Automobilele cresc din ce în ce mai mult și nu este un secret că prefer un trafic urban cât mai compact și, ideal, electric. Producătorii nu par să fie de aceeași părere cu mine, cât timp chiar și legendarul smart fortwo a fost înlocuit cu un SUV de 4,2 metri. Încep să apară și semne bune în industrie, totuși, cu modele compacte precum Dacia Spring sau Leapmotor T03.
Leapmotor este un producător auto din China care a primit o investiție serioasă din partea grupului Stellantis, astfel modelele lor au devenit disponibile și în Europa. T03 este primul sosit, un supermini cu dimensiuni exterioare de segment A, dar spațiu interior de segment B. Lansat inițial în 2020, versiunea care a ajuns la noi a primit o serie de modificări și îmbunătățiri specifice pieții europene. Pentru moment, producția modelului este tot în China, dar se plănuiește mutarea ei în Polonia. Ar trebui să faci un salt (salt, Leap, hehe) către microcar-ul Leapmotor? Citește articolul în continuare pentru a descoperi.
Ce specificații are Leapmotor T03?
În Europa, modelul vine într-o singură configurație, unde poți alege doar culoarea caroseriei: Light White, Starry Silver sau Glacier Blue (536 € TVA inclus). Pentru 19.900 € TVA inclus (fără tichet Rabla) vei primi sub capotă un motor electric de 95 CP, alimentat de o baterie de 37,3 kWh care asigură o autonomie de până la 395 km în ciclu WLTP urban. Acoperișul panoramic de 42″ vine și el standard, la fel ca 10 sisteme de asistență ADAS, 6 airbaguri, 3 camere video și 5 radare. Alte detalii cheie sunt aerul condiționat cu control digital, sistemul multimedia cu ecran tactil de 10,1″, ecranul de bord de 8″, Adaptive Cruise Control, Keyless GO, camera video pentru marșarier, tapițeria din stofă și jantele din aliaj de 15″. Cum nu sunt disponibile dotări opționale în afara culorii, configurația ideală pentru mine ar fi exact la fel ca cea a mașinii testate.
Cum arată?
Gândit ca un vehicul de oraș, micul Leapmotor este suficient de compact pentru a se strecura ușor oriunde, dar plafonul este suficient de ridicat pentru a acomoda fără probleme pasagerii înalți. Când vine vorba de design, producătorii au ales o rută simpatică, rotunjită și complet lipsită de artificii agresive, pentru a fi pe placul unei clientele tinere. Dacă stai puțin să îl studiezi, poți observa anumite linii similare cu Fiat 500, Fiat Panda sau Renault Twingo. Pe parcursul testului am văzut cum alți șoferi admiră mașina la semafoare, iar când era parcată am pățit de mai multe ori să vină cineva să întrebe ce marcă este și să ceară detalii.
Cum e viața în spatele volanului?
T03 este foarte agil, în mare parte datorită dimensiunilor compacte, dar mai ales mulțumită motorului care răspunde foarte prompt la accelerație, în special în modul „Sport”. Ai la dispoziție 3 moduri de condus, diferențiate de răspunsul la accelerație și gradul de regenerare: „Standard” (regenerare blândă, răspuns normal al accelerației), „Sport” (regenerare medie, răspuns rapid) și „Eco” (regenerare foarte puternică, aproape one pedal mode). Duritatea servodirectiei poate fi configurată și ea în 3 moduri, independent de modul de condus, dar nu cred că are sens să o scoți de pe „Sport”. Timpul oficial 0-100 km/h este de 12,7 secunde, deci cei cu Lamborghini nu vor simți mari emoții dacă te văd în oglindă retrovizoare, dar vei fi mai rapid decât orice Dacia Spring.
Scaunele sunt comode pentru deplasări urbane, dar pentru drum lung ar putea fi deranjante. Cum estimez că în micul Leapmotor nu vei ieși prea des din oraș, asta nu ar trebui să fie o problemă, fiind destul de comod și silențios la rulare. Doar sunetul artificial pe care îl pompează pentru a nu surprinde pietonii la viteze mici este destul de deranjat. Poziția pe scaun este înalta și te simți ca într-un mini SUV. Vizibilitatea este foarte bună în toate direcțiile. T03 fiind o mașină compactă, nu ai nevoie de senzori de parcare în față, exact unde îți imaginezi că se termină mașina, acolo se și termină. Ai, totuși, o cameră video pentru marșarier, care este ultra wide și cu o rezoluție bună.
Alertele sistemelor de asistență par implementate ciudat și sunt destul de enervante, dar le poți dezactiva pe majoritatea din sistemul de infotainment. Minusul este că trebuie să repeți pașii de fiecare dată când pornești. Sunt și alerte pe care nu am găsit cum să le evit, de exemplu cea primită de la senzorul care măsoară oboseala, care îmi sugera să îmi dau jos pălăria ca să fiu mai odihnit, eu neavând pălărie, șapcă sau orice altceva pe cap.
Consumul mediu urban în trafic foarte aglomerat a fost de 25 kWh/100 km, scăzând spre 20 kWh/100 km pe măsură ce traficul s-a relaxat. Media pe întreg parcursul testului, desfășurat la temperaturi sub 5°C și cu trafic de sărbători, a fost de 18,8 kWh/100 km, dar a contribuit aici și testul pe drum național cu viteză constantă de 90 km/h, unde consumul mediu a fost de 16,8 kWh/100 km. Pentru a încarcă modelul vei petrece 20 ore 43 minute la o priză convențională, 3 ore 30 minute la o stație AC de 11 kW (pentru 30-80%) sau doar 36 minute la o stație DC de 48 kW (tot 30-80%).
