In copilarie asemanam modelele Audi cu un pian clasic, cu coada. A8-urile care incepeau sa fie din ce in ce mai prezente in Romania la final de ’90 erau lungi, negre si lucioase, cu forme simple, fara artificii de design sau proportii exagerate. Formula era buna, dar au inceput sa experimenteze cu modele mai compacte si mai putin premium, precum A2, A3 sau TT, care nu erau adresate managerilor ci unui public mai tanar. Nu toate experimentele au avut succes (a mai vazut cineva un A2 pe strada recent?) si unii ar spune ca masinile din perioada respectiva au fost mai putin Audi si mai mult Volkswagen cu alta sigla. Cu timpul, gama Audi s-a imbogatit cu noi modele cu forme si dimensiuni variate. In 2017 a venit momentul unui refresh al identitatii marcii, care nu doar alinia modelele in jurul grilei Singleframe, care devenea elementul central al brandului, ci readuce aceleasi principii de design pe care le admiram cand priveam un pian clasic: minimalism, dimensiuni impozante si eleganta. Adaptandu-se vremurilor, eleganta clasica a fost inlocuita cu linii high-tech, ascutite, astfel incat Tony Stark sa se simta ca acasa.
Tony Stark e supererou. Oamenii normali ce Audi conduc?
Aici intra in scena varianta Sportback a modelului Q3. Putin mai lung, mai aproape de sol, cu ceva mai putin spatiu in portbagaj si cu un cost usor mai mare decat varianta standard Q3, SUV-ul coupe ridica miza cu un design care seamana putin cu Urus din anumite unghiuri. Contrastand dimensiunile compacte ale platformei, exteriorul este caracterizat de masivitate, fie ca te uiti la grila imensa, aripile umflate sau spatele impunator. Nu ma intelege gresit, prefer oricand un limbaj de design putin mai sportiv in fata unuia pur functional, deci din punctul meu de vedere primeste punctaj maxim, mai ales daca Q-ul este echipat cu pachetul estetic S line. Sub capota poti salva natura cu propulsoare mild hybrid (35 TFSI, 150CP) sau poti alege unul dintre motoarele alimentate cu benzina (40 TFSI, 190CP; 45 TFSI 230CP) sau diesel (35 TDI, 150CP; 40TDI, 190CP), existand chiar si o varianta RS.
Interiorul este conservator, dar modern. Il recunosti usor ca fiind un Audi datorita unghiurilor ascutite si liniilor drepte, dar si a materialelor placute la atingere. Un plus este ca plasticul negru lucios, abuzat deja de producatorii contemporani, este folosit cu moderatie. Scaunele fata sunt comode si ai la dispozitie multe spatii de stocare, dar cei care stau pe bancheta s-ar putea sa se simta usor ingramaditi, mai ales daca sunt mai inalti de 1,7 m. Daca ai un caine, in schimb, se va simti excelent pe bancheta. Pretentiile de antifonare sunt destul de mari pentru un model de acest calibru si am fost placut impresionat de felul in care esti izolat de poluarea fonica a orasului si de zumzetul motorului de sub capota, caruia ii place sa iti reaminteasca din cand in cand ca functioneaza cu motorina. Suspensia din echiparea standard este comoda cand vine vorba de mici obstacole (denivelari, gropi, etc), dar destul de ferma in rest si este clar ca micul Q3 a fost gandit mai degraba pentru jungla urbana decat pentru un safari serios.
Una dintre cele mai importante caracteristici a unei masini moderne este, din punctul meu de vedere, sistemul multimedia. Este atat de usor sa gresesti cu o interfata lenta sau cu prea multe functii aglomerate, dar Audi propune o interfata minimalista si functionala, bazata pe anii de experienta ai grupului VAG. Sincronizarea telefoanelor cu interfata Android Auto sau Apple CarPlay este disponibila, dar am intampinat cateva erori de compatibilitate cu Waze (probleme la deschiderea aplicatiei sau setarea adresei). Cel mai probabil vor exista actualizari de soft, fie din partea Audi, fie din partea producatorului telefonului pentru a rezolva disfunctionalitatile respective. Sistemul audio standard este foarte ok, mai ales daca preferi un playlist jazzy, cu sunete clare si bas fin.
„40 TDI? Adica 4000 cmc?”
