MG, un producător britanic de automobile care își va serba centenarul în mai, a revenit în România cu o gamă modernă de modele propulsate termic, hibrid sau 100% electric. Chiar dacă originile britanice au devenit puțin mai internaționale (marca fiind acum parte din portofoliul SAIC Motor, China), formula câștigătoare rămâne neschimbată: mașini compacte, rapide și distractive. Cu acces la componente premium și know-how din urma multiplelor parteneriate ale companiei mamă, modelele MG se pregătesc să domine piața europeană.
Ce specificații are MG4?
MG4 este un hatchback segment C, propulsat 100% electric. Designul este modern, chiar ușor agresiv datorită prizelor de aer mari și a formelor dure. Lateralul este mai simplu desenat, singurul artificiu stilistic fiind bandourile de plastic care te apară de incidente urbane. Spatele este puțin aglomerat, cu un eleron (care pare mai degrabă un parasolar) cu stop integrat, un mini eleron duck-tail pe portbagaj, iar bara spate are un difuzor de aer pur estetic. Un MG4 vopsit într-o nuanță vie atrage multe priviri in trafic, garantat.
În funcție de configurație, puterea variază între 170 și 435 CP, iar autonomia maximă poate ajunge la 520 km (WLTP). Modelul testat este versiunea Excite. Propulsorul (amplasat în spate) dezvoltă 204 CP și 250 Nm, iar bateria are o capacitate de 64 kWh, ducând la o autonomie maximă oficială de 450 km. Conform producătorului, încărcarea de la 10 la 80% se poate face în 26 minute, dacă MG4 este conectat la o stație DC 140 kW. Costul configurației este de 35.900€ (TVA inclusă), singura dotare opțională fiind culoarea, Albastru Brighton (500€). Dintre dotările standard de siguranță (disponibile indiferent de versiune) amintesc pilotul automat adaptiv, frânarea automată de urgență, controlul inteligent al fazei lungi și varii sisteme de monitorizare și asistare a menținerii benzii de rulare. Pe latura tech și confort, orice configurație ai alege primești faruri și stopuri LED, ecran de bord de 7″, sistem multimedia iSMART de 10.25″ cu Apple CarPlay și Android Auto, climă automată, acces fără cheie și control și monitorizare de la distanță prin aplicația MG iSMART. Util de reținut, MG4 a obținut 5 stele la Euro NCAP.
Chiar dacă primul meu instinct ar fi să aleg versiunea X-Power (de la 42.300€, propulsat de 2 motoare, sprint 0-100 km/h în 3.8 secunde), în configurația ideală pentru viața de zi cu zi aș prefera Exclusive Long Range (de la 41.910€). Motorul electric primește un boost de putere față de cel de pe mașina testată (având aici 245 CP și 350 Nm) și o baterie mai mare (77 kWh), dar și dotări complete: sisteme de monitorizare a unghiului mort și a traficului din spate, camere 360°, jante din aliaj de 18″, volan încălzit, tapițerie din piele ecologică și pompă de căldură, foarte utilă pentru a maximiza autonomia electrică. Plus eleronul dublu, foarte funky.
Cum e viața în spatele volanului?
Pe scurt, MG4 este foarte fun! Având motorul amplasat în spate și masa distribuită 50:50 între punți, există o mică urmă de huligan supravirator în el. Modurile de condus schimbă răspunsul accelerației și al frânei și fermitatea direcției, diferențele între „Sport”, „Normal” și „Eco” fiind destul de mari. Nivelul de regenerare se poate seta individual și pe „High” recuperarea prin frânare regenerativă este foarte agresivă. Direcția este agilă, dar precisă.
Când vine vorba de confort, chiar dacă nu sunt adaptive, amortizoarele absorb foarte bine denivelările și micile gropi citadine. Mașina este comodă, dar oferă suficientă fermitate când vrei să te bucuri de un drum virajat, de exemplu. Antifonarea este foarte ok, chiar și fără artificii tehnice (active noise cancelling) precum pe BMW iX. La 100 km/h, singurul zgomot exterior care se aude este cel de la oglinzile laterale. Rămâne suficient de silențioasă și la viteză de autostrada, dar nu este zona ei de confort. Consumul de curent și disconfortul fonic cresc exponențial, odată cu viteza, limitată oricum la 160 km/h. Până la urmă, este un hatchback de oraș, nu un grand tourer care să devoreze kilometri de autostradă la micul dejun.