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Habitaclul nu trădează costul mașinii, fiind folosit destul de mult plastic dur, dar apreciez că au pus material textil plușat în zonele de pe portieră în care stă mâna cel mai mult. Sunt și elemente din plastic negru lucios, pe care le depunctez la orice mașină, dar măcar nu sunt plasate în zone unde ar strânge amprente ușor. Portierele din față au spații adânci, pentru o sticlă de 1 litru plus pentru câteva accesorii lângă, iar consola centrală are spațiu doar pentru un pahar și un suport special în care să îți sprijini telefonul. Portierele spate au fiecare spațiu pentru o sticlă de 0,5 litri. Volanul este ușor teșit în partea de jos, are o dimensiune potrivită, dar pielea sintetică în care este îmbrăcat este puțin prea dură pentru gustul meu. Posibil să se înmoaie în timp, de la uzură. Per total, un habitaclu bine făcut și spațios. După o vizită la IKEA am reușit să bag un dulap, un birou, două scaune și alte câteva kilograme de accesorii și ar mai fi încăput încă o dată pe atât.
Când vine vorba de dotări, am observat un contrast foarte interesant: toate cele 4 geamuri sunt electrice și au impuls atât pentru coborâre, cât și pentru ridicare, lucru care și pe mașini de 50.000 € este opțional, dar scaunele nu au încălzire nici contra cost. Este un pic deranjant, mai ales pentru că mașina nu este dotată cu pompă de căldură care să încălzească mai rapid habitaclul. Poți rezolva ușor, cu soluții aftermarket, dar când faci o investiție într-o mașină nouă vrei să poți bifa cât mai multe dotări din start. Un alt minus care ar putea deveni deranjant vara este că geamurile nu sunt tratate deloc pentru protecție solară.
Ceasul de bord digital are rezoluție bună și grafică minimalistă, dar nu oferă prea multă personalizare. Ai pe el viteza curentă, modul de condus în care ești, temperatura, autonomia și ora, plus un cadran central în care un T03 miniaturizat preia acțiunile pe care le faci (semnalizează, aprinde stopurile, etc) alături de restul participanților la trafic (similar modului de afișare de pe Tesla).
Ecranul principal controlează sistemul multimedia, climatizarea și setările mașinii. Din stânga ecranului poți deschide un meniu cu setări rapide pentru dezactivarea alertelor, deblocarea portului de încărcare sau setarea modului de condus. În meniul principal ai butoane rapide pentru dezaburire și pornire/oprire climă și deblocare portbagaj, pe lângă scurtăturile către navigație și muzică. În meniul cu setări, pe lângă butoane pentru fiecare sistem de asistență la condus ai o zonă în care vezi erorile mașinii, dacă sunt, plus presiunea în cauciucuri. Tot aici găsești și un ecran unde apare consumul de energie împărțit pe consumator: motor, climă sau auxiliare. Sistemul multimedia nu are conectivitate Android Auto sau Apple CarPlay în acest moment, dar înțeleg că se lucrează pentru a fi compatibil. Cele 2 porturi USB pot fi folosite pentru a încărca telefonul sau pentru a conecta un stick cu melodii. Calitatea audio nu este rea, dar volumul general este destul de redus.
Leapmotor T03 nu are bec pentru a semnaliza un obstacol din punctul mort în oglinzi, ca la alți producători, dar îți aprinde un martor pe ecranul de bord dacă este cazul. Sistemul Lane Assist se activează automat după 50 km/h, iar Cruise Control-ul poate fi pornit oricând după 30 km/h. Nu ai buton dedicat pentru a modifica viteza, deci trebuie să accelerezi/decelerezi și să reiei procesul setării vitezei de la început. Adaptive Cruise Control oprește și pornește automat după vehiculul din față.
Un detaliu care mi-a plăcut este că poți configura butonul multifuncțional de pe cheie să îți deschidă automat toate geamurile, să claxoneze pentru a localiza vehiculul sau să îți pornească sistemul de climatizare pe setarea lăsată anterior, foarte util atât vara cât și iarna.
Concluzii Leapmotor T03
Leapmotor T03 este o soluție urbană excelentă pentru cei care preferă mașini compacte, agile și echipate bine din start. Cu un design prietenos și spațiu interior surprinzător de generos, acest supermini electric oferă dotări standard precum acoperiș panoramic, sisteme avansate de asistență și un sistem multimedia funcțional, deși limitat în conectivitate pentru moment. Chiar dacă trebuie să accepți câteva compromisuri, T03 are potențial și multe chichițe se vor rezolva ușor, cu actualizare de soft. Nu vei primi o personalitate puternică, așa cum are Fiat 500 (disponibil de la 30.500 €), dar și prețul de achiziție este semnificativ mai mic. Principalii rivali ai modelului sunt Dacia Spring (de la 16.900 € pentru versiunea cu 45 CP sau 19.900 € pentru cea cu 65 CP, ambele alături de o baterie de 27,4 kWh) și Hyundai Inster (de la 23.562 € pentru 97 CP și baterie de 42 kWh sau 24.978 € pentru 115 CP și 49 kWh, cu configurații care ajung până la 27.965 €).
Leapmotor oferă 3 ani garanție generală, în limita a 100.000 km, plus 1 an garanție extinsă cu aceeași limita de kilometri. Bateria și motorul electric primesc 8 ani sau 160.000 km garanție. Rețeaua de dealeri și service Leapmotor se suprapune cu rețeaua Autoitalia.