Motorizarea diesel de 1968 cmc, sau mai bine zis denumirea comerciala „40 TDI” este un subiect de discutie la semafor. „Are motor de 4000? Ce e, V8? V6? Cum doar 2000, scrie 40 in spate?!?”. La fiecare cateva zeci de minute repetam discutia, remarcandu-ma chiar si posesori de Q3 din generatia anterioara. Altfel, propulsorul este o alegere sigura, cu suficiente rezerve de cuplu si putere pentru a deplasa fara efort micul SUV de 1,7 tone. Cutia automata nu iese nicium in evidenta, schimband treptele in propriul ei ritm: daca o surprinzi cu o accelerare brusca este nehotarata si trece prin mai multe trepte pana o gaseste pe cea potrivita, ceea ce poate insemna diferenta dintre a mai incepe sau nu o depasire. Daca o treci in modul Sport este ceva mai ok si raspunsul este mult mai previzibil, chiar daca schimbarea treptei inca nu este pe cat de rapida te-ai astepta sa fie. Combinatia propulsor – cutie nu este orientata nici spre economie de carburant, consumul mixt inregistrat in 3 zile fiind de aproximativ 10l / 100 km.
Sistemul de tractiune integrala quattro ar trebui sa fie distractiv chiar daca puterea se transmite predominant catre puntea fata, dar este limitat de lipsa de putere si mai ales de sistemele electronice de protectie. Siguranta pasiva este extrem de importanta pentru masinile contemporane, mai ales in contextul in care toti producatorii se intrec pentru a lansa cele mai bune solutii autonome, dar intr-un viraj atacat ceva mai sportiv masina a decis singura sa blocheze acceleratia, chiar daca era departe de limitele aderentei. Sistemul de evitare automata a coliziunii „Audi pre sense” a franat singur de cateva ori fara sa fie cazul, pe un drum bine luminat si lipsit de obstacole sau pericole. Pentru o masina super tehnologizata, in timpul mersului am simtit lipsa unui senzor de unghi mort in oglinzile laterale (dar se poate rezolva cu un pachet optional). Silueta specifica a masinii compromite usor vizibilitatea spate, parcarea ar fi fost mai placuta cu un sistem de camere 360, dar senzorii fata – spate sunt suficienti pentru a ghida formele masive ale Q3-ului.
Concluzii
Audi Q3 Sportback este o varianta matura cu un mic iz de huligan a Q3-ului standard, iar de la distanta poti sa zici chiar ca e Baby Urus, fara ca motorizarile sa se ridice la asteptarile setate de design-ul similar fratiorului mai mare. Interiorul este ceva mai conservator, dar micile detalii precum sigla retro quattro de pe bord si luminile ambientale sunt o pata de culoare binevenita. Pentru mai multa personalizare trebuie sa flirtezi putin cu lista de optionale, ceea ce majoritatea clientilor banuiesc ca nu vor face. La finalul zilei, Q3 este exact ce ar trebui sa fie un Audi: impozant dar elegant, eficient si rafinat. Principalul lui dezavantaj este ca un Alfa Romeo Stelvio configurat bine are un cost similar si o platforma mult mai interesanta pentru soferii care nu vor ca naveta zilnica sa fie doar o rutina.
Cod configuratie testata: BFQTTU. Cateva elemente specifice sunt jantele Dynamik de 19 inch (1.022€), faruri si stopuri LED cu semnal dinamic (1.012€), trimuri negre in loc de crom (626€), iar pretul de lista este de 57.824 €, TVA inclus. Nuanta Gri Daytona este neutra si ascunde bine praful, dar nu iese nicicum in evidenta si poti alege culori mai speciale pentru a iti exprima personalitatea. O configuratie pe gustul meu poti vedea introducand codul 8HZMYA in configuratorul Midocar, cu pret total 74.576 € (TVA inclus). Am pastrat propulsorul de 1968 cmc botezat afectuos „40TDI” si in alegerea mea, alaturi de cutia S tronic cu 7 trepte. Obligatoriu: suspensia adaptiva. Am personalizat exteriorul cu nuanta Albastru Navarra metalizat (794€), Carcase oglinzi exterioare din carbon (759€) si Pachet optic negru la exterior (626€). Jantele specifice S Line cu design rotor (2.726€) sunt prea interesante pentru a nu le bifa, chiar daca trebuie sa acorzi mult mai multa atentie starii carosabilului. Pentru interior am ales o combinatie clasica, dar sigura, de stofa si Alcantara. Pentru un plus de sportivitate poti alege RSQ3, care porneste de la 66.633€: foloseste codul 75X48R pentru o configuratie obscena, cu 400 CP, exterior Verde Kyalamin si Jante 21 inch trigon, plus muuuuuult carbon.