Briza răcoroasă de octombrie mă întâmpina în timp ce mă îndreptam spre Salonul Auto de la Paris (Mondial de l’Auto, cum îi spun francezii). Istoric, aici se întâmplă unul dintre cele mai mari și mai importante evenimente auto din lume, iar orice pasionat de mașini trebuie să îl viziteze cel puțin o dată în viață! Prima mea vizită a fost în 2016, când am fost impresionat de mulțimea de concepte și de dimensiunea standurilor fiecărui producător și mă bucur să revin de fiecare dată când am ocazia.
Ce găsesc la salon?
Companiile franceze au ocupat cel mai mult spațiu în cadrul evenimentului. Stellantis a venit cu Peugeot, Citroen, Leapmotor și Alfa Romeo, iar cei de la Renault au avut cel mai mare stand, plus câte unul pentru Alpine, Dacia și Mobilize (aripa companiei dedicată noilor metode de mobilitate). Din partea germanilor, grupul Volkswagen a bifat prezent în catalog cu Audi, Skoda și Volkswagen, iar BMW a adus MINI și BMW. Mărcile chinezești au avut un pavilion (aproape) întreg, câteva nume care sunt cunoscute și în România fiind BYD sau Forthing. Mașina care m-a impresionat cel mai mult a fost Alfa Romeo 33, un supercar impunător care nu avea o linie de design să nu îmi placă. Pregătesc un material separat despre ea. M Hybrid V8 personalizat de Julie Mehretu, mașina de curse din standul BMW, m-a captivat câteva minute bune cu jocurile de culori și forme abstracte din opera artistei.
În timp ce modelele de serie precum noul Renault 5 atrag atenția prin funcții utile navetei zilnice, mașinile concept rămân bijuteriile pentru care merită să vizitezi un salon internațional. Alpine A390_β preconfigureaza viitorul SUV al gamei (chiar dacă nu vom vedea în producția de serie scaunele masive tip F1 și podeaua din carbon texturat) și Alpenglow Hy6 este un posibil hypercar de serie propulsat de hidrogen. Renault și Citroen au dezvăluit și ele câte un concept SUV coupe, C5 Aircross și Embleme, iar viitorul limbaj de design BMW a fost vizibil pe cele două concepte Neue Klasse. Două nume iconice din portofoliul Renault au fost reinviate, întâi Twingo prin conceptul cu design foarte jucăuș care promite să rămână fidel când va intra în producție de serie în 2026, apoi prin Estafette, dubița de oraș care va fi dezvoltată alături de Volvo.
Pe lângă mașinile noi găseai și o serie de exponate unice, fie că vorbim despre mașini retro precum Ford GT40, fie „vedete” din filme sau seriale.
Cum ajung la salon?
Odată ajuns în Paris, îți recomand să folosești linia de metrou 12, care te va lăsa la stația Paris Expo, Porte de Versailles. Un bilet de acces costă între 16 și 22 euro, în funcție de ziua/ora vizitei și poate fi cumpărat online de aici. Chiar dacă este un salon mare, îl poți parcurge pe tot în 5-6 ore. Dacă nu ai ajuns la ediția din 2024, nu îți face griji, salonul se repetă din 2 în 2 ani.