Micul Fiat 500 este un simbol al stilului italian de mai bine de 60 de ani. Apărut în ’57 ca un automobil accesibil, care să redea libertatea de mișcare într-o perioada în care resursele erau scumpe și limitate, modelul a devenit instant un hit! Chic, dar eficient!
Silueta iconică a evoluat pe parcursul deceniilor, dar filosofia eficienței a rămas puternică: noul 500 este propulsat exclusiv electric iar materialele folosite sunt sustenabile (de exemplu textilele SEAQUAL din plastic reciclat, care provine 10% din mediul marin, 90% de pe uscat). Designul exterior este contemporan, chiar dacă rămâne familiar, iar tehnologiile moderne sunt integrate minimalist, astfel încât dacă parchezi lângă un 500 din generația anterioară ai putea să nu faci diferența între ele. Îl dau de gol farurile LED integrate în capotă, mânerele ascunse ale ușilor și câteva mici detalii specifice.
Mașina testată este echipată cu pachetul La Prima. Culoarea exterioară, Ocean Green, scoate în evidență Fiat-ul în trafic, cu ajutorul tentei cameleon: sub razele soarelui e verde, în umbră e albastru. Interiorul alb din piele ecologică, cu logo Fiat in relief, completează perfect pachetul.
Ce specificații are 500?
Pe lista dotărilor standard ale pachetului La Prima se află ecranul color de 7″ integrat în instrumentele de bord, sistemul multimedia cu ecran tactil de 10.25″ și conectivitate CarPlay/Android Auto fără fir, faruri full LED cu aprindere și comutare automată, keyless entry/go, încărcător wireless pentru telefon și multe altele. Din zona de siguranță și confort mi s-au părut interesante frână autonomă de urgență, Lane Control (cu funcție de monitorizare și păstrare a benzii), sistemul cruise control adaptiv și senzorii de parcare cu funcția Drone View 360. Jantele de 17″ din aliaj vin și ele standard.
Motorul electric produce 118 CP și 280 Nm, iar bateria asigură 42 kWh și un timp de încărcare 0-80% de doar 35 minute, dacă folosești o stație DC fast charge de 85 kW. Masa proprie este de 1365 kg, din care bateriile reprezintă 294 kg.
Noul 500 este disponibil în 3 variante: hatchback (modelul testat), 3+1 (2 portiere pe partea pasagerului) și cabrio, alături de 3 echipări: action, Icon și La Prima. Dacă alegi echiparea cea mai completă, la Prima, este păcat să nu alegi și pachetul opțional Winter (parbriz cu degivrare, scaune față încălzite) și o vopsea interesantă. Cloud Grey (mat), Celestial Blue (triplustrat) și Rose Gold (metalizat) sunt opțiuni bune.
Garanția standard este de 2 ani, fără limită de kilometri, dar o poți extinde încă 3 ani, în limita a 150.000 kilometri, pentru 300€.
La dolce vita în spatele volanului?
Micuța italiancă are zvâc, chiar dacă nu are un motor cu sute de cai putere. Oficial, atinge 100 km/h în 9 secunde, dar sprintul 0-50 km/h se simte foarte rapid. Nu are launch control, dar nici nu are nevoie. Dacă vrei să faci slalom în trafic, 500 se simte suficient de sportiv pentru a te încuraja să continui. Direcția îmi amintește de cea a unui kart, dar este mai ușoară. Cu un feedback mai brut al direcției, amortizoare adaptive și rezerve de putere mai mari, ar fi un Abarth excelent. Dacă nu îți dorești un comportament de NFS, cu atât mai bine. Suspensia este foarte comodă peste șocuri și habitaclul este bine izolat de zgomotele urbane.
Sistemele de siguranță pasivă sunt cum te-ai aștepta să fie pe o mașină disponibilă în 2021. Adaptive Cruise Control oprește mașina în funcție de condițiile de trafic, dar se dezactivează imediat ce a frânat complet. Sistemul Brake Assist se activează rar, cu asistare sonoră și frânare automată de urgență, apoi se felicita singur cu mesajul următor pe ceasul de bord: „Frânarea de Urgență Autonomă a fost aplicată cu succes”. Dacă ți se pare prea intruziv, poți modifică senzitivitatea in 3 trepte, astfel încât obstacolul să fie prevenit de la distanță mare, medie sau doar când este iminent pericolul. Sistemul Traffic Sign Recognition te alertează sonor și vizual dacă depășești viteza legală pe segmentul de drum pe care conduci. Foarte util: senzorii de parcare față + spate te alertează și când apar obiecte sau persoane in lateralul mașinii, la viteze mici.
Cum e cu revoluția electrică?
Electrificarea unui model destinat aproape exclusiv traficului urban pare o mișcare logică. Până la urmă, câte persoane au o navetă zilnică de mai mult de 30-40 km? Echipat cu cel mai mare pachet de baterii, 500-le testat promitea 265 km autonomie când l-am preluat cu 100% charge. Eu am reușit să consum 20% din autonomie în 42 km, cu un consum mediu de 18 kWh/100 km. Stilul de condus a fost destul de sportiv, dar am trecut prin toate cele 3 moduri de condus, cu o preferință pentru modul Normal. Aici, Fiat-ul consumă cel mai mult, dar se poartă exact ca o mașină tradițională: tu ai control complet. Sherpa este cel mai restrictiv (deși cred că cei de la Fiat ar preferă să spun eficient) mod de condus, in care nu poți folosi climatizarea deloc iar regenerarea energiei este foarte agresivă. Modul Range este un compromis cu care te poți obișnui ușor. Regenerarea energiei prin „one pedal drive” (pe măsură ce ridici piciorul din accelerație, frânează progresiv ca și cum ai apasă pedala de frână) este subtilă și ușor de înțeles.
