fbpx
Search

BMW 430i Gran Coupe

La începutul anilor 2000, BMW avea o imagine conservatoare și un portofoliu simplu de modele, ceea ce începea să devină o problemă. Sigur, fanii conservatori nu se plângeau, dar puterea de cumpărare a unui public mai tânăr, cu gusturi diferite, începea să crească. Prin urmare, compania bavareză a început să exploreze modele noi și design-uri controversate, cu mai mult sau mai puțin succes: BMW X6, nu doar a vândut suficient de bine pentru a merita să ajungă la a treia generație, ci a lansat un segment întreg în care azi participă toți producătorii rivali, de la Mercedes-Benz la Renault.

În 2014 a venit și rândul Seriei 3, poate cel mai sacru model din gamă, să treacă prin schimbări. Primul pas a fost separarea versiunilor coupe și cabrio sub un nume diferit: Seria 4. Nu a fost o revoluție, dar micile diferențe stilistice dintre modele prevesteau o distanțare mult mai mare. Odată cu generația a 6-a, G20 – Seria 3 a păstrat un aspect rațional, ușor de acceptat ca evolutiv, iar Seria 4 a îndrăznit să adopte forme și elemente exotice, chiar controversate. Dacă pui unul lângă altul cele două modele, G20 și G26 (Gran Coupe), ai putea crede că fac parte din 2 clase total diferite, chiar dacă tehnic sunt gemene identice.

Ce specificații are 430i Gran Coupe?

Seria 4 Gran Coupe poate fi echipat cu 4 propulsoare diesel sau benzină. Din tabăra benzină poți alege 420i (184cp, 1.998 cmc), 430i (245cp, 1.998 cmc) sau M440i (374cp, 2.998 cmc), în timp ce „pasionații” de motorină pot opta doar pentru 420d (190cp, 1.995 cmc), alături de xDrive sau fără. Toate motorizările pot fi alese exclusiv cu transmisie automată Steptronic sau Steptronic sport. Poți păstra exteriorul în modelul de bază sau poți alege opțional modelul M Sport pentru o notă mai sportivă. M440i vine standard cu modelul M. Indiferent de alegere, vei găsi în echiparea standard dotări precum faruri și stopuri LED, deschidere și închidere fără atingere a hayonului, sistem de climatizare automat, cameră video pentru marșarier si pilot automat cu funcție de frânare.

Modelul testat a fost configurat cu motorizarea de 245 cp și model M Sport. Culoarea Gri Brooklyn este interesantă, sub lumina potrivită, dar altfel nu iese în evidență. Dintre optionalele tehnice bifate merită enumerate diferențialul M Sport (1.435€) și pachetul M Sport Pro (3.178€, conține printre altele și frâne M Sport, șasiu adaptiv M și transmisie Steptronic sport). Când vine vorba de estetică, am fost plăcut impresionat de ornamentele BMW Shadow Line și jantele model 859M pe 19″ (974€), iar când vine vorba de confort am apreciat scaunele sport M (1.015€), sistemul audio Harman Kardon (564€) și funcțiile de control infotainment prin gesturi (parte din pachetul Innovation, 3.806€). Costul total al versiunii testate este de 75.066€, TVA inclus. Poți găsi configurația completă în configuratorul BMW, folosind următorul cod: gawq85i2.

Dacă banii nu ar fi o problemă, eu aș configura puțin diferit modelul Seria 4 pe care l-aș conduce zilnic. Sub capotă, în locul propulsorului cu 4 cilindri aș pune opțiunea de 2.998 cmc, respectiv versiunea M440i. Aș vrea o vopsea ceva mai îndrăzneață, care ar pune mai bine în evidență formele modelului: Albastru Tanzanite. În interior aș păstra scaunele sport M, dar aș înlocui pielea cognac cu cea neagră, cu inserții M. În cele din urmă, aș face exces când vine vorba de opționale. Cum nu are sens să enumăr tot ce aș bifa, menționez doar cele mai importante diferențe față de configurația testată: cheie BMW cu display (256€) și trapă electrică (1.230€). Prețul total al configurației mele este de 91.537€ și o poți vedea în detaliu in configuratorul BMW.

Cum e viața în spatele volanului?

