Chiar dacă putem spune clar că în majoritatea domeniilor, anul 2020 nu a fost unul bun, când vine vorba despre parcul auto din România… aici avem o creștere de 5% a numărului de automobile înmatriculate. În cifre absolute, la finalul anului 2019 aveam 6.901.236 autovehicule purtătoare de numere românești, iar 12 luni mai târziu avem 7.274.728. Dintre acestea, 53% (3.873.419) sunt modele produse cu mai mult de 16 ani în urmă, în timp ce doar 9% (669.461) din parcul auto are între 0 și 5 ani de la producție și 38% (2.731.848) între 6 și 15 ani. Propulsoarele pe benzină ocupă loc fruntaș în preferințele românilor (51% – 3.687.728), urmat foarte aproape de propulsoarele diesel (48% – 3.512.622). Mașini propulsate exclusiv electric sunt doar 5.803, în timp ce hibridele se bucură de o popularitate mai mare, cu 44.994 unități înmatriculate.
Dacia versus Volkswagen?
Că de obicei, să începem cu mărcile de volum, cele care au modele pentru toată lumea, care vând mult și cu care ai șanse să te întâlnești în orice moment pe stradă. Pe orice bulevard, stradă sau uliță din România. Primele 10 mărci însumează 81% din parcul auto al României, cel mai popular brand fiind Dacia (19% din toate mașinile din Ro), apoi Volkswagen (18%) și Opel (11%).
- Dacia – 1.350.662
- Volkswagen – 1.289.978
- Opel – 764.098
- Ford – 549.950
- Renault – 387.834
- Skoda – 372.910
- Audi – 366.729
- BMW – 359.653
- Mercedes – 248.181
- Daewoo – 171.742
Viitorul este eco
Revoluția electrică prinde viteză, cu ajutorul firmelor de carsharing care împing mașinile electrice că soluție împotriva aglomerației și poluării urbane. Următoarele mențiuni onorabile nu au ajuns în topul înmatriculărilor, dar merită să le amintesc: Audi E-TRON (39), Dacia Logan (7), Honda E (14), Mazda MX-30 (34), Mercedes EQC (72), MINI Cooper SE (24) și Porsche Taycan (18).
- Renault Zoe – 1.436 unități
- BMW i3 – 619 unități
- Nissan Leaf – 553 unități
- Volkswagen eGolf – 417 unități
- Skoda Citygo – 354 unități
- Volkswagen id.3 – 353 unități
- Volkswagen eUP – 290 unități
- Smart Fortwo + Forfour – 209 + 226 unități
- Hyundai Kona – 188 unități
- Tesla Model S – 150 unități
- Tesla Model 3 – 112 unități
Când vine vorba de hibride, Toyota este leader în categorie, având cele mai populare 6 modele: C-HR (4698), Yaris (3.085), Prius (2.977), Rav 4 (2.581), Auris (2.537) și Corolla (1.981). Topul este completat de Ford Puma (1.415), Peugeot 508 (1.405), Mazda 3 (1.282) și Suzuki Vitara (1.220).
Lux și supersport
Suntem un popor care apreciază mașinile mari, puternice și scumpe. Trebuie doar să te plimbi în orice weekend prin Dorobanți sau să te așezi la o terasă în Mamaia, vara. Competiția celor 3 producători germani premium în zona sport/supersport are un câștigător clar: Mercedes – AMG cu 2.189 unități, urmând BMW M cu 969 automobile full M (dacă nu punem la socoteală cele 2.555 Mxxx performance). Completând topul, Audi vine cu 308 unități RS (plus 1.280 modele S).
- Porsche – 9.490 unități (dintre care 2 Carrera GT?!?)
- Jaguar – 5.847 unități
- Lexus – 4.738 unități
- Infiniti – 1.006 unități
- Maserati – 586 unități
- Cadillac – 565 unități
- Bentley – 544 unități
- Ferrari – 284 unități
- Rolls-Royce – 212 unități
- Lamborghini – 168 unități (70 Urus)
- Aston Martin – 105 unități (doar 3 DBX, mă așteptăm să fie mai multe)
- McLaren – 14 unități
Dacă te întrebi de familia subTURATmobilului Alfa Romeo, află a crescut puțin, până la 23.366 membri și îi sunt alături 664 frățiori MiTo.