Istorie model
Primul automobil ce purta pe portbagaj numarul 500 a vazut lumina reflectoarelor in 1957: o masina mica, ieftina si practica ce a devenit intruchiparea filosofiei „La Dolce Vita”. Cu ocazia aniversarii a 50 de ani de la inceputul productiei, Fiat a lansat un nou model, mai mare, cu motor amplasat in fata si mult mai multe optiuni de personalizare disponibile. Astazi, gama 500 se extinde usor-usor, fiind un etalon al stilului in clasa mini.
Legenda spune ca o pastila albastra magica i-ar fi scapat din mana unui italian dornic de mai multa pasiune si ghidata de o atractie magnetica, aceasta ar fi ajuns in rezervorul unui Cinquecento. Imediat, s-a nascut noul Fiat 500X, un cameleon care se poate adapta atat aventurierilor (varianta Cross), cat si pasionatilor de estetica (varianta Pop).
Micutul Fiat se produce in Italia, alaturi de sora de platforma – Jeep Renegade.
Informatii tehnice
Bondarul rosu poate fi comandat cu tractiune fata, dar varianta testata de noi vine cu 4×4 si sistemul Traction Plus ca dotari standard (26188€). Echiparea Cross pune la lucru pentru siguranta ta sisteme precum ESP + BAS + ERM, ABS + EBD, Hill Hold si Follow Me Home. Motorul 1.4 Turbo-Multiair II dezlantuie pe asfalt 170CP si 250Nm prin intermediul cutiei automate cu 9 trepte si 20 de mapari inteligente care contribuie la diferentierea reala a modurilor de sofat. Producatorul declara un consum mediu de 6,7 l/100km, dar in viata reala ceasurile de bord ne-au indicat alte cifre: 8,4l/100km (70% regim urban).
Pe lista generoasa a dotarilor standard se regaseste sistemul multimedia cu ecran tactil de 5″, care este interesant si suficient pentru micile navete. Daca planuiti sa va cumparati un 500X, va recomandam sa va ganditi si la pachetul Navi Plus inainte de a semna contractul; primiti un ecran mai mare si mai usor de utilizat, navigatia este imbunatatita cu harti 3D si setarea destinatiei prin comanda vocala, plus o priza USB in plus in cotiera, pentru 1440€. Sonorizarea este mai mult decat decenta, dar puristii pot alege optional un sistem audio HI-FI Beats, cu 8 boxe si subwoofer, pentru 540€. Daca vrei un plus de confort, volanul imbracat in piele cu comenzi integrate poate fi si incalzit, gratie pachetului Winter 2 (+450€, include si degivrare electrica a stergatoarelor + scaune incalzite).
Experienta la bord
XPRESIV
Trebuie sa recunosc din start un lucru: nu am crezut ca o sa fiu prea impresionat de Fiat 500X. Ma asteptam sa intalnesc o italianca eleganta, dar monotona. Ei bine, m-am inselat!
Imi e greu sa ii dau un gen clar masinii. As spune ca este o ea, pentru ca mereu imi amintea ca stie mai bine decat mine cum sa schimbe treptele, dar formele exterioare musculoase si felul in care toarce motorul ma duc cu gandul spre altceva. Cautand raspunsul, i-am gasit numele perfect: Bombo (bondar, in italiana).
Daca mai ai nevoie sa descoperi elemente care sa te convinga ca ai in fata un membru al familiei Cinquecento, trebuie doar sa privesti cu atentie interiorul: forma distincta a tetierelor, structura bordului, manerele specifice de deschidere a usilor si prezenta siglei 500 din loc in loc nu te lasa sa uiti in ce masina te afli.
XTRA
Bombo este cu 70cm mai lung decat noul Fiat 500. Asta se traduce prin extra spatiu in tot habitaclul, dar mai ales pentru genunchii pasagerilor de pe bancheta din spate. Doi adulti vor putea calatori comod indiferent de distanta. In caz de situatii neprevazute, bancheta poate fi rabatata plat, transformand cei 350 litri ai portbagajului in 1000.
Spatiile mici de stocare din portiere primesc si ele o adancime surprinzatoare, dar piesa de rezistenta este, fara dubiu, al doilea torpedou.
XTREM
Micutul Fiat 500X este surprinzator de sprinten prin jungla urbana, datorita motorului turbo imprumutat de pe 500 Abarth. Propulsorul ofera resurse generoase, permitand depasiri fara efort si recompensand soferul cu un sunet subtil, dar placut. Suspensia MacPherson ofera o tinuta de drum exceptionala, contrabalansand eficient tendinta naturala de subvirare intalnita pe atat de multe masini cu distanta scurta intre punti. Socurile sunt absorbite fara probleme, indiferent de situatie. Singurul minus pe care l-as aduce in discutie ar fi servodirectia mult prea asistata. Mi-ar fi placut sa primesc mai mult feedback, dar dupa ceva timp am si uitat de problema.
Pentru a accentua personalitatea duala a masinii, selectorul modurilor de rulare iti ofera doua posibilitati de modificare a parametrilor motorului, a duritatii directiei si a raspunsului cutiei de viteze si una automata, care sa impace ambele tabere. Poti opta pentru modul Sport, unde motorul toarce liber, directia se intareste si cutia incepe sa favorizeze schimbarea mai aproape de zona rosie a turometrului. Modul Traction tine mereu turatia pregatita pentru cuplu maxim si blocheaza tractiunea integrala. Evident, optiunea automata este mereu pregatita sa intervina pentru un plus de sportivitate sau tractiune, dar prefera un comportament Eco.
Surprizele placute nu se opresc imediat ce pasesti in afara asfaltului. Bombo a furat destul de multe informatii de la fratiorul sau american, Jeep Renegade, reusind sa ofere senzatia de siguranta indiferent de suprafata pe care l-am obligat sa ruleze. Sistemul de tractiune integrala se simte la locul lui in mijlocul naturii.
500X pe scurt
- Motorul performant
- Caracterul off-road
- Vizibilitatea buna
- Consumul creste direct proportional cu apasarea pedalei de acceleratie
- Directia este uneori prea moale
1 comment