Care e masina sport perfecta? Una cu multi cai? Un grand tourer cu suspensii moi si scaune super comode? Motor amplasat frontal sau central? Nu stiu daca exista o formula perfecta universal valabila, dar mi-am setat ca misiune personala sa testez si sa cercetez pana descopar unicornul potrivit pentru mine.
Daca stai de vorba cu un pasionat de masini, este imposibil ca discutia sa nu poposeasca putin in curtea Porsche. Este si normal, compania avand o istorie foarte bogata in motorsport si o prezenta semnificativa in parcul auto al Romaniei. Primul model care imi trece prin gand este Cayman, un all-rounder perfect cu care poti duce in confort copilul la gradinita inainte sa te indrepti spre circuit. Trecand peste argumentul productiei de masa, singurul minus al masinii este ca in ADN-ul unui Porsche contremporan (cel putin daca vorbim despre versiunile mai comune) totul este foarte bine controlat si fin dozat.
Ce fac, insa, daca nu control caut de la masina de curse ci opusul, haos pe roti? As indrazni sa spun ca raspunsul vine din partea italienilor, care propun probabil cel mai pur model cu motor central: Alfa Romeo 4C. Construit pe un sasiu de fibra de carbon, inginerii s-au rezumat la ce era strict necesar cand vine vorba de tehnologie si asistenta a sofatului, apoi au plecat la o cafea si au lasat designerii sa isi faca treaba. In spatele soferului a fost asezat un motor turbo cu o capacitate de 1750 cmc si 240 cai. Daca iti suna cunoscut, este pentru ca propulsorul a fost disponibil si pe surioarele mai mici Giulietta Veloce (fosta Quadrifoglio) sau 159/Brera.
Ca sunt indragostit de Alfa Romeo este clar din articolele anterioare. Rezonez atat de bine cu brandul incat vreau sa imi cumpar un MiTo Quadrifoglio… dar 4C este un unicorn pe care l-am vazut doar la saloanele auto internationale. Asta pana sa intre unul in flota Smart Driving. Cu prima ocazie, m-am suit in masina si am plecat spre MotorPark, sa testez si eu sportiva italiana.
4C ma astepta pe linia standurilor. Imediat ce am deschis portiera, m-au lovit sasiul de fibra de carbon si aerul spartan cu care a fost desenat habitaclul. Din exterior nu imi dadeam seama cat de aproape de sol este masina, dar pentru a ma aseza pe scaunul soferului a trebuit sa ma chinui putin, chiar daca nu sunt nici cel mai inalt, nici cel mai corpolent. Usa se inchide din interior cu un maner fin, de piele, care ma duce cu gandul la o masina de curse a unui gentleman, care nu ar accepta orice material.
Pornesc masina si iadul se dezlantuie. Chiar daca este un motor mic, zgomotul ma loveste din spatele capului, fara pic de izolare fonica si este divin. Cu motorul rece, ralantiul nu este cel mai stabil si apare o simfonie bolborosita a evacuarii, pe care am apreciat-o pana la ultimul sunet. In lipsa unui sistem de entertainment complex, singurul lucru pe care il puteam face era sa trec masina in modul Race si sa pornesc.
Imediat ce depasesc linia standurilor, imi dau seama cat de brutala este acceleratia. Nu ma asteptam ca cei 240 cai sa fie atat de spectaculosi. Fiind o experienta foarte spartana, stimulii ma asalteaza din toate partile. Fata este incredibil de usoara, dar anvelopele sunt lipite de asfaltul incins. Directia lipsita de asistare imi transmite orice imperfectiune a drumului, in timp ce spatele incearca sa vina peste mine, in habitaclu, cu o forta aparte. Treptele se succed rapid si sunt urmate de un sunet specific. Alfa ma tine constant in alerta si vreau sa mai fac un tur, apoi inca douazeci. As putea sa pastrez ritmul toata ziua!
Aproape la fel de rar ca unicornul real, registrele spun ca exista doar 6 modele 4C inmatriculate in Romania. Vanzarea in Europa a fost oprita in 2018, daca vrei sa comanzi astazi un Coupe sau Spider o poti face doar in Statele Unite ale Americii. Altfel, iti recomand sa te programezi la Smart Driving pentru o experienta pe care nu o vei regreta.