Că să testez experiența completă a unui posesor, am căutat și o priză publică de încărcare, prin aplicația Plugshare. După ce am încercat câteva Lidl-uri unde ori era defectă, ori blocată de mășini termice, am pornit spre Mega Mall, unde părea să ma aștepte o stație Enel X de 60 kW. Am descărcat aplicația lor, am completat datele cardului bancar, am ales să plătesc pe măsură ce consum și am conectat mașina. 11 minute mai târziu am plecat, după ce am încărcat 5,7 kWh (11% din autonomie), cu un cost de 1,79 RON / kW.
Cum stă noul 500 cu tehnologia?
Când vine vorba de gadget-uri, 500-le nu inovează, dar nici nu rămâne în urmă. Sistemul multimedia este bazat pe Android, se mișcă fluid și funcțiile sunt ordonate intuitiv, mai ales dacă folosești un telefon cu soft din același ecosistem. Altfel, s-ar putea să dureze ceva până găsești fix ce cauți. Imediat după ce am sincronizat telefonul meu prin Bluetooth, s-a conectat automat și Android Auto Wireless. Încărcarea fără fir, disponibilă în spațiul de sub ecran, este foarte utilă în contextul eliminării firelor de legătură cu sistemul multimedia.
O altă funcție deșteaptă este actualizarea over the air a sistemului de operare: descarcă singur softul și începe actualizarea când oprești motorul. La fel de importantă este și funcția Geolocation prin care poți monitoriza permanent poziția mașinii via GPS. Când vine vorba de calitate audio, cele 6 boxe transmit foarte clar playlist-ul tău, indiferent dacă preferi mai mult Kendrick sau Mozart, atâta timp cât nu ești pasionat de bas puternic. Poate un opțional audio premium ar completa coloana sonoră, dar momentan ești obligat să găsești o soluție aftermarket dacă lipsa unui subwoofer este o problemă.
Ceasul de bord digital este clar un moft, dar este binevenit pe orice mașină contemporană. Mai ales dacă vine în echiparea standard. Ecranul are o rezoluție bună și grafică minimalistă care nu se va demoda ușor și poți seta să apară doar funcțiile de care ai nevoie. Eu, de exemplu, am vrut să văd autonomia, împărțirea dintre utilizare și regenerare a curentului și viteza. Ai un ecran separat unde poți vedea harta cu indicații de deplasare, dar (momentan, sper) nu poți prelua indicațiile Waze de pe Android Auto.
Interiorul cum e?
Habitaclul este complet redesenat, dar cei familiarizați cu modelele grupului Stellantis vor recunoaște câteva elemente comune (ex: butoane geamuri și oglinzi de MiTo). Micuțul Fiat compensează, însă, cu materiale premium specifice și un design funky.
Scaunele față sunt comode, îmbrăcate într-o piele sintetică dura, dar calitativă. Dimensiunile compacte înseamnă că pe locurile din spate nu pot sta comod 2 adulți, mai degrabă doar un copil sau un cățel de talie medie. Din cauza amplasării bateriilor, poziția la volan este mai înaltă decât mă așteptam, dar m-am obișnuit rapid. Pe lângă micile easter eggs ascunse, care fac referire la originalul 500 și la Torino (aici a fost fabricat primul 500. Producția noului 500 a revenit și ea în Torino, la fabrica Mirafiori), un alt element atipic dar interesant este volanul: doar două spițe (ca originalul 500), tesit și bicolor. Foarte plăcut atingerii, volanul este îmbrăcat cu aceeași piele ecologică întâlnită pe scaune.
În ciuda dimensiunilor reduse, noul 500 este plin de spații de stocare. Fiecare portieră are câte 2 compartimente: unul este suficient pentru o sticlă de 500 ml și câteva accesorii/obiecte mici, al doilea este perfect pentru o umbrelă mică. Cotieră ascunde și ea un spațiu încăpător iar imediat sub, tunelul median are un suport de sticlă/pahar și zona de încărcare a cheii. Un alt suport de pahar este ascuns în față tunelului. Torpedoul este foarte încăpător și el.
Micul Fiat are suprafețe vitrate mari, deci vizibilitatea este bună, iar plafonul de sticlă este o plăcere pentru plimbările de seară. Să configurezi mașina cu Skydome, dacă vrei să ai o trapă care se poate deschide.
În concluzie?
Într-o epoca în care fiecare producător încearcă să folosească influențe de design futuriste și funcționale, Fiat privește în urmă și dovedește că poți avea și stil și eficiență. Micuțul 500 este un excelent companion citadin, cu un șasiu agil și rezerve suficiente de putere. Costul unui 500 bine echipat nu îl va rivaliza pe cel al unei Dacia Spring, dar diferența se reflectă în calitatea premium a materialelor, iar dacă profiți de programul Rabla Plus ajungi la un preț final bun. Plus că poți primi cadou un Wallbox.
Aș fi adorat o versiune Abarth, care ar fi fost rachetă pe 4 roți dacă ar fi avut putere dublă și aceeași greutate, dar în lipsa acesteia prefer oricând un „Cinquecento” în față rivalilor din clasa mică. MINI Cooper SE este, și el, o versiune modernă a unei mașini legendare. Disponibil exclusiv cu 3 uși, britanicul este mai scump (44.500 euro configurat cum aș vrea eu, preț fără subvențiile oferite de stat) decât 500. Are mai mulți cai (184 CP), dar o baterie de doar 32 kWh. Alternativa niponă, Honda e, este super tehnologizată și vine cu un design funky, dar și un cost de achiziție mare (39.980), fără să depășească puterea MINI-ului, sau rafinamentul Fiat-ului.
2 comments