Pe parcursul testului, media de consum înregistrată de mine a fost de 26.8 kWh / 100 km (exclusiv regim urban, aglomerat), iar media ultimilor 1.258 km făcuți înaintea mea era de 23.4 kWh. Având temperaturi sub 0 grade în toate cele 3 zile, sistemul de climatizare a funcționat fără oprire pentru a îmi asigura confortul. O versiune cu pompă de căldură (disponibilă standard începând cu echiparea Exclusive) ar fi economisit puțin curent, dar conform altor utilizatori, poți ajunge și in configurația curentă la o medie de 17 kWh, când condițiile sunt mai apropiate de cele ideale.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Interiorul a fost o surpriză plăcută. Am dat de materiale bune în jurul meu, mai ales pe bord și pe fețele de uși. Habitaclul este plin de plastice, ceea ce e normal pentru o mașină din clasa asta, dar majoritatea sunt plăcute atingerii. Singurul reproș pe care l-aș aduce materialelor este folosirea plasticului negru lucios în anumite zone. Nu s-a făcut exces, dar fiind prezent pe volan și pe consola centrală, două zone unde vei pune mâna destul de des, le vei umple de amprente vizibile.
Scaunele sunt tapițate cu stofă neagră și au cusături albastre care se asortează cu nuanța exteriorului. Sunt comode și am apreciat că sunt poziționate destul de jos. Este plăcut să nu mă simt șofer de camion, ca în Zoe. Singurul minus, pe această echipare cel puțin, este lipsa încălzirii în scaune. Pasagerii de pe bancheta spate se bucură de mai mult spațiu pentru picioare, datorită lungimii mașinii. Am testat cu persoane de până la 1.8m și feedback-ul a fost bun.
Habitaclul este foarte spațios și bine organizat, dar lipsesc complet opțiunile de iluminare ambientală, indiferent de nivelul de echipare ales. În timpul zilei nu este o problemă, fiind foarte luminos grație suprafețelor vitrate mari, dar singura sursă de lumină ambientală disponibilă seara este ecranul sistemului multimedia.
Varianta testată nu are tavă pentru încărcarea telefonului fără fir, dar are un compartiment special pe care poți pune telefonul, cu găuri pentru a ascunde cablurile. O soluție simplă, dar de efect, pe care o poți vedea în imaginile de mai jos. Torpedoul este suficient doar pentru a ascunde câteva hărții și obiecte, dar ești înconjurat de spații de stocare. Cel mai util mi se pare suportul pentru ochelari de pe plafon. Volanul hexagonal este un martor simpatic al personalității mașinii.
Când vine vorba de sisteme de siguranță, vreau să acord atenție specială pilotului automat adaptiv care nu doar oprește mașina, dar o și pornește odată cu traficul din fața ta. Alături de sistemul pentru menținerea benzii de rulare, asistența MG-ului este destul de fiabilă in naveta zilnică. Un plus atipic clasei, pe ceasul digital de bord îți sunt afișate vehiculele din jurul tău.
Sistemul multimedia este similar celui de pe Fiat 500, cu scurtături personalizabile pe ecranul principal și meniuri inspirate din cele ale unui telefon cu Android. Aplicațiile și ecranul tactil răspund rapid, cum te-ai aștepta, iar conectarea Android Auto (prin fir) s-a făcut rapid și fără probleme. Producătorul promite update-uri ale sistemului OTA (over the air, respectiv fără să fie nevoie de vizită în service) pe parcursul vieții automobilului. Înțeleg de pe forumurile posesorilor că actualizările sunt dese, rezolvând varii mici erori sau necompatibilitati. Sistemul de climatizare are butoane fizice pentru anumite scurtături (dezaburire parbriz și lunetă), dar aș fi preferat ca unul din cele 2 să fie înlocuit cu o scurtătură direct către ecranul de climă. Poți rezolva prin setarea scurtaturii pe unul dintre butoanele personalizabile de pe volan.
Ecranul de bord de 7″ nu ridică pretenții de complexitate, dar afișează o grafică minimalistă, clară. Printre funcțiile pe care le redă sunt setările pilotului automat, informații despre viteză, autonomie și consum de curent și presiunea din anvelope.
Ce poți face cu aplicația iSMART? Nu te aștepta să găsești aici funcții care transformă MG-ul în mașină cu telecomandă sau alte funcții SF, ci minimul de care ai putea avea nevoie. Ai funcții de monitorizare (status închidere ușa, presiune anvelope, nivel baterie, temperatură habitaclu/exterioară, localizare, etc) și control (Digital Key pentru acces sau acces și keyless start, preheat sau precool).
În concluzie?
Poziționat ca rival direct pentru Volkswagen ID.3 (de la 41.519€) și Tesla Model 3 (de la 42.990€), MG4 este o alegere greu de refuzat, cu un preț de pornire semnificativ mai mic față de competiție, fără a sacrifica prea multe dotări moderne sau autonomia, chiar plusând cu un comportament dinamic bun. Recomand versiunea Exclusive, care este dotată aproape identic ca nivelul de start al fratelui german (ID.3 este produs tot în fabricile SAIC), dar este mai ieftină cu 3.500€.
Rețeaua MG Motor are deja 23 de concesionari în România, iar modelele beneficiază de garanție timp de 7 ani (inclusiv pentru baterie), care include verificări anuale și asistență rutieră gratuite.