Pentru mine, istoria recentă BMW este legată de motorul 6 în linie și asta mă așteptăm să găsesc sub capotă Seriei 4 Gran Coupe. 430i este echipat, însă, cu un propulsor cu 4 cilindri. Nu este motiv de dezamăgire, micul motor fiind silențios și suficient de potent pentru a deplasa fără efort toate cele 1.720 kilograme ale mașinii, plus 3 pasageri și portbagajul plin. Trebuie să forțezi puțin motorul pentru anumite depășiri sau viteze, dar livrează cu brio. Cred că varianta M440i, echipată cu un motor 6 în linie ar fi mult mai plăcută pentru autostrăzi sau drumuri virajate unde poți să te bucuri de comportamentul mașinii, dar avantajul celor 2 cilindri în minus este foarte clar în oraș: kilogramele în minus o fac mai agilă și mai eficientă. Puterea este suficientă pentru majoritatea scenariilor urbane. Cutia automată e superbă, atâta timp cât o lași să își facă treaba singură va schimbă lin și eficient în modul comfort sau rapid în modul sport. Nu o recomand în mod manual, chiar dacă are padele, reacția cutiei la schimbările mele a fost lentă, greoaie. Direcția este bună, precisă, dar lipsită de feedback, ceea ce poate fi ce îți dorești de la o astfel de mașină. Suspensia adaptivă este o plăcere. În modul „comfort” preia mare parte din șocurile întâlnite și pare că oriunde mergi sunt doar drumuri plate, în timp ce în modul sport este foarte bine echilibrată între fermitate și confort.

Estetica este subiectivă și orice mașină poate naște discuții contradictorii despre aspectul ei. Mai puțin Alfa Romeo MiTo, aici toată lumea e de acord că este superbă. Privind mașina din profil, nu am ce să îi reproșez. Design-ul mi se pare superb, cu linii fluide și proporții bine alese, iar detaliile precum ușile fără cadru pentru geamuri și mânerele la nivel cu restul caroseriei scot in evidență caracterul premium al mărcii. Grila față este impunătoare și ar putea speria câțiva oameni de Halloween, dar mie mi se pare chiar bine integrată in silueta mașinii și ornamentele Shadow Line îi reduc din masivitate. Din spate, formele deja stilate ale Seriei 4 sunt îndulcite de hayon, care, în plus, permite să stochezi mai multe lucruri, mai ușor.

Aspectul exterior atrage atenția oriunde ești, indiferent dacă vrei sau nu. Modelul a fost destul de controversat încă de la lansare, dar eu m-am obișnuit destul de rapid cu „nările” alungite atunci când le-am văzut pe viu pentru prima dată. Conducând Gran Coupe-ul, am întâlnit în trafic foarte mulți oameni entuziasmați, care îmi transmiteau semne sau mesaje pozitive, dovadă că modelul este mai agreabil decât pare online. Nu îmi e rușine să las în scris, cred că noul design va îmbătrâni frumos, ca un vin bun.

Interiorul cum e? Cum stă cu tehnologia?

Interiorul este familiar oricui a urcat într-un BMW contemporan. Elegant, parcă sculptat direct din materiale premium (aluminiu, fibră de carbon, piele fină, Sensatec sau alte denumiri exotice), iar funcțiile importante sunt disponibile intuitiv, la îndemână. Scaunele M arată foarte agresiv și mă duc cu gândul la o mașină de curse, dar sunt comode și oferă reglaje multiple pentru o susținere ideală. Păcat că sigla M de pe ele nu este luminată. Singurul lucru pe care l-aș reproșa habitaclului ar fi aspectul ornamentului Tetragon. Poate e o chestiune de gusturi, dar eu aș fi preferat un ornament negru, simplu.

Sistemul iDrive primește un nou update, dar rămâne la fel de ușor de utilizat ca până acum, indiferent de metoda prin care îl controlezi: prin intermediul ecranului tactil, rotița specifică sau gesturi intuitive, făcute în față display-ului. Grafica arată modern dar minimalist și se va învechi greu. Oricum nu cred că vei pierde prea mult timp prin meniuri, majoritatea funcțiilor specifice le vei folosi de cel mult 2 sau 3 ori pe an. Important este că acum poți conecta telefonul fără fir atât cu Apple Car Play cât și cu Android Auto. Sincronizarea se întâmplă în câteva secunde, de fiecare dată. Utilizatorii Android Auto pot profita de ecranul mai lat pentru a afișa simultan Waze, în stânga ecranului și Spotify în dreapta. Funcția mașinii de asistent vocal, în schimb, nu o consider foarte utilă în acest moment. Poate va câștiga noi funcții după update-uri ulterioare, dar momentan prefer să modific singur setările de climă, în loc să spun „BMW, I’m cold”…

