Suzuki Swift este un automobil compact de segment B, cu o bogată istorie care străbate mai multe continente și mai mult de 9 milioane unități produse. Prima generație a fost prezentată în 1983 și a fost imediat lăudată pentru prețul accesibil și eficiența propulsoarelor, valori care au devenit sinonime cu modelul. Cunoscut inițial ca SA310, proiectul a fost dezvoltat de General Motors, care l-au vândut către Suzuki în momentul în care și-au dat seama că nu l-ar fi putut produce cu marja de profit pe care și-o doreau. Aceștia au finalizat proiectul și i-au oferit varii nume, în funcție de piața pe care îl vindeau, printre care și Cultus (Japonia) și Swift. A doua generație (1988) a marcat oficializarea numelui Swift pentru întreaga Europă, plus începerea producției și în fabrică din Esztergom, Ungaria (1992), modelul continuând cu mici îmbunătățiri până în 2003.
Prima generație cu adevărat globală a fost lansată în 2004 și a venit cu un design modern, sportiv și performanță îmbunătățită, de acum fiind poziționat ca o alternativă premium în segment. Următoarele generații, lansate în 2010 și 2016 au venit cu aspect exterior evolutiv, dar cu motorizări moderne și retehnologizări specifice perioadei. Modelul curent, lansat în 2023, păstrează platforma HEARTECT a generației anterioare, dar primește un aspect exterior foarte funky și aerodinamic. Producția pentru piața europeană se face din nou, ca până în 1992, exclusiv la fabrica din Japonia.
Ce specificații are Suzuki Swift?
Noul Swift poate fi ales în 3 versiuni de echipare: Cool, Passion și Spirit, dar exclusiv alături de propulsorul aspirat cu trei cilindri 1.2 Mild Hybrid GSR cu 83 CP și 112 Nm. Poți opta pentru tracțiune față și cutie manuală cu 5 trepte sau automată CVT, sau tracțiune integrală și cutie manuală cu 5 trepte. Sistemul hibrid folosește o baterie de 3Ah pe 12 volți și un IGS (Integrated Generator Standard) care ajută motorul în timpul accelerării.
Versiunea “Cool” pornește de la 16.350 eur (preț cu TVA) și oferă standard dotări precum faruri, stopuri și lumini de zi LED, jante oțel de 15″, sistem keyless start & entry, sistem multimedia cu afișaj de 9″ cu radio DAB, sincronizare Bluetooth și 2 incinte audio, airbag-uri frontale, laterale față și cortină, sistem de asistență la frânare cu dublu senzor pentru detectare pietoni, biciclete și motociclete, pilot automat adaptiv și asistență pentru menținerea benzii. Începând cu 17.290 eur, versiunea “Passion” adaugă jante aliaj de 16″, 6 incinte acustice în locul celor 2, volan îmbrăcat în piele, scaune față încălzite, geamuri laterale spate și lunetă cu tentă închisă și pilot automat adaptiv cu funcție oprire. “Spirit” adaugă, printre altele, oglinzi exterioare pliabile electric, aer condiționat cu reglare automată și volan cu padele (pentru versiunile cu CVT).
Mașina testată are echiparea “Spirit”, cutia automată CVT și tracțiune față, iar exteriorul este vopsit cu nuanța Burning Red Pearl Metallic (450 eur), cu un cost total de 19.990 eur (preț cu TVA, fără discount Rabla sau alte promoții). Pentru mine, configurația ideală a unui Swift ar include tracțiunea integrală AllGrip, alături de versiunea “Spirit” și nuanța Frontier Blue Pearl Metallic, cu un cost total de 20.310 eur,.
Cum e viața în spatele volanului?
Înainte să vorbesc despre dinamica din timpul condusului, trebuie să apreciez aspectul exterior modern și suprafețele vitrate mari care asigură o vizibilitate bună în orice direcție. Noile forme arată bine cu culori vii, recomand să te păzești de negru sau gri. Mânerele portierelor spate au revenit într-o poziție normală (versus cele ascunse în dreptul montantului C de pe generația anterioară) și asta contrastează liniilor moderne folosite în rest, dar pot trece peste ușor.
Motorul este sprinten, dar cam zgomotos când se turează. Necesită puțin timp să te obișnuiești cu plaja de cuplu, dar odată ce îi înveți particularitățile, este suficient pentru naveta zilnică. Cutia automată CVT este ok și are chiar un mod în care simulează o cutie de viteze manuală, cu care te poți distra din când în când. Senzația schimbării treptelor este destul de reală, dar lipsa puterii motorului și folosirea mașinii predominant în mediul urban înseamnă că te vei plictisi și vei reveni destul de rapid în modul automat. Chiar dacă mașina nu este foarte grea (are sub 1.000 kg), sistemul de frânare răspunde rapid pentru orice apăsare, oricât de mică, a pedalei de frână. Suspensiile setate pentru confort absorb șocurile comod și silențios, fără să compromită agilitatea micului Swift.
