fbpx
Search

Concursul de Eleganta Sinaia

O poveste minunata despre masini incepe, din punctul meu de vedere, cu oameni minunati. Fara ei, metalul este lipsit de personalitate, chiar daca piata spune ca are o valoare financiara mare. Cel putin pentru mine, luna iunie nu putea sa treaca mai repede, stiind ca la finalul ei voi avea ocazia sa absorb zeci de povesti pline de culoare si aroma unor timpuri pe care le-am trait doar la Concurs, in anii trecuti.

M-am pregatit din timp cu film pentru aparat, m-am inarmat cu o agenda noua si un pix si am ascultat vrajit povestile celor 36 de masini care au decorat pentru o zi Domeniul Regal Peles.

Primul exponat care m-a intampinat in fata Vilei Economat era un prafuit BMW 327. Parea stingher printre restul concurentelor stralucitoare si aranjate, dar crede-ma ca micul roadster poarta o istorie tumultoasa in fiecare indoitura si zgarietura. Cumparat de nou de catre Eduard Ecker in 1938, din Bucuresti, automobilul este dezmembrat si ascuns, pentru a supravietui confiscarilor impuse de instaurarea regimului comunist.

La inceputul anilor ’60 este refacut, reinmatriculat si plimbat cu grija, dovada fiind sutele de mii de km acumulati pana in 1969, cand Ecker primeste viza pentru a vizita Iugoslavia si decide sa fuga spre Germania via Italia si Austria. Drumul obositor prin padure, noaptea, isi lasa urmele pe caroserie. Ajuns in Germania, Ecker decide sa repare constant orice problema tehnica, dar niciodata caroseria, iar dupa ce a trecut de varsta de 90 de ani doneaza roadsterul catre BMW Group Classic.

Imediat langa, stateau concurentele pentru clasa Postbelice Sedan. Un Peugeot 203 din ’58 venit pe roti din Moscova stralucea in toata gloria-i nerestaurata, laudandu-se cu un singur element care nu a fost acolo din fabrica: oglinda laterala adaugata in anii ’50. Cel mai “tanar” model din clasa era Silver Spur-ul din ’87, comandat de Lady Clarke si platit de Sir. Ultimul Rolls-Royce independent, inainte ca brandul sa fie prins la mijloc in lupta dintre VW si BMW.

Citroen Traction 11 BL, o dovada a maiestriei franceze, a fost una dintre primele masini cu tractiune pe puntea fata si suspensie independenta pe ambele axe, dar nu mi-a captat privirea la fel de puternic ca DS Pallas, editia speciala cu 90 de elemente cromate mai mult decat un DS normal. In contrast cu formele curbe, sculptate de aer ale frantuzoaicelor, Gaz M21 Volga emana seriozitate prin fiecare por. Pentru a rezista conditiilor extreme, rusii dotau fiecare exemplar cu 2 seturi de unelte. Recordul pentru cea mai lunga masina din Concurs este detinut si anul acesta de un model Cadillac, respectiv un Sedan De Ville configurat cu vinil pe plafon si incuietoare cu zaruri, masina apartinand initial unui proprietar de casino-uri.

Cea mai veche reprezentanta a clasei Postbelic Cabriolet este Singer 4AD, poreclit “Cantareata” datorita formelor “rotunde” si lauda o istorie globala: exemplarul expus a fost produs in Anglia in configuratie pentru piata americana, unde a si rulat pentru o perioada, apoi a revenit in Olanda, unde a participat la diverse evenimente si raliuri, ca in cele din urma sa ajunga la Sinaia via Falticeni, unde a fost restaurata. Mercedes 190 SL este vedeta clasei, modelul laudandu-se cu multi fani de renume de la Hollywood, pe parcursul productiei, printre care Grace Kelly, Frank Sinatra sau Alfred Hitchcock. O informatie simpatica despre Mustang: pentru a atinge obiectivele de greutate usoara si pret redus, totul era optional pe masina, inclusiv oglinda retrovizoare.

O cabrioleta cu poveste interesanta este Aero 30 Roaster din 1936, care a fost oferit cadou Regelui Mihai de catre Presedintele Cehoslovaciei. Regele a vandut automobilul unui ofiter al Garzii Regale, care a demontat-o complet din cauza unei defectiuni, astfel scapand de rechizitionare. Mercedes 290 este cea mai rara masina expusa in Concurs, fiind produse doar doua exemplare in configuratia aceasta, al doilea fiind expus la Muzeul Mercedes.

Fiat 501 din 1924, exemplar pentru piata britanica, prezinta o configuratie inedita, datorita adaptarii volanului: volanul este pe dreapta, iar cele 2 usi de acces sunt dispuse pe diagonala, stanga fata si dreapta spate, prezentand o provocare pentru sofer sa intre in masina.

Cel mai scurt model din Concurs, BMW Isetta este combinatia dintre cele doua produse cheie ale firmei ISO, inainte de a fi preluata de BMW: scutere si frigidere. Oamenii de marketing au inventat doi termeni minunati pentru a le vinde mai usor: motocoupe si ball of cuddling, cel din urma fiind un mod dragut de a spune “ingramadit”.

Purtand urmele competitiilor, 4 masini foarte speciale au dorit sa confirme ca si atletii pot defila intr-o gala eleganta. Alfa Romeo GTAm ocupa primul loc pe podiumul European Touring Car Championship in 1970, De Tomaso Pantera stabilea un record de viteza pe traseul de sare de la Bonneville in 1981, ca in 1982 sa castige Cannonball Race, iar Porsche Toblerone (911 SC) a strans pe parcursul anilor un palmares international alaturi de piloti belgieni, inainte de a fi achizitionata de actualul proprietar, in 2017.

Revenind pe plaiurile mioritice, putine masini au o poveste mai incalcita decat cea a Daciei Sport. O caroserie cu 4 portiere pleca din Mioveni, ajungea la IATSA Stefanesti pentru conversia caroseriei (scurtarea ampatamentului modificarea manuala a acoperisului, sudarea usilor spate si taierea portbagajului), apoi era vopsita in Mioveni si revenea in Stefanesti pentru montajele de finete. Cunoscatorii modelului spun ca nu au iesit din fabrica 2 masini la fel, gratie manualitatii de pe linia de productie, dovada fiind ca pe exemplarul expus la Concurs usa a fost pregatita cu o scobitura specifica pentru a folosi manerul de Oltcit, dar in ultimul minut s-a decis pastrarea unui maner clasic.

Pentru ca povestile minunate incep cu oameni minunati, cred ca este normal sa vorbesc despre ei si in incheiere. Ca in fiecare an, o echipa dedicata selecteaza cele mai interesante masini din Romania, unele venite direct din atelierul de restaurare, apoi culege si leaga povesti, pe care ni le prezinta cu maiestrie, iar eforturile lor merita toate felicitarile. Salutari si gastii SubTURAT, alaturi de care am parcurs kilometri intregi pe Domeniul Regal.

Write a response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Close
© 2018. SubTURAT.
Close