Industria auto a fost puternic legată de inovație și experiment, încă de la primii ei pași, dar în ultimele decenii inovația pare că a fost înlocuită de optimizare și noutățile tehnologice au fost sechestrate în laboratoare până și-au atins maturitatea necesară pentru producția de serie. Am primit mașini rafinate, dar lipsite de emoție și capricii. Impulsionați de nevoia de a lasă motoarele termice în urmă, toți producătorii de top au decis să se reinventeze complet. Unii au ales exerciții de PR că să iasă în evidență, dar alții și-au asumat că e ok să încerci ceva nou, chiar dacă poți greși, testând tehnologii sau filosofii noi alături de clienți, rafinându-le cu feedback real, nu sintetic.
Un astfel de exemplu este programul „BMW i”, care s-a născut în 2011 pentru a cerceta metode prin care se asigură sustenabilitatea viitorului mobilității. Totul a început cu două mașini-experiment, electricul i3 și hibridul i8, pentru a testa pe un volum mai mic de clienți soluții de producție (ex: structura din fibră de carbon + aluminiu și oțel, propulsoare electrice sau hibrid, etc) și design (ex: materiale reciclate în habitaclu, forme și texturi atipice, etc) . Publicul a apreciat cele două modele (care au vândut mai mult de 270k unități împreună) iar soluțiile testate anterior au început să apară în producția mașinilor de serie, pe motorizări hibride sau versiuni 100% electrice ale modelelor de serie (i4, iX1, etc). BMW iX este, oficial, ultimul model de sine stătător „BMW i” al producătorului bavarez și este pragul final înainte de Neue Klasse, platforma exclusiv electrică ce va sta la baza noii game BMW, începând cu 2025.
Ce specificații are BMW iX?
BMW iX este construit pe o platformă dedicată, bazată pe aluminiu și un compus de plastic și fibră de carbon și este disponibil în mai multe configurații de putere. Toate versiunile sunt propulsate de 2 motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, în versiunea de baza xDrive40 însumând 326 CP. Autonomia de până la 420 km este susținută de un acumulator de 76 kWh care se poate încărca la stații de până la 150 kW.
Denumirea versiunii testate, M60, a apărut pentru prima dată pe un V8 legendar care a echipat vârfurile de gamă ale producătorului german în anii ’90. Spre deosebire de propulsorul termic, electricul BMW iX M60 se laudă cu niște cifre care ar face invidios orice supercar din decada respectivă. Cele 2 motoare livrează împreună 619 CP și un cuplu obscen de 1.100 Nm. Cu ajutorul unui pachet de baterii de 111 kWh, autonomia maximă oficială este de 545 km, în ciclul WLTP. Timpul de încărcare la o stație de 195 kW de la 10 la 80% este de 35 minute. BMW iX M60 poate atinge viteza maximă de 250 km/h, în timp ce sprintul de la 0 la 100 km/h se realizează în 3,8 secunde, de-a dreptul spectaculos pentru o mașină cu masă totală de 2.659 kg.
Un BMW iX M60 pornește de la 127.687 de euro (TVA inclus) și are dotări standard precum Integral Active Steering (punte spate viratoare), suspensie pneumatică pe ambele punți, frâne M Sport, scaune față ventilate, farurile BMW Laserlight și sistemul Bowers & Wilkins Diamond. În cazul mașinii testate au fost bifate opționale în valoare de 12.773 de euro, dintre care menționez jantele M aerodinamice tip 1023 de 22″ (1.537 €), linia exterioară BMW Individual Bronz Titanium (625 €), centurile albastre (308 €) și pachetul First Class Upgrade (4.123 €, include trapă panoramică electrocromă, geamurile spate fumurii și ornamentele interioare Clear & Bold tip cristal). Nuanța exterioară (Storm Bay Individual) costă 2.409 € și este o opțiune excelentă pentru pasionații de Nardo Gray. Dacă aș configura o mașină pentru mine aș prefera Roșul Aventurine (1.128 €) pentru un plus de personalitate. Interiorul a fost finisat cu piele naturală produsă și procesată sustenabil, nuanța Castanea (0 euro cost suplimentar). Poți alege dintr-o gamă variată de materiale, fie piele sau textile.