Sistemul audio Harman Kardon este perechea perfectă pentru antifonarea bună a habitaclului. Sunetele sunt clare indiferent de volum și viteză, iar piesele lui Childish Gambino sună la fel de intim ca atunci când le ascult în căști. Cei care mereu rămân fără baterie la gadget-ul favorit au la dispoziție un port USB clasic în consola, unul tip C în cotieră și pasagerii din spate au, doar pentru ei, 2 porturi tip USB C.

Sistemul heads-up display este preferatul meu pe orice mașină, dar îl iubesc ceva mai mult pe 430i. Acum arată nu doar viteza și atenționări despre limitele de viteză ale segmentului de drum, ci poți vedea și detalii de orientare pentru ruta stabilită în Waze. Ceasul de bord digital a evoluat și el, preluând informații de la Waze, dar nu mai este o opțiune inedită. Poți avea un ceas complet digital și pe un Ford Puma de 15.000€, cred că orice mașină mai scumpă de 20.000€ ar trebui să vină cu așa ceva standard. Un lucru inedit a fost înlocuirea in modul „comfort” a turometrului cu un „powermetru” care îți afișează ce procent din puterea motorului folosești. Mi-au plăcut câteva mici detalii de confort și siguranță, precum faptul că centura se auto tensionează pentru câteva secunde, la pornire, ca parte a sistemului opțional de siguranță activă, sau automatizarile sistemului de climatizare. Am setat ca încălzirea volanului și a scaunelor (treapta 2 din 3) să pornească automat sub 10 grade.

Ok, dar în condiții reale cum e BMW 430i Gran Coupe?

Condițiile generale de test sunt utile pentru a testa comportamentul în anumite situații, dar dacă achiziționezi o astfel de mașină nu îți vei petrece majoritatea timpului la viteză de croazieră sau atacând viraje sportiv ci, mai degrabă, realizând drumuri triviale prin oraș. Nu vei avea probleme cu transportul copiilor cel puțin până termină liceul, există suficient spațiu pentru genunchi și cap pentru cei care stau pe locurile din spate. Portbagajul e foarte generos și deschiderea completă a hayonului ajută dacă ai bagaje voluminoase. Eu am pus 2 trollere mari și un rucsac foto și încă mai era spațiu. O problemă ar putea să apară în parcările din anumite centre comerciale: mașina este și lungă, și lată și trebuie să te asiguri că alegi un loc suficient de încăpător încât să rămână spațiu pentru a deschide ușa fără daune. Asistentul pentru parcare automată nu este cel mai mare fan al locurilor stradale, nemarcate, dar unde identifica linii de ghidaj este un real ajutor. În plus, ai un spectacol complet de lumini venind dinspre volan, când îl folosești. Având un stil de condus destul de echilibrat, exclusiv in mediu urban, media de consum a modelului 430i a fost 9.2 l / 100 km, cu sistemul start stop activ. Schimbând stilul cu unul mai activ și având toate sistemele de confort pornite (căldură habitaclu maxim, încălzire în scaune și volan), media crește până la 12 l / 100km.

În concluzie?

Un design rațional, conservator, nu e periculos, dar nici nu îți aduce public nou, tânăr, dornic de inovații și experimente. BMW îndrăznește să iasă din zona de confort cu modele precum Seria 4 și rezultatul este unul care sfidează rutină pe care Seria 3 o îmbrățișează. BMW 430i Gran Coupe este, în esență, ce ar trebui să fie orice BMW, respectiv o mașină capabilă să străbată orice distanță în confort și lux. Motorizarea de 1.998 cmc este suportabilă și extraurban, dar și în oraș, unde treburile de zi cu zi necesită eficiență în fața puterii. Indiferent de controversele din jurul grilei, Seria 4 Gran Coupe rămâne un model comod, silențios și plăcut de condus, pe care l-aș adăuga fără discuție in garajul meu ideal.

Tu ce părere ai despre mașină? Lasă un comentariu!

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
Continut © subTURAT 2024.
Close