Pilotul automat adaptiv și asistentul pentru menținerea benzii funcționează cum mă așteptăm, destul de precis și lin. Dacă mașina din față schimbă brusc banda și tu aveai setată o viteză mai mare, mașina va accelera la fel de brusc pentru a recupera, ceea ce poate fi puțin panicant pentru șoferii începători. Altfel, am apreciat că pilotul automat poate frâna până la 0 km/h, odată cu traficul, chiar dacă trebuie să pui piciorul pe frână imediat ce oprește, altfel mașina va începe să accelereze singură.
Consumul combinat, în regim WLTP declarat de producător este de 4.7 l/100 km. În timpul testelor am înregistrat un consum mediu în regim urban de 5.5 l/100 km. Dacă naveta ta include mult drum național, consumul la 90km/h este de 4.4 l/100 km, în timp ce în regim de autostradă va crește la 5.4 l/100 km.
Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?
Designul habitaclului este simplu, dar de efect, cu un amestec de textile și plastice (puțin dure, dar plăcute atingerii) și între cromatica bej și neagră. Plastice lucioase sunt folosite izolat, doar pe ecranul multimedia, pe comenzile sistemului de climatizare și pe schimbătorul de viteze. Aș fi vrut să văd mai multe materiale premium precum crom/aluminiu și piele. Scaunul șoferului este comod pentru drum lung, chiar dacă îi lipsește reglajul lombar, dar pasagerii de pe bancheta spate se vor simți îngrămădiți. Japonezii au dotat micul Swift cu spații de stocare pentru sticle în fiecare portieră, dar au uitat să adauge o cotiera. Portbagajul de 265 litri este suficient pentru o escapadă de weekend, dar dacă plănuiești să faci un tur al Europei, vei avea nevoie de un portbagaj suplimentar. Urmărește site-ul Autonet Suzuki pentru mai multe detalii despre ce accesorii poți configura odată cu achiziția.
Sistemul multimedia are funcții de baza, precum navigație sau sincronizare audio prin Bluetooth, dar vine și cu suport pentru Android Auto sau Apple CarPlay, deci nu am irosit mult timp până să îmi conectez telefonul. Sincronizarea Android Auto s-a făcut rapid, fără fir, iar ceasul de bord preia instrucțiuni de navigare din Waze. Ecranul de 9″ are rezoluție bună și răspunde rapid la comenzi tactile, dar este deranjant noaptea pentru că este singură sursă de lumină din habitaclu și ii setezi greu luminozitatea. Camera de marșarier are rezoluție ok, chiar și în condiții de luminozitate scăzută. Calitatea sistemului audio este decentă, nu surprinde nici pozitiv, nici negativ. Nu vei găsi pe noul Swift sisteme complexe de distracție, asistenți vocali conectați la inteligență artificială sau alte trucuri care să dea bine în comunicate de presă, dar să ridice nejustificat costul mașinii.
Am apreciat sistemul de monitorizare a punctului mort, cu semnalizare în oglinzile laterale, dar am simțit lipsa oglinzii interioare cu reglaj automat antiorbire și a cotierei. Izolarea fonică ar putea fi mai bună, și la viteze mici, dar mai ales în regim de autostrada. Nivelul sunetului exterior nu este insuportabil, dar alte mașini din clasă oferă o antifonare mai bună pentru un buget similar.
În concluzie?
Chiar dacă există alternative mai ieftine, noul Suzuki Swift este distractiv de condus, bine echipat și finisat, iar aspectul exterior te va diferenția clar în fața rivalilor. Utilitatea sistemului opțional de tracțiune integrală depinde de nevoile personale, dar faptul că poți alege rămâne un punct forte specific micuței japoneze. Cutia automată CVT este mult optimizată față de opțiunile disponibile acum câțiva ani, dar încă nu este companionul ideal dacă folosești mașina și pentru altceva in afară de naveta zilnică. Consumul urban este bun, dimensiunile și vizibilitatea sunt excelente pentru a parca ușor, iar cei 83 cai putere sunt suficienți pentru traficul dintre semafoare.
Swift este mai agil și mai bine finisat decât Dacia Sandero, dar un Renault Clio E-Tech oferă mai multă putere și un sistem hibrid complex pentru un preț foarte similar. Dacă te interesează exclusiv dimensiuni cât mai compacte, smart fortwo rămâne o opțiune valabilă. Garanția extinsă “Hybrid Pro” înseamnă prelugirea automată a garanției standard de 3 ani sau 100.000 km cu încă 7 ani sau până la 200.000 km și se aplică pentru principalele componente ale motorului, transmisiei și sistemului hibrid. Noul Suzuki Swift a primit 3 stele la testele Euro NCAP, fiind penalizat pentru lipsa unor sisteme de asistență și siguranță activă.