Cum e viața în spatele volanului?
Încă dinainte să mă urc la volan, știam că va fi o experiență specială. Litera „M” din denumire era primul indiciu că voi avea acces la o rezervă de putere semnificativă. În plus, fiind un model propulsat 100% electric, eram nerăbdător să simt cuplul de îndată ce pornesc de pe loc. Pe parcursul testului, mașina a reușit să îndeplinească și chiar să-mi depășească așteptările, oferindu-mi o experiență viscerală.
În linie dreaptă accelerează inuman de rapid și este manevrabilă ca un crossover de dimensiuni mici. Nu pot descrie sprintul de la 0 la 100 km/h mai bine decât folosind cuvântul „rachetă”. Activez modul „Launch control”, mașina ridică botul și începe să tremure puțin, ca și cum ar avea un V8 pregătit să rupă cauciucurile, iar imediat ce eliberez frâna… simt cum ceafa începe să devină una cu tetiera. Oficial, pot atinge „suta” in 3,8 secunde. Nu am cronometrat experiența, dar am încredere în cifrele lor.
În viraje, în schimb, simt cum lucrează forțele fizicii împotriva mea. Chiar dacă suspensia este foarte inteligentă (face ajustări ale înălțimii și durității în funcție de accelerație, viteză, unghiul de virare și alte condiții, independent și în câteva milisecunde pentru fiecare amortizor) și în modul „Sport” se întărește și se lasă cu 1 centimetru mai aproape de sol, devine sesizabil tonajul. Cele aproape 3 tone și caroseria înaltă îmi amintesc că nu sunt într-o decapotabilă de 600 kg.
Altfel, iX-ul poate să fie foarte rafinat. Sistemul Cruise Control adaptiv lucrează foarte relaxat, cu frânări line și continuare progresivă a accelerării imediat ce obstacolul a fost evitat. Un ansamblu format din 5 camere video, 5 senzori radar, 12 senzori ultrasonici și o serie de procesoare cu putere de calcul de 20 de ori mai mare decât pe orice alt model al producătorului se asigură că toate deciziile pentru siguranța pasivă a pasagerilor sunt luate nu doar în timp util, dar și fără mișcări bruște, dacă nu este cazul.
Fiecare mod de conducere personalizează întreaga experiență din habitaclu, nu neapărat modul în care răspunde propulsorul. Dacă trec mașina în modul „Sport”, luminile ambientale se înroșesc și sunetul de OZN care însoțește turația ma mută direct în cel mai nou film Star Wars. Accelerez și acul digital al vitezometrului se ridică incredibil de rapid. Apreciez confortul scaunelor altfel atunci când cei 1.100 Nm mă lovesc cu toată puterea lor. Următoarele moduri sunt mai puțin huliganice. Modul „Expressive” înlocuiește fundalul ceasului de bord cu o pictură și sunetul de OZN cu ceva ce îmi amintește de momentele tensionate din filmele lui Nolan. Se vede măiestria domnului Hans Zimmer aici. Pe modul „Relax” l-am poreclit „Zen killer”. Are aceleași sunete de clopoței constant, indiferent de viteză. Preferatul meu a fost modul „Efficient”. Nu are sunet artificial care să simuleze un motor de navă spațială, este incredibil de silențios și poți să te bucuri linistit de playlistul sau podcasturile de pe Spotify.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Interiorul noului BMW iX este gândit să fie ca o „sufragerie departe de casă”, minimalist, dar luxos. Lipsa tunelului central accentuează senzația de „open space” și materialele premium din jur ma fac să ma simt ca la clasa întâi a unui zbor transatlantic. Scaunele cu tetieră încorporată ar putea fi confundate cu fotolii la cât de confortabile sunt. Poți adormi liniștit, ca pasager, la drum lung. Ele sunt tapițate inclusiv pe lateralul șezutului cu piele naturală produsă și procesată sustenabil, iar comenzile au fost mutate pe portieră. Sunt echipate și cu încălzire, dar și cu răcire, iar scaunul șoferului are și diferite tipuri de masaj. Consola centrală este scurtă și creează senzația de spațiu pentru picioare.
