe puntea spate și o baterie de 51 kWh sau de la 50.400 € pentru Twin Motor Performance, cu 422 CP și baterie de 69 kWh. Cupra Born pornește de la 42.785 €, cu 231 CP și baterie de 59 kWh. Dimensiunile sunt foarte similare cu EV3, dar are un aspect mai convențional, de hatchback. Skoda Elroq împarte platforma cu familia ID și cu Born, dar prețul de pornire este mai jos puțin, de la 34.955 € pentru configurația cu 1 motor de 170 CP și o baterie de 52 kWh. O alegere convențională din punct de vedere estetic, dar dovedită din punct de vedere al platformei. Jeep Avenger electric este o opțiune inedită, începând de la 39.700 €, cu motor de 156 CP și baterie de 54 kWh.
Fiecare Kia beneficiază de garanție 7 ani, în limita a 150.000 km și include și bateria sistemului de propulsie. În plus, beneficiezi gratuit, timp de 12 luni, de serviciul Kia Asistență Rutieră, valabil în 30 de țări. EV3 nu a fost testat de Euro NCAP încă, dar mă aștept ca rezultatul să fie unul bun, având în vedere mulțimea de funcții de siguranță care vin standard.
1 comment