Istorie model
Cel mai popular cuvant al anului 2015 este “crossover“. In 2008 aceasta notiune nu era prea intalnita, insa MINI a prezentat la Salonul Auto de la Paris un concept curajos care continea fix acest cuvant in titlu. Vorbim de o perioada unde ori alegeai un SUV, ori o masina normala, nu exista definita o categorie care sa imbine beneficii din ambele clase. Doi ani mai tarziu, modelul de serie, rebotezat Countryman, a fost prezentat la Geneva, promitand un nou ambalaj mai lung, mai lat si mai inalt pentru manevrabilitatea excelenta de care erau renumite modelele companiei.
Countryman a devenit al doilea cel mai popular model MINI si a pastrat aceasta pozitie. Aspectul exterior nu a suferit mari imbunatatiri pana acum, principala noutate vizibila adusa de faceliftul din 2014 fiind improspatarea gamei de culori. Sub capota, motoarele au fost modificate sa respecte norma Euro 6, rezultand emisii de noxe mai mici si un plus de putere.
MINI Countryman a stat ca baza pentru o masina de WRC, dezvoltata alaturi de Prodrive, dar cele mai notabile rezultate au fost obtinute la Dakar, unde podiumul apartine exclusiv echipelor ce concureaza pe modelul All4 Racing.
Informatii tehnice
Denumirea completa a versiunii testate este “MINI Cooper SD Countryman All4“, dar nu trebuie sa retineti decat urmatoarele informatii cheie: motorul diesel de 2000 cmc si 143 cai putere este conectat permanent la toate cele 4 roti prin intermediul unui sistem inteligent de tractiune integrala ce distribuie in caz de nevoie pana la 100% din putere catre puntea spate, cutie automata cu 6 trepte si schimbator cu padele amplasat in spatele volanului si MINI Connected Drive pentru amuzamentul si nevoile de conectare la internet ale generatiei digitale. Numeroase sisteme de siguranta monitorizeaza permanent factorii care ti-ar putea periclita calatoria si se asigura ca vei ajunge la destinatie fara probleme. Consumul mediu declarat este de 5.9l/100 km, o cifra foarte buna pentru un automobil de aproape 1500 kg.
In configuratia de baza, Countryman porneste de la 24.118€ (TVA inclus), cu motorul pe benzina de 1600 cmc si 122 cai putere, dar ajunge la 33.408€ pentru modelul testat.
Experienta la bord
Cand ma gandesc la MINI, ma gandesc automat la The Italian Job. Cele trei masinute alergau prin Italia anului ’69 pline cu aur si totul a functionat cum trebuie datorita celor trei calitati unice ale modelului: dimensiune redusa, manevrabilitate buna si motor sprinten. Nu pot sa nu ma intreb, insa, ce ar alege astazi Charlie Croker (interpretat de Michael Caine), acum ca gama MINI este in continua diversificare…
Cum cuvantul momentului este “crossover”, cred ca s-ar uita destul de atent la micul Countryman. Sigur, nu mai este produs in Anglia, tara lui de suflet, dar pastreaza ADN-ul britanic in toate aspectele, daca doreste sa faca o declaratie puternica o poate comanda cu steagul Marii Britanii pe oglinzi, aripi sau plafon. Garda la sol ridicata, portbagajul de 350 de litri, transmisia integrala si motorul diesel cu 305 Nm sunt exact ce ii trebuie pentru a putea deplasa cateva tone de aur pe distante mari fara probleme.
M-am gandit sa il ajut pe personaj sa decida si am testat rapid, in stilul evadarilor specifice, modelul. Cum masina ar aparea pe ecran mai putin de o ora, nici eu nu as avea nevoie de mai mult de 30 de minute pentru a imi face o parere.
La prima vedere, MINI Countryman este o masina care porneste dezbateri legate de aspectul ei. Orice unghi ciudat dispare imediat ce masina se pune in miscare. Este clar mini dupa nume, nu dupa dimensiuni. Mai lunga cu 1m si mai lata cu 0.4m decat modelul original, poate nu se va mai strecura la fel de usor prin blocaje, dar poate compensa prin spatiul de stocare crescut.
Cum Michael Caine este un Sir, interiorul masinii trebuie sa ii fie pe masura! Plasticele de pe bord sunt moi la atingere si scaunele imbracate in piele sunt indeajuns de confortabile incat sa nu simt denivelarile unui drum pietruit. Desi am aproape 1.80m, am avut in jurul meu spatiu suficient in toate partile si nu m-am simtit inghesuit. Ma joc putin cu posturile radio, dar sunt captivat de vitezometrul analog, o tusa clasica cu un impact estetic puternic.
Motorul face echipa foarte buna cu cutia automata: schimbarile treptelor sunt rapide, intuitive iar accelerarea nu este lenesa. Zgomotul devine destul de puternic odata cu cresterea in turatie, dar asta ma face sa ma simt ca intr-o masina sport, desi suspensile comode imi amintesc ca nu mai am de-a face cu clasicul MINI de 700kg. Directia nu dezamageste, fiind amestecul potrivit intre dur si permisiv, exact ce ma asteptam sa gasesc.
In asteptarea telefonului de la Hollywood, eu m-am hotarat! Masina perfecta pentru a continua seria de jafuri din Italia este, fara dubiu, MINI Countryman. Identitatea modelului clasic este intens prezenta atat in aspectul exterior cat si in cel interior al modelului si directia ca de kart m-a convins ca spiritul MINI poate lua si forme mai incapatoare!
Note
ADN-ul MINI
Directia precisa
Optiunile de personalizare
Pretul mare de achizitie
Motorul este prea zgomotos
Nota finala: 7/10
[stextbox id=”warning” color=”000000″ ccolor=”000000″ bgcolor=”999999″ cbgcolor=”999999″ bgcolorto=”999999″ cbgcolorto=”999999″]Multumim BMW Group pentru facilitarea testarii![/stextbox]