Bordul este sculptat agresiv, ușor orientat spre șofer, cum ne-a obișnuit BMW. Sunt spații de stocare peste tot, începând cu consola centrală scurtă care găzduiește încărcătorul fără fir pentru telefoane mobile și două suporturi de pahare, până la portiera pasagerului care are un spațiu special pentru stocarea telefonului, foarte practic. Materialele folosite sunt plăcute atingerii și sustenabile: plasticele vizibile sunt realizate 30% din plastic reciclat, materialul textil tip microfibră provine din 50% poliester reciclat, lemnul din consola centrală provine din păduri certificate FSC, în timp ce pielea este vopsită cu extracte din frunze de măsline în locul substanțelor chimice uzuale.
Nu doar pasagerii din față sunt răsfățați de conceptul „lounge pe 4 roți”. Bancheta este asemănătoare unei canapele și are propriul sistem de climatizare pe 2 zone. Fiecare spătar are 2 prize USB C iar portierele au spațiu pentru 2 sticle, una de 1l și una de 0.5l, dar nu au spații de stocare a telefonului mobil, cum sunt în față.
Dacă ți se pare cunoscut sistemul de infotainment, este pentru că iX are același iDrive versiune 8 care este acum disponibil pe toate modelele producătorului. Numărul butoanelor fizice a fost redus la minimum, accentul fiind pus pe controlul vocal sau tactil prin BMW Curved Display (cele două ecrane unite: unul de 12,3″ pentru ceasul de bord și un ecran tactil de 14,9″ pentru toate funcțiile multimedia și de confort). Ambele ecrane au rezoluție excelentă și interfața folosește grafică modernă, minimalistă și ușor de înțeles.
Evident, odată cu noul sistem de operare devine obligatoriu să ai un cont MyBMW pentru a avea acces la toate funcțiile mașinii. Nu te costă nimic să îți faci cont și primești acces la multe funcții de control sau monitorizare de la distanță, dar mă tem că vor cere bani în plus pentru aceste funcționalități, cu trecerea timpului. Odată ce ai sincronizat mașina cu aplicația de pe telefonul tău mobil, primești acces la câteva unelte, printre care și Drive Recorder: mașina îți salvează automat înregistrări de pe 4 din cele 5 camere video ale mașinii (față, două laterale, spate). Foarte util pentru trackday (dar ai vrea să participi cu un iX?) și pentru o perspectivă completă în cazul unui accident rutier.
Sistemul audio Bowers & Wilkins Diamond cu 30 de incinte este piesa centrală a „sufrageriei”. Sunetul devine o experiență pe care o trăiești ca la un cinema 4D, cu boxe ascunse în tetiere și subwoofere sub ambele scaune din față. Cu reglaje fine și o putere totală de 1645 W, poți testa limita clarității la volum mare, dar e important să nu uiți că e o soluție oferită de fabrică, nu un sistem audio de competiție.
Cea mai tare dotare rămâne plafonul panoramic. Pe lângă dimensiunea generoasă, el devine complet opac sau transparent la atingerea unui buton. Heads Up Display-ul, una dintre funcțiile mele preferate, a fost retehnologizat și acum știe să comunice și mai bine cu telefonul mobil (mai ales dacă ai un iPhone).
Ok, dar în condiții reale cum e BMW iX M60?
Înainte de a discuta despre consumul mediu înregistrat pe parcursul testului, simt nevoia de a clarifica dimensiunile mașinii. BMW iX are 4.953 mm lungime, 1.967 mm lățime și 1.696 mm înălțime, deci are aproape aceleași dimensiuni ca un BMW X5 contemporan. Ce diferă între cele două este tonajul, respectiv electrica are cu aproape „un Mini din prima generație” (unitate de măsură standardizată 🙂 ) mai mult față de un X5 propulsat de motorizări termice cu 6 pistoane ( 2.659 kg vs 2.175 kg). În ciuda greutății, consumul mediu înregistrat în oraș conducând liniștit în modul „Efficient” a fost de 22 kWh / 100 km. Cedând tentației cuplului instant și a modului „Sport”, am reușit să cresc media la 47 kWh/100 km, dar am savurat fiecare electron.
Ieșind din localitate, autonomia nu a suferit prea mult, cât timp am păstrat viteza legală. Rulând cu 130 km/h, autonomia medie înregistrată după 90 kilometri de autostradă a fost de 26 kWh / 100 km. Stilul de condus a fost normal, fără compromisuri de confort. Adaptând viteza și ritmul pentru condițiile de pe E60, consumul mediu a scăzut la 20,5 kWh. Pornind din București cu bateria complet încărcată, după 230 kilometri în afara orașului (dintre care 140 km drum național, restul autostradă), am revenit cu 35% autonomie pe ceasul de bord. Indiferent de viteză, în habitaclu este incredibil de liniște. Nu este doar bine izolat, dar sistemul audio are și o funcție de Active Noise Canceling care va estompa sunetele venite din exterior.
Odată ajuns în București, problema cea mai mare nu a fost să găsesc o stație de încărcare liberă (a funcționat destul de bine Plugshare), ci să încap în locul respectiv. Am observat că majoritatea centrelor comerciale pregătesc spațiile dedicate electricelor mai degrabă pentru lățimea unui Fiat 500, nu pentru un SUV de dimensiunile iX-ului. Pro tip pentru familiile care includ și un patruped: e atât de mult spațiu în spate încât #DexterMiculBeagle preferă să stătea pe jos, nu pe bancheta. Spațiul din portbagaj nu este la fel de generos, însă cei 500 litri sunt la fel de mulți că pe Alfa Romeo Tonale, o mașină dintr-o clasă mai mică.
BMW iX este un SUV, deci poți conduce pe drumuri pietruite fără să fie sacrificat confortul pasagerilor. În cazul în care ai nevoie de o gardă la sol mai înaltă, poți apăsa un buton de pe consola centrală și câștigi 2 cm. Nu este o mașină cu care să încerci să înlocuiești șerpașii de pe Everest, dar te va duce comod până la cabana sau resort-ul unde vrei să ajungi.
În concluzie?
BMW iX ar trebui să aibă aceeași personalitate de mașină-experiment ca i3: neterminat, experimental, deloc pregătit pentru producție în masă. Cu toate acestea, este un automobil complet și foarte rafinat, cu stilul unui huligan îmbrăcat la 4 ace, care pompează sunete SF în boxe și bas în scaune pentru a îți atrage atenția. iX este o mașină care m-a surprins constant cu resursele pe care mi le-a pus la dispoziție când apăsăm pedala de accelerație, in timp ce țipa prin fiecare por: „Am putere și pot face prostii, dar uite ce silențios și rapid accelerez”.
Nu ai de-a face cu un BMW convențional, dar nici cu unul polarizant. Designul exterior este suficient de modern pentru a arăta ca acasă într-un muzeu de artă contemporană, dar suficient de conservator pentru a nu ieși prea mult în evidență în plimbările zilnice prin oraș. Nuanța folosită pentru exteriorul mașinii testate arată bine cât timp este proaspăt spălată, dar imediat ce se pune un strat de praf își pierde strălucirea. Partea bună este că ai la dispoziție o gamă variată de culori, mai mult sau mai puțin saturate. Am apreciat contrastul vopselei cu elementele de design aurii și reinventarea siglelor „iX” și „M”, acum negre cu margini aurii. Jantele pe 22″ sunt destul de mari, dar se încadrează excelent în proporțiile mașinii, fără să sacrifice confortul din timpul rulării. Poate ar fi fost mai simpatice fără sigla M pe ele, dar sunt ok și așa.
Dacă ești în căutarea unui SUV premium electric, insist să testezi și BMW iX. Indiferent de motorizarea aleasă, este posibil ca orice altă mașină să ți se pară incompletă, după câțiva kilometri.
Mulțumiri celor doi fotografi care au surprins BMW iX din perspectiva lor, în cadrele de mai jos. Îi puteți urmări pe Instagram pe: @anadumitru_ și @david_vne_
2 comments